شناسهٔ خبر: 45938603 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

دلایل بارز تنگی نفس چیست؟

سلامت رکنا : تنگی نفس می تواند به دلایل مختلف اتفاق بیفتد.

صاحب‌خبر -

شرایط بسیار متنوع می‌تواند باعث تنگی نفس شود. احساس آن می‌تواند ترسناک باشد. به خصوص اگر مطمئن نیستید که چه چیزی باعث ایجاد آن شده است.تنگی نفس یک احساس ذهنی از داشتن تنفس بسیار ناخوشایند است.

به گزارش رکنا ، مطمئناً اگر برای انجام کارهای مختلف به سرعت بیرون می‌روید یا در زیرزمین خود تمرین ورزشی انجام می‌دهید، ممکن است تنگی نفس داشته باشید. اما ما در مورد وقتی صحبت می‌کنیم که شما به راحتی از پله‌های خانه خود بالا بروید، ظرف بشویید یا حتی غذا بخورید. آن زمان‌هایی است که انتظار ندارید از نفس بیفتید - و بعضی از آنها موارد اضطراری واقعی هستند.

آنچه ممکن است در جریان باشد در اینجا توضیح می‌دهیم:

1. اضطراب است

افرادی که اضطراب دارند می‌توانند احساس تنفس ناخوشایند داشته باشند. این یک واکنش رفتاری است. در یک موقعیت استرس‌زا، پاسخ طبیعی بدن" جنگ یا گریز "است، به این معنی که ضربان قلب و تنفس شما بالا می‌رود، که می‌تواند به شما این احساس را بدهد که تنگی نفس دارید.

وقتی علت اضطراب است، تنگی نفس معمولاً هر بار بین 10 تا 30 دقیقه طول می‌کشد. قسمت‌ها معمولاً به سرعت منتشر می‌شوند و از احساس ترس یا ناراحتی ناشی می‌شوند.

2. شما مبتلا به کووید هستید

یکی از علائم کووید19، تنگی نفس یا دشواری تنفس، به همراه تب و لرز، سرفه، خستگی، دردهای عضلانی یا بدن، سردرد و از دست دادن طعم یا بو و موارد دیگر است.

اگر اخیراً دچار تنگی نفس شده‌اید یا در کنار مبتلایان به کووید19 بوده‌اید، از پزشک خود بپرسید که آیا باید آزمایش شوید.

3. آلرژی یا آسم است

بسیاری از موارد می‌توانند باعث واکنش آلرژیک شوند که مجاری تنفسی شما را منقبض می‌کند، از جمله قرار گرفتن در معرض گرد و غبار، گرده، پرز حیوانات خانگی یا بوهای شدید و بخار. این انقباض یک اسپاسم برونش است که وقتی مجاری تنفسی شما باریک می‌شود، احساس تنگی نفس می‌کنید.

قرار گرفتن در معرض مواد حساسیت‌زا یا تحریک‌کننده در هوا می‌تواند علائم آسم را تحریک کند، همچنین احساسات شدید و تغییرات هورمونی در دوران بارداری. در آسم، تنگی نفس اغلب همراه با خس خس سینه (صدای جیر جیر یا سوت هنگام تنفس) همراه است.

برای ارزیابی مشکلات خس خس سینه و تنفس به متخصص آلرژی مراجعه کنید.

4. کم‌خون هستید

سالانه تقریباً 3 میلیون نفر مبتلا به کم‌خونی تشخیص داده می‌شوند. کم‌خونی نوعی بیماری است که در آن سطح گلبول‌های قرمز خون کم است و اغلب به دلیل کمبود آهن یا پریود شدن زیاد ایجاد می‌شود.

در صورت کمبود این گلبول‌های قرمز که اکسیژن را به بافت‌های شما می‌رسانند، ممکن است احساس خستگی، سرگیجه و تنگی نفس کنید.

