شناسهٔ خبر: 45937376 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

بازار گزارش می‌دهد؛

خارجی‌ها نیامده رفتند؛ خطوط ریلی شمال برقی نشد

سوادکوه- پروژه برقی شدن خطوط ریلی شمال همچنان در ایستگاه اول مانده و طرف های خارجی از اجرای آن شانه خالی کردند.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه استان ها: پس از کش وقوس های فراوان بالاخره روس ها پایشان را از پروژه برقی کردن خطوط ریلی شمال بیرون کشیدند وقرار است این پروژه توسط متخصصان بومی اجرایی  شود.

 سال هاست که طرح برقی شدن خطوط ریلی شمال با استفاده از منابع اعتباری فاینانس وبا مشارکت روسی ها روی خط ریلی قرار داشت و سرانجام با پاپس کشیدن روس ها، آب پاکی روی دست متولیان امر ریخته شد.

ازابتدا معلوم بود که طرف های خارجی دلشان به پروژه برقی سازی خطوط ریلی شمال چندان گرم نیست و هر روز بهانه می گرفتند، زمانی تحریم ها و گاهی نیز نوسانات ارزی را اهرمی قرار می دادند تا یکطرفه قرارداد را فسخ کنند.

قرارداد مشارکت با روس ها برای برقی سازی خطوط ریلی شمال بیش از یک میلیارد یورو ارزش واعتبار داشت و مقرر بود مسیر ۳۷۰ کیلومتری ریلی شمال با همکاری آن ها برقی سازی شود.

با گذشت چند سال از عقد قرارداد و امروزو فردا کردن ها، سرانجام طرف قرارداد روسی پایش را از این پروژه بیرون کشید و قرار است خطوط ریلی شمال توسط متخصصان بومی وداخلی برقی سازی شود.

راه آهن شمال با کمک داخلی ها برقی می شود
خدایار طالبی مدیرعامل راه آهن شمال در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه قرار بود ۳۷۰ کیلومتر از مسیر ریلی با اعبتار ۱.۲ میلیارد یورویی وبا مشارکت روس ها برقی شود، افزود: با سرباززدن طرف های روسی از قرارداد به دلیل تحریم ها، این پروژه به متخصصان و پیمانکاران داخلی واگذار می شود.

وی با اظهار اینکه در مجموع طول مسیر ریلی شمال از گرمسار تا اینچه برون ۴۹۵ کیلومتر بوده که ۳۷۰ کیلومتر تحت پوشش این اداره کل قرار دارد، یادآور شد: قرار بود ۸۵ درصد اعتبارات برقی سازی مسیر از طریق بانک روسی تامین شود.

طالبی با بیان اینکه طبق قرارداد باید شرکت روسی از ابتدای سال جاری کار برقی سازی مسیر را آغاز می کرد، یادآور شد: هیچ یک از برنامه ها از جمله نصب دکل های برق، مرمت وتوسعه شبکه ریلی توسط طرف قرارداد اجرایی نشده است.

وی با عنوان اینکه راه آهن جمهوری اسلامی نیز پیگیر اجرای پروژه برقی کردن مسیر ریلی شمال است، تصریح کرد: این پروژه قرار بود با همکاری روسیه انجام و ۸۵ درصد منابع توسط این کشور و بقیه توسط راه آهن ایران تامین شود.

طالبی با بیان اینکه طراحی، بهسازی و برقی سازی مسیر از جمله بخش ها و مفاد پروژه به شمار می رود، یادآور شد: توسعه ایستگاه ها، خطوط، ایستگاه ها، ابنیه و غیره در این پروژه لحاظ شده است.

صرف نظر از آنکه پروژه برقی کردن مسیر ریلی توسط شرکت داخلی یا خارجی انجام می شود، این پروژه دارای مزایای فراوانی ازجمله افزایش ظرفیت جابجایی حمل بار در خطوط ریلی شمال خواهد بود.

پروژه برقی کردن مسیر ریلی تاکنون اجرایی نشده است
در حال حاضر بیش از ۱.۷ میلیون تن کالا از طریق خطوط ریلی شمال جابجا می شود که برقی کردن مسیر به افزایش تناژ وظرفیت کمک خواهد کرد.این درحالی است که مهدی رازجویان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران، در گفتگو با خبرنگار بازار برقی سازی مسیر ریلی را برای حفظ محیط زیست شکننده استان موثر خواند و گفت: متاسفانه تحریم ها و عدم انجام تعهدات از جمله مسائلی است که تاکنون این پروژه محوری اجرایی نشده است.

وی با اظهار اینکه برقی کردن خطوط ریلی در راستای تقویت ناوگان حمل ونقلی استان اهمیت زیادی دارد، گفت:همچنین اجرای این طرح به کاهش مصرف سوخت و مسائل زیست محیطی کمک می کند و تناژ حمل ونقل وسرعت سیر قطارها را افزایش می دهد.

طبق اعلام راه آهن، تاکنون عملیات نقشه برداری و طرح های مطالعاتی برای برقی کردن مسیر ریلی شمال انجام شده و باهمکاری پیمانکاران داخلی این طرح بزرگ در کشور عملیاتی می شود.

دلایل عدم اجرای پروژه برقی کردن مسیر ریلی شمال
احمد حسین زادگان استاندار مازندران نیز با بیان اینکه قرار بود پروژه با همکاری طرف های خارجی اجرایی شود، تحریم ها و بدعهدی ها را از جمله دلایل اجرا نشدن این پروژه محوری بیان کرد.

وی با عنوان اینکه پیگیری لازم برای اجرای طرح برقی کردن خطوط ریلی شمال صورت می گیرد، افزود: اجرای این طرح برای توسعه صنعت حمل ونقلی و تقویت زیرساخت ها در استان اهمیت بسزایی دارد.

وی ایجاد قطارهای محلی واتوبوس های حومه ای را از جمله مزیت های برقی کردن مسیر برشمرد و گفت: با توجه به اتصال بندر امیرآباد به  اسکله رو- رو، پروژه برقی کردن خطوط ریلی می تواند تناژ و جابجایی بار وکالا را رشد دهد.

حسین زادگان اظهار امیدواری کرد تا با تکمیل پروژه برقی شدن خطوط ریلی، بخشی از نیازهای صنعت حمل ونقلی در استان تامین شود.

در حال حاضر ۱۰ رام ریل باس در حطوط ریلی شمال سیر می کند و طبق آمار شیوع کرونا میزان جابجایی مسافر را در خطوط ریلی شمال کاهش داده است، برقی شدن مسیر ریلی در افزایش ظرفیت حمل ونقل ریلی، کاهش ترافیک و حفظ محیط زیست تاثیر بسزایی دارد.

نظر شما