شناسهٔ خبر: 45939070 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بازگشت تیزپرواز همافر به وطن بعد از ۳۲ سال

پیکر خلبان شهید بیک‌محمدی پس از ۳۲ سال به آغوش وطن بازگشت و بار دیگر عطر شهادت کشورمان را در برگرفت.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس - همدان: شهادت همان آرزوی دیرینه‌ای است که در طول تاریخ بسیاری از مردان خدا در سر پرورانده‌اند و برای رسیدن به لقاءالله لحظه‌شماری می‌کنند.

شهادت اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است همانطور که امام(ره) می‌فرماید: ما شهادت را برای خودمان حیات می‌دانیم. دوستان ما شهادت را‏‎ ‎‏برای خودشان زندگی می‌دانند. مکتب اسلام اینطور است. این‏‎ ‎‏مکتب اسلام است که شهادت را زندگی می‌داند.

خلبان شهید بیرجند بیک‌محمدی پس از ۳۲ سال دوری به خاک میهن اسلامی بازگشته و در روز دوشنبه ۱۱ اسفند طی مراسم تشریفات نظامی در محل رمپ پروازی پایگاه شکاری خلبان شهید محمد نوژه پیکر مطهر ایشان تشییع خواهد شد.

این شهید بزرگوار متولد ۱۵ اسفند ۱۳۲۶ در تهران و دارای دو فرزند است.

او دوران طفولیت، تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تهران گذرانیده و در سال ۴۹ تحت عنوان همافر به استخدام نیروی هوایی درآمده و دوره‌های تخصصی وسائل زمینی هواپیمای اف ۴ را در ایران و امریکا می‌گذراند، سپس تغییر رسته داده و به دانشکده خلبانی روی می‌آورد.

آموزش خلبانی را با پرواز با هواپیماهای اف۳۳، تی۴۱، تی۳۷ و تی۳۸ با ۳۵۰ ساعت پرواز سپری می‌کند. با اتمام آموزش خلبانی به عنوان خلبان اف۵ در پایگاه‌های هوایی - شکاری تاکتیکی و در مسئولیت‌های مختلف گردان‌های پروازی انجام وظیفه می‌کند تا اینکه چند ماه قبل از خاتمه جنگ که در منطقه شلمچه هواپیمایش مورد اصابت پدافند دشمن قرار می‌گیرد و مفقودالاثر می‌شود.

شهید بیک‌محمدی تحصیلات ابتدایی و متوسطه تا اخذ دیپلم طبیعی را می‌گذراند و قبل از ورود به صحنه دفاع مقدس مسئولیت امنیت پرواز گردان ۲۲ شکاری پایگاه دوم شکاری را به عهده داشته و انجام وظیفه می‌کند.

پایگاه دوم شکاری قبل از شروع جنگ تحمیلی به واسطه نا آرامی‌های کردستان همواره در آمادگی به سر می‌برد و پاره‌ای از مأموریت‌های شناسایی و عملیاتی به آن واگذار می‌شود و شهید بیک‌محمدی به عنوان مسؤول امنیت پرواز یگان در آمادگی کامل دفاعی بسر می‌برد و با همان آمادگی وارد صحنه دفاع مقدس شد. 

شهید طی این سال‌ها دوره‌های آموزشی را نیز گذراند که می‌توان به آموزش دوره همافری و تخصص نگهداری وسائل زمینی هواپیمای اف ۴ و آموزش دوره خلبانی در دانشکده خلبانی نهاجا و در کشور آمریکا اشاره کرد.

او طی دوران خدمات‌ خود مسئولیت‌ها و درجاتی داشت که شامل آموزش همافری و طی دوره تخصصی وسائل زمینی اف ۴ در ایران و آمریکا، تکنسین تعمیر و نگهداری وسائل پشتیبانی زمینی گردان ۱۱، نگهداری در پایگاه یکم شکاری با درجه همافر، سومی تکنسین تعمیر و نگهداری وسائل پشتیبانی زمینی گردان۸۲، نگهداری در پایگاه هشتم شکاری با درجه همافر یکمی و منتسب به ستاد نهاجا جهت طی دوره خلبانی در ایران و آمریکا می‌شود.

همچنین افسر خلبان شکاری گردان ۴۲، معاون عملیاتی پایگاه چهارم شکاری با درجه ستوان دومی، معلم خلبان شکاری گردان ۲۱، معاون عملیاتی پایگاه دوم شکاری با درجه ستوان یکمی، افسر امنیت پرواز گردان ۲۲، معاون عملیاتی پایگاه دوم شکاری با درجه ستوان یکمی، منتسب به ستاد نهاجا جهت طی دوره عالی پروازی در آمریکا، رئیس شعبه ارزیابی و یکنواختی معاونت عملیاتی پایگاه چهارم شکاری با درجه سروانی، رئیس آموزش و استاندارد گردان۴۱، معاونت عملیاتی پایگاه چهارم با درجه سروانی، رئیس دایره عملیات معاونت عملیاتی پایگاه چهارم شکاری با درجه سروانی، فرمانده گردان ۴۱ و معاونت عملیاتی پایگاه چهارم شکاری با درجه سرگردی از دیگر مسولیت‌هایی است در دوران خدمت داشت.

از ویژگی‌های فردی و شخصیتی به ویژه در بعد نظامی و دفاع مقدس شهید بیک‌محمدی می‌توان به انضباط و جدیت در اجرای دقیق مسؤولیت‌های محوله اشاره کرد که موجب ثبت چند مورد تشویقی، ۱۰ ماه ارشدیت به دلیل فعالیت‌های جنگی و دریافت نشان درجه ۲ فتح در سوابق خدمتی او شده است.

شهید بیک‌محمدی از ابتدای جنگ تحمیلی تا تاریخ مفقودیش در پایگاه‌های خط مقدم به عنوان یکی از خلبانان فعال حضور داشته و پروازهای عملیاتی به ثبت رسیده از او نشانگر آن است که در عملیات‌های متعددی شرکت داشته است.

اما همانطور که «شهادت هنر مردان خداست»، گاهی ماندن جایز نیست و باید رفت. بنابراین شهید در ۶ خردادماه سال ۱۳۶۷ ساعت ۱۷:۳۰ از پایگاه هوایی دزفول جهت بمباران مواضع دشمن بعثی در شلمچه به ماموریت اعزام می‌شود که هواپیمای وی مورد اصابت موشک دشمن قرار گرفته و از آن تاریخ هیچ اطلاعی از وضعیت خلبان بیک محمدی به دست نیامد و به عنوان جاویدالاثر در لیست شهدای خلبان قرار گرفت.

سرانجام همزمان با روز ولادت حضرت علی(ع) و ۷ اسفند سال ۱۳۹۹، سردار سرتیپ پاسدار محمد باقرزاده، فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در مراسمی که امیر سرتیپ نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش و تعدادی از مسئولان و پیشکسوتان این نیرو در منزل شهید «بیرجند بیک محمدی» حضور داشتند، طی یک مکالمه تلفنی، خبر کشف پیکر مطهر این شهید سرافراز در داخل خاک عراق منطقه کانال پرورش ماهی را به خانواده معظم ایشان، اطلاع داد.

روحش شاد و یادش گرامی...

انتهای پیام/۸۹۰۰۳/س

نظر شما