با پزشک خود صحبت کنید - یک آزمایش خون ساده می‌تواند سطح آهن را در خون ارزیابی کند.

5. هوا سرد است

قرار گرفتن در معرض هوای سرد می‌تواند پاسخی شبیه آسم ایجاد کند، از این رو می‌تواند باعث برونش اسپاسم شود.

سردی نیز می‌تواند باعث خس خس و سرفه شود. ممکن است در افراد سالم اتفاق بیفتد اما اغلب در افرادی که مشکلات تنفسی مانند آسم یا COPD دارند، بدتر است.

وقتی بیرون هستید بینی و دهان خود را با ماسک بپوشانید تا هوایی که تنفس می‌کنید گرم شود و این علائم کاهش یابد.

6. قلب به کمک نیاز دارد

اگر قلب شما نتواند به طور موثر خون (و در نتیجه اکسیژن) را به اطراف بدن پمپاژ کند، فقط با انجام کارهای روزمره، مانند بالا رفتن از پله‌ها، احساس تنگی نفس می‌کنید. تنگی نفس یکی از علائم بیماری دریچه میترال و کاردیومیوپاتی و سایر مشکلات قلبی است. در اینجا شش نشانه دیگر وجود دارد که قلب شما به یک چکاپ نیاز دارد.

تنگی نفس نیز طبق اعلام انجمن قلب آمریکا نشانه هشدار حمله قلبی است و می‌تواند با درد قفسه سینه یا بدون آن اتفاق بیفتد. علائم دیگر شامل حالت تهوع، سبکی سر، درد پشت یا فک و عرق سرد است.

اگر فکر می‌کنید می‌توانید دچار حمله قلبی شوید با 115 تماس بگیرید.

7. سرطان ریه است

اگر نفس تنگی دارید این نباید اولین چیزی باشد که به آن فکر می‌کنید، اما موضوعی است که باید در رادار خود قرار دهید، به خصوص که تحقیقات در ژانویه 2020 در JAMA Oncology نشان داد بیش از 12 درصد بیماران مبتلا به سرطان ریه هرگز سیگار نکشیده‌اند.

تنگی نفس یک علامت شایع است. در حدود 30 تا 40 درصد بیماران مبتلا به سرطان ریه دیده می‌شود.

تومورهای سرطانی خود باعث انسداد در ریه‌ها می‌شوند. سرطان همچنین ممکن است بر عملکرد عضلات تنفسی تاثیر بگذارد. متاسفانه، این علامت اغلب دیر نشان داده می‌شود و نشانه پیشرفت سرطان است.

اگر شما (یا یکی از عزیزان) سنین 55 تا 80 سال دارید و سابقه سیگار کشیدن شدید دارید، از پزشک خود بپرسید که آیا شما کاندید غربالگری سرطان ریه هستید یا خیر.

در صورت تنگی نفس چه باید کرد؟

اگر هنگام اتفاق افتادن در حال انجام ورزش هستید، سرعت خود را کم کنید و بنشینید. سعی کنید خود را با نفس‌های آرام و عمیق در حالیکه از طریق بینی نفس می‌کشید و از طریق دهان بیرون می‌دهید، آرام کنید.

اگر چند دقیقه تا چند ساعت از نفس افتاده‌اید، باز هم باید به پزشک مراجعه کنید. حتی اگر در دمای سرد یا قرار گرفتن در معرض گرد و غبار اتفاق افتاده است، این یک واکنش طبیعی نیست. آزمایش‌های تنفسی وجود دارد که می‌توان برای تشخیص آسم انجام داد.

در حال حاضر، در زمستان، اگر زیاد بیرون نروید، احتمالاً آمادگی جسمانی شما کاهش یافته است.تهویه مطبوع در حال حاضر با توجه به زمان سال و در همه‌گیری واقعاً معمول است.با این حال، شما نمی‌توانید فقط فرض کنید که این مورد است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

نظر شما