شناسهٔ خبر: 45952544 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تاز‌ه‌ترین وضعیت کووید ۱۹ در استان خراسان جنوبی| آمار مبتلایان به کرونای انگلیسی به ۱۵ مورد رسید+ جدول

گروه استان‌ها- استان خراسان جنوبی در هفته دوم اسفندماه روند صعودی را از نظر همه‌گیری ویروس کرونا تجربه کرده که نیازمند همکاری و رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی از سوی تمام مردم است.

صاحب‌خبر -

به‌ گزارشخبرگزاری تسنیمازبیرجند، با بررسی اجمالی از روند همه‌گیری کرونا و با توجه به محدودیت‌های اعمال شده طی هفته‌های گذشته هشت شهرستان بیرجند، زیرکوه، فردوس، نهبندان، طبس، سرایان، بشرویه و قاین در وضعیت زرد هستند و شهرستان‌های خوسف، سربیشه و درمیان در وضعیت آبی قرار دارند.

شهرستان قاین که هفته گذشته در وضعیت نارنجی بود این هفته در وضعیت زرد قرار گرفته است و شهرستان‌های سرایان و بشرویه نیز از وضعیت آبی به وضعیت زرد تغیر رنگ داده‌اند.

آمارها نشان می‌دهد کل آزمایشات انجام شده تا تاریخ 10 اسفندماه در استان 41 هزار و 75 مورد بوده که تا این تاریخ 15 هزار و 682 مورد مثبت شناسایی شده است

در همین حال براساس آمار منتشر شده علوم پزشکی بیرجند درباره همه‌گیری کرونا آزمایش جدید انجام شده در این تاریخ 43 مورد بوده که 12 مورد مثبت شناسایی شده‌اند.

در حال حاضر 129 بیمار حاد تنفسی در بیمارستان بستری هستند که از این تعداد 27 مورد بستری مثبت و3 مورد بستری آی سی یو هستند و خوشبختانه مریض بدحال نداریم.

بر اساس آمار منتشر شده تا امروز مجموع آمار مثبت بهبود یافته یا قرنطینه خانگی در استان 14 هزار و 899 مورد بوده است.

در مجموع روزهای بدون فوتی در هفته دوم اسفندماه 6 روز بوده اما همچنان وضعیت شکننده است و مردم باید در رعایت پروتکل‌های بهداشتی همراهی کنند. از هفته گذشته موارد مبتلا به کرونای جهش یافته انگلیسی در بیرجند شناسایی شدند که رعایت بیشتر مسائل بهداشتی و پروتکل‌ها در میان مردم را می‌طلبد و این مسئله به عنوان یک هشدار برای وضعیت شکننده استان طلقی می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در زمینه آمار مبتلایان به کرونای جهش یافته یا انگلیسی در خراسان جنوبی گفت: آمار مبتلایان به کرونای انگلیسی تا امروز یکشنبه ده اسفند ماه به 15 مورد رسیده که از این تعداد 13 مورد مربوط به شهرستان بیرجند و دو مورد مربوط به شهرستان قاین است.

محمد دهقانی فیروزآبادی بیان کرد: خوشبختانه حال عمومی مبتلایان خوب است و مشکل خیلی جدی ندارند اما با توجه به اینکه این ویروس در تمام کشور چرخش داشته، قدرت سرایت بالایی دارد.

وی افزود: سرعت پیشرفت علائم در مبتلایان خیلی سریع است و ممکن است سنین پایین‌تر را درگیر کند در این راستا بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از دو ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، عدم تردد غیر ضرور و عدم حضور در تجمعات و شب نشینی‌ها تاکید می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار امیدواری کرد با همیاری هم ‌استان‌ها در رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شاهد وقوع پیک چهارم و مخصوصا افزایش این ویروس جهش یافته در استان نباشیم.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی نیز بیان کرد: تغییر رنگ بندی‌ها نشانه زنگ خطر افزایش موارد ابتلا در استان بوده بنابراین از شهروندان خواستاریم رعایت پروتکل‌ها و محدودیت‌ها را جدی بگیرند.

شریف‌زاده اظهار داشت: افزایش بیماران حاد تنفسی و کرونایی بستری در بیمارستان‌های استان به علت بی‌توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی، تجمع‌های خانوادگی و مسافرت‌ها است و در صورت ادامه این روند و رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی روز‌های سختی در پیک چهارم کرونا در انتظار ما خواهد بود.

وی افزود: تعیین رنگ شهرها متناسب باروند بیماری در هر شهر انجام می‌شود و قرار گرفتن در هر کدام ازرنگ‌های چهارگانه (آبی، زرد، نارنجی و قرمز)براساس «تعداد موارد کرونا مثبت که در روز بستری می‌شوندبه ازای هر 100 هزار نفر جمعیت» است بنابرایناحتمال تغییر در رنگ‌بندی به صورت هفتگی وجود دارد و تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده فراگیر از ماسک،خودداری ازدورهمی و برگزاریتجمعات الزامی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز اظهار داشت: ورود کرونای انگلیسی به بیرجند مدارس، دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های خصوصی این شهرستان را به تعطیلی کشاند.

وی درباره فعالیت روز بازار‌ها افزود: با توجه به اینکه این مکان‌ها از مراکز پرتجمع محسوب می‌شوند اگر در تمام شهر‌ها پرخطر تشخیص داده شوند با مسئولیت شهرداری نسبت به تعطیلی آن‌ها اقدام می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: 600 دوز واکسن امروز وارد بیرجند می‌شود که بخش عمده آن برای تکمیل کادر درمان که به صورت مستقیم با بیماران کرونایی در ارتباطند، تزریق خواهد شد.

مهدی‌زاده بیان کرد: سالمندانی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند و در آسایشگاه‌های سالمندان نگهداری می‌شوند و ایثارگران و جانبازان دارای شرایط خاص از جمله نقص عضو یا بیماری زمینه‌ای هستند بر اساس اولویت‌های وزارت بهداشت واکسینه می‌شوند.

وی درباره زمان تزریق واکسن گفت: واکسیناسیون کادر درمان بلافاصله و دو گروه دیگر بعد از تصمیم گیری در ستاد کرونا تا پایان هفته اجرا خواهد شد.

فرماندار بیرجند نیز گفت: براساس مصوبه ستاد استانی مدیریت کرونا ورود به آرامستان‌های بیرجند و روستاهای بخش مرکزی این شهرستان و هرگونه تجمع در این مکان‌ها تا پایان سال جاری ممنوع است.

علی ناصری اظهار داشت: با هماهنگی دستگاه‌های متولی و شهرداری مسدودسازی مسیرهای دسترسی و اطراف آرامستان بیرجند انجام می‌شود و تا پایان سال از ورود شهروندان به آرامستان ممانعت بعمل خواهد آمد.

وی گفت: خودروهایی که اطراف آرامستان و مکان‌های توقف ممنوع پارک کنند توسط پلیس راهور اعمال قانون خواهند شد.

فرماندار بیرجند عنوان کرد: پیرو مصوبات ستاد استانی کرونا، باشگاه‌های ورزشی غیراستاندارد و فاقد تهویه و نقض کننده پروتکل‌های بهداشتی، اماکن عرضه مواد غذایی و مراکز شلوغ و فاقد صلاحیت‌های بهداشتیاز این هفتهپلمب می‌شوند.

انتهای پیام/ 252/ ز

نظر شما