شناسهٔ خبر: 45937289 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

چرا فوتبال شهر جهانی یزد نباید جهانی باشد؟/ بنگاه‌های اقتصادی استان به سمت فوتبال بیایند

رئیس هیئت فوتبال یزد از برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت و تغییر و تحول در هیئت فوتبال استان می‌گوید.

صاحب‌خبر -
گروه یزد یزد
تاریخ انتشار ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ ۰۶:۱۵
کد خبر ۷۶۷۹۸۶۷
دانلود PDF

رئیس هیئت فوتبال یزد از برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت و تغییر و تحول در هیئت فوتبال استان می‌گوید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد،، گزارشگری فوتبال، مدیرعامل باشگاه سنگ آهن بافق و مسئول فرهنگی روابط عمومی فدراسیون فوتبال از جمله سوابق اوست. امیرفرشاد تفکری در ۱۱ بهمن با کسب ۲۳ رای به عنوان رییس هیئت فوتبال استان یزد برگزیده شد. انتخابی که انگیزه گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان یزد برای گفت و گو با این چهره نام آشنا شد.

چه انگیزه‌ای شما را به سمت هیئت فوتبال استان کشاند؟

انگیزه اصلی ام احساس مسوولیت نسبت به فوتبال استان است. سعی دارم تجربه‌های خوبی که سال‌های گذشته در بالاترین سطح فوتبال ملی به دست آوردم، در اختیار فوتبال و جوانان یزدی بگذارم.

برنامه‌های شما برای فوتبال استان چی هست؟

به عنوان رییس هیئت فوتبال استان یزد برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی مد نظر دارم. برنامه کوتاه مدت من ساماندهی هیئت فوتبال استان یزد از نظر ساختار و مکان است. برنامه میان مدت، ارتباط خوب هئیت و کمیته‌ها با فدراسیون فوتبال است. اما برنامه بلند مدت ارتباط بیشتر فوتبال یزد با فوتبال ملی است.

چرا شهر جهانی یزد نباید فوتبال آن جهانی باشد؟/ بنگاه‌های اقتصادی استان به سمت فوتبال بیایند

آیا تغییر و تحولی در هیئت فوتبال استان خواهیم داشت؟

قطعا تحولاتی در هیئت فوتبال استان رخ خواهد داد. چراکه شعار و برنامه من در مجمع انتخاباتی هیئت فوتبال، تغییر افکار، رفتار و رویکرد‌ها در فوتبال یزد بود که اگر دوستان با این رویکرد و تغییرات با من همکاری داشته باشند در خدمت آن‌ها هستم. اگر نتوانند با این اختلاف سلیقه‌ها فعالیت کنند آن موقع برای تغییرات فکری می‌کنم، ولی در حال حاضر شخص خاصی مد نظر من نیست.

با توجه به اینکه کاملا با سیستم فدارسیون فوتبال آشنا هستید، آیا می‌توانیم امیدوار باشیم کرسی‌ها و ابلاغ‌های بیش تری در فوتبال کشور داشته باشیم؟

اگر تا به حال نتوانستیم افرادی در فدراسیون فوتبال داشته باشیم شاید یکی از دلایل آن پیگیری نکردن خود ما بوده است. زمانی که یک فرد تهرانی یا خوزستانی در صدر فدراسیون فوتبال قرار می‌گیرد و توجه بیشتری را به سمت شهر خود جلب می‌کند، نشان از قدرت او است و نمی‌توان از آن فرد انتقاد کرد. اگر من هم جایگاهی در فدراسیون فوتبال داشته باشم و نتوانم داوران، مربیان و بازیکنان یزدی را به سطح بالای فوتبال ایران برسانم، ضعف من است. از این رو ارتقا جایگاه بازیکنان و مربیان و داوران یزدی در سطح بالای فوتبال، اساس کار هیئت جدید است.

من همیشه به فوتبال یزد انتقاد داشتم که یزد شهر جهانی است، اما فوتبال یزد در سطح محلات هم نیست. چرا شهر جهانی یزد نباید فوتبال آن جهانی باشد؟ بنده با جدیت به دنبال این مهم هستم و این اتفاق در آینده رخ خواهد داد.

