شناسهٔ خبر: 45940341 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

درایت دولت آینده برای بهبود صنایع فولادی | صدور بخشنامه های خلق الساعه، کسب و کارها را با چالش روبرو کرد

کرمانشاهی، دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی، گفت: بخش قابل ‌توجهی از چالش‌هایی که در سال جاری، فعالیت صنایع فولادی را تهدید کرد به دلیل عملکرد اشتباه سیاست ‌گذاران بود و چنانچه مسوولان از اشتباهات گذشته خود درس بگیرند و این اشتباهات را در سال آینده، تکرار نکنند می‌ توان به بهبود شرایط خوش بین بود.

صاحب‌خبر -

سجاد صفری؛ بازار: «کیومرث فتح الله کرمانشاهی» در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که تولید صنایع لوله و پروفیل فولادی در سال ۹۹ چگونه بوده است؟ اظهار داشت: در سالجاری، تولیدکنندگان لوله و پروفیل با ظرفیت‌های پایین، مشغول تولید هستند و آمار دقیقی از میزان تولید این واحدها در دسترس نیست.
وی افزود: چالش‌های حاکم بر زنجیره فولاد، سیاست‌گذاری اشتباه مسوولان و کمبود مواد اولیه، دلایل کاهش در ظرفیت تولید لوله و پروفیل بوده است.
فتح الله کرمانشاهی، تصریح کرد: به همین دلیل در آینده، نیز شاهد افت رقابت‌ پذیری این واحدها خواهیم بود؛ بنابراین، تغییر در سیاست‌های کلی حاکم بر صنایع و همچنین استراتژی‌های اقتصادی ضروری به ‌نظر می ‌رسد.
وی در ادامه، بیان کرد: نبود آمار، بعنوان یکی از ضعف‌های اساسی در نظام اقتصادی کشور شناخته می ‌شود؛ در دسترس نبودن آمار مشخص از تولید و مصرف کالاهای تولیدی در صنایع گوناگون به‌ ویژه در حوزه صنایع معدنی، کمبود مهمی است که تحلیل شرایط موجود و برنامه ‌ریزی دقیق برای آینده را دشوار می ‌کند و نمی‌توان برآورد دقیقی از شرایط تولید در صنایع گوناگون داشت.
دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی، افزود: در دسترس بودن آمار شفاف و دقیق، یکی از مهمترین الزامات در مسیر ارتقای تولید و تجارت است که متاسفانه از آن بی ‌بهره هستیم.
فتح الله کرمانشاهی، تاکید کرد: در چنین شرایطی، نمی ‌توان روند درست تولید را در سالجاری و در صنعت فولاد کشور ارزیابی کرد.
وی اظهار داشت: آمار منتشر شده از سوی مراجع رسمی حکایت از آن دارد که میزان واردات و صادرات در حلقه‌های مختلف زنجیره تولید در ۱۰ ماهه نخست سالجاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهش داشته است و این موضوع، به منزله افت در شرایط حاکم بر عملکرد صنایع است.

صدور بخشنامه‌های متعدد و غیرکارشناسی، صاحبان این کسب ‌وکارها را با چالش‌های جدی روبرو کرده است

تولید موفق نیازمند برنامه مدون است
دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی در پاسخ به این پرسش که تغییر قوانین و مقررات چه تاثیری بر عملکرد فعالان صنعتی و تولیدکنندگان می گذارد؟ به بازار، گفت: صنایع معدنی، معمولا دیربازده هستند؛ بنابراین، تولید موفق و فعالیت پایدار در این صنایع، نیازمند برنامه مدون و باثبات است.
فتح الله کرمانشاهی، اظهار داشت: متاسفانه قوانین حاکم بر عملکرد صنایع در طول سال‌های گذشته به ‌طور مرتب، تغییر کرده است و صدور بخشنامه‌های متعدد و غیرکارشناسی، صاحبان این کسب ‌وکارها را با چالش‌های جدی روبرو کرده است.
این مقام مسوول، تاکید کرد: در سالجاری، تعداد صدور بخشنامه‌های خلق ‌الساعه، نسبت به سنوات گذشته، کاهش داشته داشته است ولی این به این معنی نیست که محیط کسب ‌و کار با شرایط با ثباتی روبرو است.

با بهبود در فضای کسب و کار، حضور صنایع در بازارهای جهانی پُررنگ ‌تر می شود؛ اما تا شرایط کسب و کار تغییر نکند نباید به بهبود شرایط تولید و تجارت امیدوار بود

تصمیم گیری اشتباه مسوولان باعث چالش صنعت فولاد
دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی در پاسخ به این پرسش که تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی در سالجاری با چه چالش‌هایی روبرو بوده اند؟ به بازار، گفت: مواد اولیه مورد نیاز صنایع لوله و پروفیل فولادی کشور (ورق گرم) از طریق بورس کالا تامین می ‌شود و عرضه و تقاضا معیارهای اصلی تعیین ‌کننده قیمت هستند.
فتح الله کرمانشاهی، اظهار داشت: تولیدکنندگان صنایع لوله و پروفیل فولادی، همواره در روند عرضه این محصول با مشکل روبرو بوده اند و روند باثباتی بر عرضه ورق گرم فولادی از طریق بورس کالا وجود ندارد.
وی تصریح کرد: نرخ قیمت پایه محصولات ورق گرم عرضه شده در بورس کالا بالا است و مصرف کننده نهایی از این شرایط متضرر خواهد شد.  
این مقام مسوول، تاکید کرد: چنانچه رشد تولید در صنایع پایین‌ دستی در اولویت باشد باید از مدیریت عرضه محصول در بازار آزاد و بورس کالا جلوگیری کرد تا زمینه واسطه‌ گری و دلالی از این بازار حذف شود.
فتح االه کرمانشاهی در ادامه درخصوص شرایط سال آینده صنایع فولادی به ‌ویژه در حلقه‌های پایین ‌دستی این صنایع، گفت: بخش قابل ‌توجهی از چالش‌هایی که در سالجاری، فعالیت صنایع فولادی را تهدید کرد به دلیل عملکرد اشتباه سیاست ‌گذاران بود.
وی تصریح کرد: چنانچه مسوولان از اشتباهات گذشته خود درس بگیرند و این اشتباهات را در سال آینده، تکرار نکنند می‌ توان به بهبود شرایط خوش بین بود.
فتح الله کرمانشاهی تاکید کرد: چنانچه، روند اشتباه در تصمیم‌ گیری‌های مسوولان، ادامه داشته باشد؛ صنایع فولادی در سال آینده با چالش‌های بیشتری روبرو خواهند شد.
وی گفت: اگر عقلانیت، بر مبانی اصلی سیاسی و اقتصادی کشور حاکم باشد؛ می‌ توان به بهبود شرایط صنایع امیدوار بود و چنانچه، پارامترهای حاکم بر محیط کسب ‌و کار بهبود یابد صنایع از ظرفیت رشد تولید برخوردار می شوند.
فتح الله کرمانشاهی، افزود: با بهبود در فضای کسب و کار، حضور صنایع در بازارهای جهانی پُررنگ ‌تر می شود؛ اما تا شرایط کسب و کار تغییر نکند نباید به بهبود شرایط تولید و تجارت امیدوار بود.
وی در پایان، گفت: انتظار می رود که دولت جدیدی که در سال آینده، اداره امور کشور را برعهده می گیرد درایت بیشتری نسبت به صنایع داشته باشد تا صنعت کشور در مسیر تولید با شرایط دشواری روبرو نشوند و تحمیل چالش‌های بیشتر به صنایع به منزله توقف تولید آنها خواهد بود.

نظر شما