شناسهٔ خبر: 45953614 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مجازیست | لینک خبر

وزارت ارتباطات، رهبر اکستر شبکه ملی اطلاعات

صاحب‌خبر -
مجازیست-ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی:
  • به رغم ظرفیت بالای کشور در بومی سازی زیرساخت‌های ارتباطی شبکه ملی اطلاعات اما به توانمندی‌های کشور در این خصوص بی توجهی می‌شود، جنب و جوش خوبی در زمینه بومی سازی زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات دیده می‌شود و شرکت‌های مختلفی تلاش می‌کنند تا اجزای پرکاربرد شبکه را در داخل کشور تهیه کنند.
  • فناوری این تولیدات در سطح بین المللی و استاندارد است، این شرکت‌ها در برخی حوزه‌های بسیار پیچیده و به‌روز و در برخی سامانه‌ها مانند OSS شبکه‌های اپراتوری و ساخت سوئیچ‌ها و روترها و نیز در حوزه مراکز داده (دیتاسنتر)، بسیار موفق ظاهر شدند و می‌توان گفت به خودکفایی کامل رسیده‌ایم و خط تولید همه اجزای به کار رفته در دیتاسنترها و حتی سرورها، در کشور راه اندازی شده است.
  • متأسفانه متناسب با ظرفیت کمی و کیفی که در کشور وجود دارد بودجه مناسب برای تحریک بازار و به‌کارگیری توانمندی‌ها وجود ندارد. در حالی که کشور در حوزه شبکه ثابت و تلفن همراه نیازمند توسعه است و آحاد جامعه به خدمات شبکه ملی اطلاعات نیاز دارند و روز به روز این تقاضا افزایش می‌یابد.
  • باید در این بخش تصمیم سازی‌های بزرگی داشته باشیم و طرح‌های بزرگی برای توسعه شبکه ملی اطلاعات راه اندازی شود که برخی را باید اپراتورها و برخی را شرکت‌های با اندازه متوسط ساماندهی کنند.
  • شبکه ملی اطلاعات بزرگ‌تر از ابعاد وزارت ارتباطات است و به نظر ما این موضوع عزم ملی می‌خواهد و ما وزارت ارتباطات را رهبر ارکستر شبکه ملی اطلاعات می‌دانیم. در شبکه ملی اطلاعات هم مردم به عنوان کاربر و شرکت‌های خصوصی به عنوان عرضه کننده خدمات و فناری جدید و هم شرکت‌های بزرگ اپراتوری از قبیل شرکت زیرساخت و شرکت‌های اپراتوری تلفن ثابت و همراه، در کشور نقش دارند و رهبری این کار با وزارت ارتباطات است.
  • شاید در این بخش وزارت ارتباطات خیلی هم مقصر نباشد چرا که ما ایده آل‌های بسیار بالایی را مدنظر قرار دادیم؛ می‌خواهیم سیستم عامل، پلتفرم و پیام رسان‌های مستقل داشته باشیم، می‌خواهیم شبکه‌های ارتباطی خود را خودمان مدیریت کنیم و ابتدا و انتهای هر ارتباط و بانک اطلاعاتی مورد استفاده مردم در داخل باشد. می‌خواهیم اطلاعاتی که مردم تولید، ذخیره و پردازش می‌کنند در داخل کشور باشد.
  • البته اگر در این مجموعه صدای ناهمگونی بیرون بیاید ما وزارت ارتباطات را مقصر می‌دانیم و توقع داریم تلاش بیشتری کند. قطعاً از دولت هم می‌خواهیم بودجه‌های لازم را در اختیار قرار دهد.

/مرکز ملی فضای مجازی/

نظر شما