شناسهٔ خبر: 45937502 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

خراسان رضوی پیشرو در دیپلماسی اقتصادی؛ عطش سرمایه‌گذاری در سرزمین خورشید

مشهد- مراودات خراسان رضوی با افزون بر ۹۵ کشور و برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی و مشارکتی و حضور در کمیسیون‌های مشترک اقتصادی مربوط به کشورهای روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، افغانستان و ترکمنستان خود گواه بستر بالقوه برای سرمایه‌گذاری خارجی است.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه استان‌ها: خراسان رضوی با توجه به ظرفیت‌های بسیار خود همواره در جذب سرمایه‌گذاری خارجی پیشرو و یکی از مناطق دارای مزیت در کشور به شمار می‌رود.

در شرایطی که تحریم‌های ناعادلانه بر اقتصاد کشور فشار مضاعف وارد کرده و علاوه بر آن شیوع کرونا تمامی عرصه‌ها بخصوص حوزه اقتصاد را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده و متحمل رکود کرده است، استقبال و حضور سرمایه‌گذاران خارجی در خراسان رضوی و اجرای طرح‌ها در سرزمین خورشید نوید بخش روز های طلایی در اینده است.

گفتنی است سرمایه‌گذاران خارجی به مزیت‌های بسیار خراسان رضوی پی برده و طی سال‌های گذشته به‌رغم همه فشارها در حوزه‌های مختلف این استان سرمایه‌گذاری کرده‌اند اما در شرایط کنونی باید زمینه توسعه فعالیت این سرمایه‌گذاران و جذب بیشتر آنان را فراهم کرد.

به‌منظور بررسی استقبال از این سرمایه‌های خارجی و هم‌چنین بسترهای ایجادشده در این راستا با حسین امیر رحیمی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی به گفت‌وگو نشستیم.

* خراسان رضوی تا چه میزان در جذب سرمایه‌گذاران خارجی موفق بوده است؟
این استان همواره در جذب سرمایه‌گذاری خارجی ازنظر تعداد طرح، استان پیشرو در کشور بوده اما ازنظر رقم سرمایه‌گذاری خارجی مصوب، با توجه به استقرار طرح‌های بزرگ حوزه پتروشیمی در جنوب ایران، رتبه‌های نخست را ندارد و این رتبه‌ها متعلق به استان‌های جنوبی کشور است.

براین اساس این استان دارای طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی متعدد و با مبالغ پایین‌تر ازنظر مبلغ سرمایه‌گذاری است که همین امر به‌نوعی موجب تسهیل در ورود سرمایه به استان شده است.

* تحریم‌ها تا چه میزان بر روی سرمایه‌گذاری خارجی تأثیر گذاشته است؟
بدیهی است که روابط بین‌المللی و دیپلماسی اقتصادی برجذب سرمایه‌گذار خارجی اثرگذار است. وجود تحریم‌ها و محدودیت‌های اعمال‌شده، مانع از حضور شرکت‌های بزرگ بین‌المللی  و فعالیت کشورهای اروپایی و شرق آسیا در کشور شده است و جذب سرمایه از کشورهای دیگر را با مشکل مواجه کرده است ولی در استان رویه جذب سرمایه‌گذار خارجی متکی بر سرمایه‌گذاران قبلی و در چند حوزه مشخص بوده است.

در حال حاضر نحوه ورود سرمایه خارجی به کشور مهم‌ترین چالش موجود است بخصوص وقتی‌که به‌صورت ماشین‌آلات نیست و ارز باید به‌صورت نقدی وارد کشور شود.

در تمامی کشورها حداقل میزان خروج ارز به میزان ۱۰ هزار دلار است و با توجه به اینکه در سیستم نقل‌وانتقال ارزی رسمی و بانکی هم به دلیل تحریم دارای محدودیت هستیم، در حال حاضر تنها روش پیش رو استفاده از روش تهاتر ارزی یا کمک صرافی‌های میان کشورهاست.

به‌این‌ترتیب مهم‌ترین معضل در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی نحوه نقل‌وانتقال ارز است که در طرح‌های با حجم زیاد سرمایه شاهد سخت‌تر شدن کار هستیم که البته برای حل این مشکل چند اقدام توسط بانک مرکزی انجام‌شده است.

* چه تضمینی برای امنیت سرمایه‌گذاران در استان وجود دارد؟
سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند مجوز ماده ۶  قانون تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی را  از وزارت امور اقتصادی و دارایی اخذ کنندکه ضمن پوشش ریسک سیاسی، بازگشت اصل و سود سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران خارجی را تضمین می‌ کند، همچنین سرمایه‌گذاران می‌توانند با ثبت شرکت ۱۰۰درصد به نام خود و شرکای خارجی، هرگونه پروژه را اعم از کارخانه، هتل و ... به نام خود شرکت منتقل کرده و مالکیت آن را داشته باشند.

* آیا سرمایه‌گذاران خارجی نیز همین کانال اداری و پر پیچ‌وخم اداری ما را طی می کنند؟
در راستای تسهیل فرآیند سرمایه‌گذاری پنجره واحد فیزیکی بهبود فضای کسب‌وکار راه‌اندازی شده است که مراحل صدور مجوزها که درگذشته میانگین ۷۵ روزی در کشور داشت در سه روز انجام می‌شود.

