شناسهٔ خبر: 45946233 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

رئیس جمعیت هلال احمر:

سریع ترین امدادرسانی در سی سخت انجام شد/ 80 درصد منازل سی سخت آسیب دید/ قانون مدیریت بحران به نفع هلال احمر نیست

رضا پورحسین

کریم همت گفت: حدود 80 درصد خانه ها در زلزله سی سخت آسیب دیده بودند. بحران در یک هفته مدیریت شد اما ممکن است در حادثه ای دیگر یک ماه طول بکشد. به همین علت ضرورت دارد تشکل های مردم نهاد نیز به کمک آیند.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا؛ کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر در جریان مراسم تقدیر از خیریه ها و تشکل های مردم نهاد همکار جمعیت هلال احمر در سال 99 گفت: چند دقیقه پس از زلزله سی سخت دبیرکل جمعیت در اتاق عملیات حاضر شد و کم تر از یک ساعت تیم ها و مسئولین هلال احمر به منطقه رسیدند و جلسه ابتدایی تا ساعت 3.30 صبح ادامه یافت. در همان لحظات اولیه 64 چادر برپا شد و یکی از سریع ترین عملیات های امداد در سی سخت رقم خورد.

او افزود: مردم سی سخت ترجیح می دادند که در کنار خانه خودشان بمانند و به همین علت در کنار منازل آن ها نیز امکان سکونت ایجاد شد. در زلزله سی سخت، برای اولین بار کلیه امدادرسانی و خدمات رسانی توسط هلال احمر انجام شد. مشکل اینجا بود که در ابتدا چادر مسافرتی توزیع شده بود که سریعا جایگزین شد.

رئیس جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: با کمک سردار اشتری، یگان ویژه نیز به محل زلزله اعزام شد تا مدیریت بهتر صورت گیرد. سپاه و ارتش و نیروهای مردمی اقلام را به صورت مستقیم توزیع نکردند و صرفا پشتیبان ما بودند. این یک اتفاق خوب بود. حدود 4400 تخته چادر در سی سخت توزیع کرد اما هیچ تصویری از آن منتشر نشد.

او افزود: باید هماهنگی ها به خوبی صورت گیرد تا یک کالا کم نباشد و یک کالا زیاد باشد. خانه ها حدود 80 درصد در این زلزله آسیب دیده بودند. بحران در یک هفته مدیریت شد اما ممکن است در حادثه ای دیگر یک ماه طول بکشد. به همین علت ضرورت دارد تشکل های مردم نهاد نیز به کمک آیند. برخی به ما خرده گرفتند که بخاطر حزب الله به سرعت به کمک لبنان رفته ایم اما در سی سخت تمام رکوردها را شکستیم و سریع ترین امدادرسانی را انجام دادیم.

رییس جمعیت هلال احمر تصریح کرد: ما کمک های مردمی را به همان منطقه ای که مردم درخواست داشتند اعطا کردیم. برخی شایعاتی ایجاد می کنند که با واقعیت فاصله دارد. در زلزله کرمانشاه شاهد بودیم که ده ها غذا روی زمین هدر رفته بود زیرا مدیریت درستی نبود اما بسیاری از خانوارها به پوشک نیاز داشتند و هیچ کس برای آن ها فکری نکرده بود.

همتی تاکید کرد: از سال 90 تا به امروز هر چه هلال احمر دریافت کرده است و هزینه کرده است، را ثبت کرده ایم برای نمونه از آن سال تاکنون بالغ بر 380 هزار چادر از انبارها خارج اما کم تر از ده درصد آن جایگزین شده است. برخی مدعی بودند که زلزله برای هلال احمر سودآور است اما این یک نمونه از این که اعتبارات به هلال احمر تخصیص داده نمی شود.

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: حتی اگر یک غذا به ما داده اند نیز ثبت شده است و مشخص شد کجا صرف شده است. هلال احمر خادم همه است و هیچ تفاوتی قائل نیست. امروز قانون مدیریت بحران به نفع هلال احمر نیست. وظایف زیادی را به ما محول کرده اند اما بودجه آن را مشخص نکرده اند.

//انتهای پیام: 5

بیشتر بخوانید:

نظر شما