شناسهٔ خبر: 45937577 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برترین‌ها | لینک خبر

داستان عجیب رئیس طبقه پنجم!

روز سرنوشت؛ روز واقعه یا حتی تولدی دوباره! امروز می‌تواند برای فوتبال ایران هرکدام از این روز‌ها باشد، چون قرار است رئیس فدراسیون فوتبالی انتخاب شود که دست‌کم در یک دهه اخیر کلی بحران مدیریتی داشته است.

صاحب‌خبر -

روزنامه شرق: روز سرنوشت؛ روز واقعه یا حتی تولدی دوباره! امروز می‌تواند برای فوتبال ایران هرکدام از این روزها باشد چون قرار است رئیس فدراسیون فوتبالی انتخاب شود که دست‌کم در یک دهه اخیر کلی بحران مدیریتی داشته است. آخرین رئیسی که شاید تا چند ماه آینده هم فدراسیون تاوان اشتباهات مدیریتی‌اش را بدهد، مهدی تاج بود که سال گذشته استعفایش را نوشت و به‌ دلیل عارضه قلبی خبر داد که دیگر توانی برای ریاست ندارد.

داستان عجیب رئیس طبقه پنجم!

اگرچه هنوز هم مخالفان تاج این عارضه را بهانه توصیف می‌کنند ولی به هر روی او صندلی فدراسیون فوتبال را رها کرد و رفت. بعد از مهدی تاج، دوستان نزدیکش در فدراسیون فوتبال درصدد برگزاری سریع انتخابات بودند که فیفا وارد عمل شد و به دلیل ایراداتی که بر اساسنامه فدراسیون فوتبال وارد کرد، زمان آن را به تعویق انداخت.

سرانجام بعد از یک سال بلاتکلیفی امروز قرار است انتخابات فدراسیون فوتبال برگزار شود و پر واضح است که مهم‌ترین صندلی این انتخابات متعلق به اتاق طبقه پنجم فدراسیون در خیابان سئول است که چهار نفر یعنی مصطفی آجرلو، شهاب‌الدین عزیزی‌خادم، کیومرث هاشمی و علی کریمی برای آن کاندیدا شده‌اند؛ کاندیداهایی با کارنامه‌های مختلف که می‌تواند به جذابیت انتخابات امروز کمک کند.

متفاوت‌ترین چهره

از همان روزی که علی کریمی در یک پست اینستاگرامی خبر داد که بدش نمی‌آید برای ریاست فدراسیون فوتبال وارد کارزار شود مشخص شد که او متفاوت‌ترین چهره این انتخابات است. علی کریمی در ادامه این تفاوت را بیشتر هم نشان داد؛ او نه با کسی لابی کرده و نه حتی در برنامه مناظره‌گونه شبکه سه با دیگر کاندیداها شرکت کرده است.

داستان عجیب رئیس طبقه پنجم!

علی کریمی در یک برنامه اینترنتی برنامه‌های انتخاباتی‌اش را شرح داد که ساترا اجازه پخش آن برنامه را هم نداد! عده‌ای از اعضای مجمع از او دلخور شده‌اند که چرا حتی یک صحبت ساده هم با آنها درباره برنامه‌هایش نداشته است ولی علی کریمی اعتقاد دارد نماینده تمام و کمال فوتبالی‌‌هاست و نیازی به لابی با کسی ندارد.

شانس بیشتر

از معدود دفعاتی است که هر چهار کاندیدا شانس ریاست را برای خودشان قائل هستند. به غیر از علی کریمی، سه کاندیدای دیگر جسته و گریخته برنامه‌هایشان را اعلام کرده و حتی یکی، دو تا از آنها سفر استانی هم داشته‌اند. آنها یارکشی‌های مرسوم را انجام داده و حالا با توجه به همین اتفاقات امید زیادی دارند امروز نامشان از صندوق رأی بیرون بیاید. البته با چنین شوروشوقی به نظر می‌رسد انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال به دور دوم کشیده شود تا دست آخر رقابت اصلی برای نشستن روی صندلی ریاست بین دو نفر برگزار شود.

کاندیدای سفارشی؟

از روزی که صلاحیت حیدر بهاروند، سرپرست کنونی فدراسیون فوتبال، تأیید نشد، این شایعه به گوش رسید که یکی از کاندیداها حمایت دولت و البته وزارت ورزش را دارد. وزارت تا همین روز گذشته هم مشغول تکذیب بوده و عنوان کرده اگر کسی گفته نماینده ما یا مورد حمایت ما است به او رأی ندهید.

داستان عجیب رئیس طبقه پنجم!

به‌هر‌حال این شایعه شاید هرگز به اثبات نرسد، ولی همین حالا با همین وضعیت موجود یکی خودش را نماینده دولت و وزارت می‌داند و یکی دیگر هم خودش را نماینده هیئت‌های مختلف برشمرده و ادعا کرده رأی زیادی هم دارد. این یکی هم اگر صحت داشته باشد دوباره دلیلی است بر اینکه انتخابات به دور دوم کشیده شود.