خوشبختانه در این مرکز حتی یک شرکت در مدت‌زمان کمتر از یک ساعت نیز به ثبت رسیده است و به‌این‌ترتیب با ثبت شرکت طی این مدت در خراسان رضوی، رکورد کشوری در این زمینه به نام این استان ثبت‌شده است.

همان طور که عرض شد پیش‌ازاین در سال‌های گذشته به‌طور متوسط ۷۲ روز برای ثبت شرکت، اخذ کد مالیاتی و کد تأمین اجتماعی زمان نیاز بود اما با افتتاح پنجره واحد فیزیکی در مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان و با کمک نهادهای ذینفع این مدت را به سه روز کاهش داده‌ایم.

* چه کشورهایی راغب به سرمایه‌گذاری در این استان هستند؟
استان خراسان رضوی با توجه به برخورداری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بی‌شمار خود، همواره موردتوجه بسیاری از سرمایه‌گذاران و بازرگانان کشورهای همسایه و به‌ویژه شیعیان برخی کشورهای مسلمان حوزه خلیج‌فارس بوده است.

ترکیب سرمایه‌گذاران خارجی استان ازنظر تابعیت بافاصله معناداری به نفع سرمایه‌گذاران کشور افغانستان بوده است به‌طوری‌که بیش از ۷۰ درصد سرمایه‌گذاران خارجی استان را سرمایه‌گذاران این کشور تشکیل می‌دهند.

* آیا دلیل خاصی در این رابطه وجود دارد؟
این مورد نیز به دلایل زیادی ازجمله درگیری‌های گسترده و جنگ‌های طولانی قومی و نژادی در این کشور، داشتن مرز مشترک با استان خراسان رضوی، وجود پیشینه تاریخی، روابط فرهنگی، اجتماعی  و اقتصادی منطقه هرات با خراسان رضوی، داشتن زبان مشترک و  وجود جاده ابریشم   است و اتباع کشورهای عراق، پاکستان، چین، آلمان و هند در رتبه‌های بعدی قرارگرفته‌اند.

* آیا باوجود کرونا استقبال از سرمایه‌گذاری نیز کاهش داشت؟
ارزیابی آمار ۹ ماهه نشان می‌دهد طی این مدت ۲۹ طرح سرمایه‌گذاری خارجی با مبلغ ۱۱۰ میلیون دلار در این استان به تصویب رسید که ازنظر تعداد طرح نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۵۲ درصد افزایش داشته است از همین رو این تعداد طرح سرمایه‌گذاری خارجی در شرایط شیوع کرونا و تبعات اقتصادی ناشی از آن عملکرد بسیار مطلوب محسوب می‌شود.

با توجه به پررونق بودن سه ماه پایانی هرسال درزمینهٔ سرمایه‌گذاری خارجی، رونق بیشتری را در این استان به ثبت خواهیم رساند.

در همین راستا طبق برآورد انجام‌شده تعداد طرح‌های سرمایه‌گذاری استان دستکم به ۶۰ مورد و مبلغ سرمایه‌گذاری در آن‌ها نیز به حدود ۴۲۵ میلیون دلار خواهد رسید که نسبت به پارسال ازنظر تعداد ۱۰۰ درصد و ازنظر مبلغ ۲۰۰ درصد افزایش خواهد داشت.

* بیشترین آمار سرمایه‌گذاری متعلق به کدام کشور است؟
طبق بررسی انجام‌شده حدود ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری خارجی استان در سال جاری متعلق به سرمایه‌گذاران افغانستان بوده است.

* سهم سایر کشورها چگونه است؟
طی سال‌های گذشته چندین سرمایه‌گذاری خوب در حوزه گردشگری استان از کشور عراق داشتیم  و لذا امسال هم بزرگ‌ترین طرح سرمایه‌گذاری خارجی خراسان رضوی از سوی یک سرمایه‌گذار عراقی برای ایجاد مجموعه اقامتی و گردشگری به ارزش ۴۹ میلیون دلار است.

البته امسال پس از دو کشور افغانستان و عراق سرمایه‌گذارانی از کشورهای پاکستان، هندوستان، چین، امارات و ایرانیان مقیم کشور انگلستان نیز در این استان سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

* چه اقداماتی را برای حمایت از سرمایه گذران خارجی در دستور کاردارید؟
تنظیم تفاهم‌نامه‌ای در دستور کار است تا برای نخستین باریک نهاد مشاوره‌ای برای سرمایه‌گذاران خارجی تشکیل دهیم که این نهاد قابلیت‌های بسیار در این زمینه دارد.

خراسان رضوی تنها استانی است که مرکز خدمات سرمایه‌گذاری آن با حضور نمایندگان ۱۲ دستگاه مرتبط به‌صورت فعال و مستقیم مشغول فعالیت و خدمت‌رسانی به سرمایه‌گذاران خارجی است و در این زمینه الگویی برای سایر استان‌ها هستیم علاوه بر این در حوزه‌هایی مانند صنعت، تجارت ، بازرگانی و حمل‌ونقل سیاست ما برافزایش جذب سرمایه‌گذار است.

نظر شما