شناسهٔ خبر: 45950590 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

بررسی فشارخون در جمعیت مردان

سلامت رکنا : فشارخون مهم‌ترین عامل خطر به‌حساب می‌آید و در عین حال یکی از ساده‌ترین عواملی است که می‌توان آن را کنترل کرد.

صاحب‌خبر -

فشارخون مهم‌ترین عامل خطر برای سکته قلبی است.

به گزارش رکنا ، نخستین آزمایش مربوط به فشارخون است. فشارخون طبیعی برای یک آقا با وزن و قد معمولی 120روی 80 است. اگر فشارخون بیشتر از 130 روی 90 باشد خطر در کمین است. شاید جالب باشد که بدانید گرفتن فشارخون در منزل به‌نوعی معتبرتر از انجام همین کار توسط پزشک در مطب است چون بسیاری از بیماران در مطب دکتر دچار اضطراب می‌شوند و فشارخون‌شان از حد طبیعی بالاتر می‌رود ولی طبعا در منزل این اضطراب وجود ندارد.

فشارخون مهم‌ترین عامل خطر به‌حساب می‌آید و در عین حال یکی از ساده‌ترین عواملی است که می‌توان آن را کنترل کرد. در اینجا توجه به یک نکته مهم ضروری است. برخی افراد به‌طور طبیعی فشارخونی بالاتر از حد طبیعی دارند اما مشکل قلبی ندارند.

چه زمانی فرد برای فشار خون به پزشک مراجعه کند؟

اگر چنین فردی به پزشک مراجعه کند و برای نخستین‌بار پزشک فشارخون او را اندازه بگیرد احتمالا با فرض فشارخون بالا او را تحت‌درمان قرار خواهد داد، به همین دلیل اندازه‌گیری منظم فشارخون در منزل اهمیتی مضاعف پیدا می‌کند. فردی که به‌طور مثال 10 سال است فشارخونش 130 یا حتی 140 روی 80 است، می‌تواند باتوجه به سابقه فشارخون خود پزشک را به‌درستی راهنمایی کند.

دومین آزمایش سلامت قلب گرفتن خون ناشتا برای سنجش قند و چربی خون است. این آزمایش سطح کلسترول خوب خون یعنی HDL ، کلسترول بد یا LDL و تری‌گلیسیرید را مشخص می‌کند. بالا‌ بودن بیش از حد کلسترول خطر ابتلا به بیماری آترواسکلروز (تصلب یا سفت‌شدن جدار شریان‌ها) را افزایش می‌دهد که می‌توان آن را اصلی‌ترین زمینه‌ساز سکته قلبی دانست.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

نظر شما