آغاز دشواری‌ها

چه نماینده فوتبالی‌ها یعنی علی کریمی چه سه نفر دیگر که از مدیران دولتی – ورزشی هستند رأی بیاورند، شاید خوشحالی‌شان فقط چند ساعت دوام داشته باشد، چون آنها قرار است ریاست فدراسیونی را بر عهده بگیرند که کم جنجال نداشته است.

البته که پیش از رسیدن به مشکل اصلی باید واکنشی به اعتراضات احتمالی دیگر کاندیداها داشته باشند. دو نفر از این کاندیداها یا مستقیم یا توسط اطرافیانشان، پیش‌تر بعد از برگزاری انتخابات قبلی که خودشان رأی نیاوردند سروصدای زیادی به راه انداخته و مستقیم به نتیجه واصله اعتراض کرده‌اند. بعید است این بار هم کسی شکست را به همین راحتی قبول کند.

داستان عجیب رئیس طبقه پنجم!

از این مورد مقطعی گذشته اما دردسر اصلی به‌زودی از راه می‌رسد. به لطف هنر مدیریت رؤسای پیشین، فدراسیون فوتبال ایران بدهی سنگینی دارد، به‌طوری‌که در آستانه ورشکستگی است. دست‌کم 230 میلیارد تومان و دست بالا 500 میلیارد تومان بدهی است که خبرگزاری‌های مختلف برای فدراسیون فوتبال در نظر گرفته‌اند.

پس رئیس طبقه پنجم در چشم به‌هم‌زدنی با بحرانی عجیب روبه‌رو خواهد شد که این ‌بار حل‌کردنش نیاز به عمل دارد نه حرف‌زدن و وعده. یکی، دو مورد دیگر هم که بلافاصله به چالش‌های رئیس جدید اضافه خواهد کرد، داستان پیچیده صعود ایران به جام جهانی و وضعیت میزبانی تیم ملی در مرحله انتخابی این رقابت‌ها است!

آنهایی که امروز رأی می‌دهند

الف: هریک از باشگاه‌های لیگ حرفه‌ای فوتبال بزرگسالان آقایان. هرکدام یک نماینده با یک حق رأی.

ب: هشت باشگاه اول حاضر در لیگ دسته اول فوتبال بزرگسالان آقایان کشور در فصل منتهی به مجمع عمومی. هرکدام یک نماینده با یک حق رأی.

ج: چهار باشگاه اول رقابت‌های لیگ دسته دوم فوتبال بزرگسالان آقایان کشور در فصل منتهی به مجمع عمومی. هرکدام یک نماینده با یک حق رأی.

د: سه باشگاه اول لیگ برتر فوتسال بزرگسالان آقایان کشور در فصل منتهی به مجمع عمومی. هرکدام یک نماینده با یک حق رأی.

ه: دو باشگاه اول رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ساحلی بزرگسالان آقایان کشور، در فصل منتهی به مجمع عمومی. هرکدام یک نماینده با یک حق رأی.

و: دو باشگاه اول رقابت‌های لیگ برتر فوتسال بانوان بزرگسالان کشور، در فصل منتهی به مجمع عمومی. هرکدام یک نماینده با یک حق رأی.

ز: باشگاه اول رقابت‌های فوتبال ساحلی بانوان بزرگسالان کشور، در فصل منتهی به مجمع عمومی. یک نماینده با یک حق رأی.

ح: دو باشگاه اول رقابت‌های لیگ برتر فوتبال بانوان بزرگسالان کشور، در فصل منتهی به مجمع عمومی. هرکدام یک نماینده با یک حق رأی.

ط: هیئت‌های فوتبال استان‌های کشور و هیئت فوتبال جزیره کیش. هرکدام یک نماینده با یک حق رأی.

ی: بخش فوتبال فدراسیون‌های ورزش دانش‌آموزی، دانشگاهی، کارگری و نیروهای مسلح. هرکدام یک نماینده با یک حق رأی.

ک: کاپیتان‌های اصلی (در صورت عدم امکان دعوت از کاپیتان اصلی، کاپیتان دوم) کلیه تیم‌های ملی فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی (آقایان و بانوان) در رده بزرگسالان به‌عنوان نماینده بازیکنان. مجموعا شش نفر هرکدام بایک حق رأی.

ل: سرمربیان تیم‌های ملی بزرگسالان فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی آقایان و سرمربیان تیم‌های ملی بزرگسالان فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی بانوان به‌عنوان نماینده مربیان. اگر سرمربی هریک از تیم‌های ملی، ایرانی نبود دستیار ایرانی او جایگزین او در مجمع می‌شود. مجموعا شش نفر هرکدام با یک حق رأی.

م: یک نفر از داوران خانم و یک نفر از داوران آقا که در فوتبال ایران فعال و در رنکینگ داوران فعال بین‌المللی در بالاترین رتبه هستند. مجموعا دو نفر هرکدام با یک حق رأی.

ن: اتحادیه باشگاه‌های فوتبال. یک نماینده با یک حق رأی.

نظر شما