چرا شهر جهانی یزد نباید فوتبال آن جهانی باشد؟/ بنگاه‌های اقتصادی استان به سمت فوتبال بیایند

در مدت کوتاهی که به عنوان رییس جدید هیئت فوتبال استان انتخاب شدم، با حمایت‌ها و رایزنی‌هایی که داشتم در سطح داوری در هفته چهاردهم لیگ، محمد علی رضایی به عنوان داور چهارم، ابوالفضل گرجی به عنوان داور دروازه دیدار تیم‌های نفت آبادان و ماشین سازی و سید حسین حسینی به عنوان داور وسط دیدار تیم‌های فجر شهید سپاسی شیراز و آرمان گهر قضاوت کردند. البته این را هم بگویم که برای داوری بانوان در بالاترین سطح فوتبال ایران برنامه‌های بسیار خوبی دارم.

از چه شاخص‌ها و چه افرادی برای انتخاب اعضای کمیته‌ها استفاده می‌کنید؟

جلسه‌های زیادی را برای انتخاب افراد و بررسی عملکرد‌ها در پیش دارم. قرار است در این جلسه‌ها درباره رویکرد جدید صحبت شود. من به دنبال افرادی برای مسئولیت کمیته‌ها هستم که با علم روز فوتبال دنیا آشنا باشند و بتوانند از نظر علمی به ما کمک کنند. مثلا در کمیته بانوان دنبال فردی هستیم که اگر فوتبالی نبود حداقل بار علمی و دکترای ورزش داشته باشد تا از نظر علمی مورد قبول همه افراد باشد.

از گروه تحقیق و پژوهش هیئت فوتبال که در حال تدوین سند ۱۴۲۰ فوتبال یزد هستند، برای انتخاب افراد کمیته‌ها کمک گرفتم؛ لذا از قرار گرفتن افراد جوان در راس کمیته‌ها استقبال می‌کنم.

چرا شهر جهانی یزد نباید فوتبال آن جهانی باشد؟/ بنگاه‌های اقتصادی استان به سمت فوتبال بیایند

چه برنامه‌ای برای برگزاری مسابقات فوتبال در رده‌های مختلف دارید؟

زمانی که شهید قندی یزد در لیگ برتر فوتبال ایران بود، با احترام به تمام کرمانی‌ها فوتبال کرمان حتی در لیگ یک هم فعال نبود و اصلا فوتبال کرمان به حساب نمی‌آمد. ولی الان با گذشت ۱۵ سال کاملا این موضوع برعکس شده و کرمانی‌ها فوتبال یزد را به حساب نمی‌آورند چراکه آن‌ها تلاش زیادی برای پیشرفت فوتبالشان انجام دادند. وقتی به فوتبال سیرجان و رفسنجان نگاه می‌کنیم و امکانات آن‌ها را بررسی می‌کنیم، افسوس می‌خوریم که زمانی که گل گهری نبود، استان یزد معادن غنی سنگ آهن داشت.

استان یزد دومین استان معدنی ایران است و حالا زمان آن رسیده که یک اتحاد و همدلی برای رشد و ترقی فوتبال استان و ورود معادن به فوتبال استان رقم بخورد. برنامه من استفاده از بنگاه‌های اقتصادی برای ورود به عرصه فوتبال است و هرکسی که به فوتبال یزد کمک کند از او تقدیر و تشکر می‌کنم. هرکس هم کمک نکرد، به طور شفاف اعلام می‌دارم.

از استاندار یزد و همچنین مدیرکل ورزش و جوانان استان و بنگاه‌های اقتصادی خواهش می‌کنم که به کمک فوتبال یزد بیایند. البته حمایت‌های دکتر پهلوانیان مدیر کل صدا و سیمای مرکز یزد در خصوص پخش زنده مسابقات موجب خواهد شد، بنگاه‌های اقتصادی به سمت فوتبال بیایند.

استراتژی شما برای فوتبال رده‌های پایه استان چیست؟

رده‌های پایه یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین بخش فوتبال در همه دنیا است. ما در استان خیلی در مورد فوتبال پایه شعار می‌دهیم، ولی در عمل کاری برای فوتبال رده‌های پایه انجام نمی‌دهیم. من در نظر دارم در اولین فرصت با جلب نظر معاون تربیت بدنی آموزش و پرورش و حضور استعدادیاب‌های فوتبال ملی و مربیان تیم‌های پایه و همکاری کمیته آموزش فدراسیون، به همه دانش آموزان مستعد عرصه ظهور و بروز دهم تا به آینده فوتبال یزد کمک کنم.

چرا شهر جهانی یزد نباید فوتبال آن جهانی باشد؟/ بنگاه‌های اقتصادی استان به سمت فوتبال بیایند

نظرتان درباره زیرساخت‌های فوتبال یزد چیست؟

من از ورزشگاه‌های فولاد خوزستان و سیرجان بازدید کردم و متوجه شدم سرمایه‌های خود را به درستی خرج کردند. در شهر یزد ورزشگاه شهید پاکنژاد زمینه تبدیل شدن به ورزشگاه مدرن را دارد. ورزشگاه شهید نصیری هم نیاز مبرم به بازسازی دارد. از این رو مجموعه استان باید برای ارتقاء فوتبال یزد ساخت یک ورزشگاه مدرن را در دستور کار قرار دهد.

البته در برنامه من هست که اگر زمینی از طرف اداره کل ورزش و جوانان استان یزد در اختیار هیئت قرار دهند، از بودجه‌ای که از طرف afc برای توسعه فوتبال به کشور‌ها اختصاص می‌یابد، برای ساخت ورزشگاه مدرن در یزد هزینه شود.

برای آموزش در زمینه‌های مختلف از داوری تا مربیگری چه برنامه‌ای دارید؟

آموزش داوری و مربیگری اصل کار هیئت فوتبال هست. قطعا در آینده دوره‌های آموزشی داوری و مربیگری در استان یزد برگزار می‌شود.

برای بخش رسانه و روابط عمومی هیات با توجه اینکه خودتان فردی رسانه‌ای هستید آیا اقدام خاصی خواهید داشت؟

در هیئت فوتبال یک تیم رسانه ایی خواهم داشت و نگاه ویژه‌ای به خبرنگاران دارم. معتقدم باید شفافیت لازم را انجام دهیم و اگر خطایی انجام شد، از طرف خبرنگاران انعکاس داده شود تا ایراد‌ها را برطرف کنیم.

چرا شهر جهانی یزد نباید فوتبال آن جهانی باشد؟/ بنگاه‌های اقتصادی استان به سمت فوتبال بیایند

برنامه شما درباره فوتسال و فوتبال بانوان استان چیست؟

من با رئیس کمیته فوتسال فدراسیون فوتبال در مورد فوتسال بانوان و آقایان استان صحبت کردم. نه تنها برای برای فوتسال آقایان بلکه برای فوتسال بانوان هم تلاش می‌کنم، تیمی در لیگ دسته اول بانوان داشته باشیم. چراکه در استان بانوان فوتبالیست و فوتسالیست خوبی داریم که دیده نمی‌شوند.

در خصوص هیئت رئیسه هیئت فوتبال استان چه کسانی عضو این مجموعه خواهند شد؟

با طیف‌ها و گروه‌های مختلفی صحبت کردم. قرار است از افراد فعال و صاحب نفوذ در استان - هم در بحث دولت و هم در بنگاه‌های اقتصادی- در هیئت رئیسه استفاده کنیم.

چه نگاهی به فوتبال دانشجویی دارید؟

برای فوتبال دانشگاهی ارتباط خوبی با کادر فنی تیم ملی فوتبال دانشجویان دارم و حمایت‌های لازم را به سمت استان جلب خواهم کرد.

آیا روسای هیئت‌های فوتبال در شهرستان‌ها تغییر می‌کنند؟

حداقل شش ماه با همه عزیزان در مجموعه فوتبال استان کار می‌کنم. با توجه به افکار جدیدی که برای هیئت دارم شاید خیلی‌ها نخواستند با ما کار کنند.

آیا همچنان شما را در قالب گزارشگر و مسئولیت رسانه‌ای سازمان لیگ خواهیم دید؟ یا بیشتر در قالب رئیس هیئت فوتبال متمرکز می‌شوید؟

من به هیچ عنوان دیگر به عنوان گزارشگر و مسئول رسانه‌ای فدراسیون فوتبال فعالیت نمی‌کنم. به دلیل آن که امور هیئت فوتبال زیاد است و باید به آن‌ها بپردازم. گزارشگری شبکه یزد و شبکه ورزش و مسئول فرهنگی و روابط عمومی فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ، برایم تجربه بسیار ارزشمندی است که قطعا استفاده خواهم کرد. اما ارتباط خودم را با فدراسیون همچنان حفظ می‌کنم و تمام وقت در اختیار فوتبال استان یزد هستم.

چرا شهر جهانی یزد نباید فوتبال آن جهانی باشد؟/ بنگاه‌های اقتصادی استان به سمت فوتبال بیایند

آیا جنابعالی بازنشسته هستید؟ در صورت بازنشستگی آیا ممنوعیتی متوجه شما هست؟

توصیه من به دوستان این است که اگر سواد اداری ندارید، سواد فوتبالی خود را بالا ببرید و حتما اساس نامه جدید فدراسیون فوتبال را مطالعه کنید.

در ماده ۲۴ اساس نامه هیئت‌ها به صراحت ذکر شده رییس هیئت حداقل ۳۵ سال و حداکثر ۷۰ سال باید داشته باشد و اصلا چیزی به نام بازنشستگی در اساس نامه فدراسیون فوتبال نیامده است.

نظر شما درباره جایگاه خبرنگاران در ورزشگاه شهید نصیری یزد چی است؟

درباره جایگاه خبرنگاران لازم است این نکته را عرض کنم که من به عنوان گزارشگر در سرما و گرما جایگاه خبرنگاران را حس کردم و این قول را می‌دهم اگر زمانی در اختیار من قرار داده شود، جایگاهی مثل ورزشگاه آزادی درست می‌کنم.

چرا شهر جهانی یزد نباید فوتبال آن جهانی باشد؟/ بنگاه‌های اقتصادی استان به سمت فوتبال بیایند

نظر شما درباره فوتبال ساحلی یزد چیست؟

تیم مقاومت گلساپوش افتخار یزد و ایران هست. این تیم کاری انجام داده که شهر‌های ساحلی هم نتونستند انجام بدهند و این نشان از مدیریت خوب مجموعه گلساپوش است.

خوشبختانه ایفای اردکان هم مسیر خوبی در فوتبال ساحلی در پیش دارد و امیدوارم روند پیشرفت این تیم ادامه دار باشد.

برای گسترش فوتبال ساحلی در سطح استان چه برنامه‌ای دارید؟

با سرمربی تیم ملی فوتبال ساحلی درباره شهرستان‌های استان یزد که زمین فوتبال ساحلی و بازیکنان خوبی دارند، صحبت کردم و قطعا حمایت خواهند شد. نگاه من به فوتبال ساحلی بیشتر متوجه شهرستان‌ها است و به تمامی شهرستان‌هایی که زیرساخت مناسبی برای فوتبال ساحلی دارند، کمک خواهم کرد.

چرا شهر جهانی یزد نباید فوتبال آن جهانی باشد؟/ بنگاه‌های اقتصادی استان به سمت فوتبال بیایند

اولین چیزی که با شنیدن این واژه‌ها به ذهنتان می‌رسد، بفرمایید؟

رییس هیئت فوتبال استان یزد؟
کاری بسیار دشوار

فدراسیون فوتبال؟
دوست داشتنی

فوتبال؟
معجزه

کرونا؟
خیلی بد

پرسپولیس؟
محبوب هوادارانش

استقلال؟
محبوب هوادارانش

ایفانتینو؟
خوش تیپ

مرحوم دستا؟
مردی نجیب

شهید قندی؟
خاطرات خوب یزدی‌ها

عشقان ملک؟
پرتلاش

مقاومت گلساپوش؟
آبروی فوتبال ساحلی

بافق؟
همیشه در قلب من

چرا شهر جهانی یزد نباید فوتبال آن جهانی باشد؟/ بنگاه‌های اقتصادی استان به سمت فوتبال بیایند

و کلام اخر؟

خیلی ممنون از اینکه این فرصت رو به من دادید. برایم افتخار است که با مردم خوب یزد صحبت می‌کنم. از مردم خواهش می‌کنم که اگر فرزندشان فوتبالیست است از او حمایت کنند. روز‌های خوبی برای فوتبال پایه در پیش است. از خانواده‌ها می‌خواهم اگر فرزندشان استعداد فوتبال دارد، به جای مراجعه به دلال به اهلش مراجعه کنند.

در آینده نزدیک با برنامه ریزی که انجام می‌شود، استعدادیاب‌های ملی و مربیان پایه کشور از تمامی باشگاه‌ها و افرادی که در فوتبال پایه یزد فعالیت دارند، بازدید می‌کنند؛ لذا خانواده‌ها نگران نباشند و اگر فرزندانشان استعداد داشته باشند، تلاش می‌کنیم این استعداد‌ها شکوفا شود.

گفت و گو از سید امیر حسینی و علی صبور

انتهای پیام/

نظر شما