شناسهٔ خبر: 45943099 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

وزیر جهاد کشاورزی:

واکسن رازی کووپارس با هیچ واکسن تزریقی دیگری تداخل ندارد/ این پلتفرم قابلیت باز طراحی درخصوص جهش‌ها را دارد

سیمین برادران

کاظم خاوازی در خصوص کار آزمایی واکسن رازی کووپارس گفت: این واکسن با هیچ واکسن تزریقی دیگر تداخل ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا؛ کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در مراسم آغاز تست انسانی دومین واکسن ایرانی کرونا گفت: با بروز علائم بیماری کرونا مانند همه بیماری‌ها نسبت به آن مسؤولیت داریم تا با تولید واکسن به همکارانمان در بخش درمان کمک کنیم.

خاوازی با بیان اینکه در ابتدای شروع کار امیدوارانه به این موضوع نگاه نشد ولی انگیزه در دانشمندان جوان دیده شد گفت: بخش هایی از این کار لطف خداوند بود تا کارها دقیق پیوند بخورد. طراحی یک واکسن و الزامات آن بسیار پیچیده است و داده‌های رازی به کمک ما آمد و از اسفند تا فروردین کار طراحی صورت گرفت.  

او ادامه داد: راه انتقال میمون به کشور برای آزمایش‌های حیوانی سخت بود. در ایران با بالاترین تعداد میمون آفریقایی کارآزمایی حیوانی صورت گرفت. آزمون های پیش بالینی در نهایت تمام شد و پرونده به وزارت بهداشت ارسال شد. از دکتر نمکی در این راستا تشکر می کنم و برای این تیم پدری کردند.

خاوازی ادامه داد: لحظه به لحظه پرونده ها بررسی شد و گواهینامه اخلاق و ورود به آزمایش بالینی صورت گرفت. این واکسن نوترکیب چند ویژگی دارد. همه مردم ما بدانند همه ما ایرانی ها واکسن موسسه رازی را در گذشته اعم از پدران و پدربزرگ ها تاکنون تزریق کرده اند.

او با بیان اینکه حجم تزریق بسیار کم است و دو دهم میلی لیتر است گفت: فقط به واکسن فکر نمی کنیم. واکسن شخص را ایمن می کند و زنجیره انتقال ویروس را باید قطع کند که دوز استنشاقی است و در دنیا ما در این خصوص جلوتر هستیم. ویژگی دیگر این است که ویروس وارد بدن نمی شود و یکی از مطمئن ترین و امن ترین ها است. همچنین این واکسن اگر از آزمایش بالینی خارج شودبا هیچ واکسن تزریقی دیگر تداخل ندارد.

خاوازی افزود: در مراحل پیش بالینی با وسواس زیادی پیش رفتیم و از وزارت بهداشت می خواهیم با وسواس پیش برود و هر کجا مشکل داشت به عقب باز می گردیم و باز طراحی می کنیم. جهش هایی رخ می دهد و این پلتفرم قابلیت باز طراحی درخصوص جهش ها دارد.

گفتنی است امروز به دو تن از داوطلبین این واکسن تزریق خواهد شد. این تزریق به صورت انتخابی صورت میگیرد.  در دوره دوم تزریق واکسن به ۱۲۰ نفر در گروه‌های ۳۰ نفره انجام می شود و ۳۳ روز زمان می برد. تزریق سوم یعنی فاز استنشاقی در روز ۵۳ صورت می گیرد. ۱۴ روز بعد از فاز اول آنالیز نتایج صورت خواهد گرفت و اگر نتایج رضایت بخش بود واکسن وارد فاز دوم می شود. در فاز دوم ۵۰۰ نفر وارد مطالعه می شوند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما