شناسهٔ خبر: 45937173 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

در حاشیه مصوبه اخیر شورای شهر اراک؛

جنجال یک تغییر نام

شورای شهر اراک نام یکی از خیابان‌های این شهر را به نام استاد محمدرضا شجریان تغییر داده که همچون بار نخست که این شورا تصمیمی مشابه گرفته بود، گذاشتن نام مرحوم شجریان بر یک خیابان حاشیه‌ساز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از آنکه مصوبه تغییر نام خیابان سیدجمال‌الدین اسدآبادی به نام استاد شجریان با مخالفت‌هایی همراه شده و سرانجام ملغی شد، اعضای شورای شهر این بار در مصوبه‌ای دیگر نام خیابان میثم تمار را به نام مرحوم شجریان تغییر داده و همزمان خیابانی را هم به نام مریم میرزاخانی ریاضیدان فقید ایرانی نامگذاری کردند.

با این حال واکنش‌ها باز هم متوجه تغییر نام خیابانی بود که قرار است نام شجریان بر آن گذاشته شود و مجمع اندیشه و وحدت اسلامی استان مرکزی از تشکل‌های مهم اصولگرایان در استان مرکزی با صدور بیانیه‌ای در واکنش به این اقدام شورا نوشت:

"شورای شهر اراک با هدف فرار از کارنامه خالی و ارائه گزارش عملکرد ناموفق چهارساله خود به مردم، با اقدامات نسنجیده با احساسات مردم و نیروهای انقلابی و ارزشی بازی و سیاست فرار به جلو را در پیش گرفته است؟ اعضای اصلاح طلب شورای شهر اراک بعد از مصوبه حذف نام سیدجمال الدین اسدآبادی، بار دیگر نام خیابان میثم تمار را به نام مرحوم شجریان تغییر دادند. یک سوال مهم از اعضای شورای شهر اراک؛ آیا سردار عزیز حاج قاسم سلیمانی و شهید بزرگوار محسن فخری‌زاده که عمر با برکت خودشان را در دفاع از انقلاب، کشور، ناموس و امنیت تمام مسلمانان ایران و جهان طی کردند، نباید مورد توجه اعضای شورای قرار می‌گرفتند. آیا ارزش شخصیتی و معنوی این عزیزان از مرحوم شجریان کمتر بود که به این بهانه اینچنین در آستانه سال نو و دو انتخابات مهم ریاست جمهوری و شوراها به دنبال ایجاد تنش سیاسی در استان و اراک هستند!؟ "

این مجمع در بیانیه خود آورده است: "هشدار به شش عضو اصلاح طلب موافق مصوبه شورای شهر اراک مبنی بر حذف و تغییر نام خیابان میثم تمّار به نام مرحوم شجریان؛ شورای شهر دنبال چه بهانه‌ای است؟ آیا اعضای شورای شهر بر جایگاه رفیع میثم تمار که از صحابه گرامی پیامبر اکرم (ص) و از یاران امام علی، امام حسن و امام حسین(ع) بود را می‌دانند.

آیا نمی‌دانند میثم تمار از عرفای بزرگ و یکی از مشوقان اصلی مختار برای قیام و خونخواهی از شهدای کربلا بود. آیا نمی‌دانند میثم تا آخرین لحظه حتی بر سر دار از خط ولایت حمایت کرد تا اینکه زبانش را بریدند. چرا اعضای شورای شهر، از شرایط حساس کنونی جامعه درک درستی نداشته و کارهای تحریک‌آمیز انجام می‌دهند؟! ضمن هشدار به امضا کنندگان این مصوبه، تقاضا داریم قبل از بی آبرویی مضاعف و دچار شدن به خشم مردم انقلابی اراک، امضای خودشان را پس گرفته و مصوبه مذکور را لغو کنند. "

تغییر نام تصمیم اکثریت بود

مرتضی سورانه، رئیس شورای شهر اراک در این باره به خبرنگار ایمنا گفت: مصوبه شورای شهر باید به هیأت تطبیق فرمانداری ارسال شود، در صورتی که این هیأت، مصوبه را تأیید کند اجرا خواهد شد و در صورتی که رد کند، شورای شهر درباره این تصمیم مجدداً یا باید سکوت اختیار کند یا اصرار بر تایید مصوبه داشته باشد، با توجه به اینکه هیأت تطبیق هنوز در این مورد اعلام نظر نکرده است، ما هم فعلاً نمی‌توانیم درباره آن صحبتی بکنیم.

وی افزود: بهتر است خیابانی که معارض نداشته برای نامگذاری انتخاب شود، طبق قانون نامگذاری، نام خیابان‌هایی که قبلاً به اسم مفاخر و شخصیت‌های مذهبی و اسامی شهدا نامگذاری شده نباید تغییر کند، ولی بعضی از نام‌ها هستند که معارض و مخالف ندارند مثل خیابان‌هایی که به اسامی گل‌ها نامگذاری شده‌اند.

سورانه ادامه داد: در خصوص سید جمال‌الدین اسدآبادی که یک شخصیت مبارز سیاسی است یا میثم تمار که یکی از یاران حضرت علی (ع) بوده، طبیعی است که تغییر نام با مخالفت‌هایی همراه شود و بهتر است که شورا نیز در تصمیمات خود به شکلی عمل کند که تنش‌های کمتری ایجاد شود.

رئیس شورای شهر اراک گفت: همه این موارد در تصمیم گیری شورا در نظر گرفته شده است، اما تصمیمات شورا همواره بر اساس رأی گیری بوده و در این خصوص نیز شش عضو از شورا به این مصوبه رأی موافق دادند و پنج عضو رأی مخالف داشته‌اند و با توجه به اینکه رأی موافقان یک مورد بیشتر بوده این تصمیم مصوب شده است، سیستم رأی گیری مانند روال کارهای اداری نبوده که با الزام و دستوری همراه باشد و هر کس رأی و نظر خود را اعلام خواهد کرد.

مخالفتی با اصل نامگذاری به نام شجریان نداریم

علی جعفر محصولی یکی از اعضای شورای شهر در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: تصمیمات شورا بر اساس رأی گیری و اعمال نظر است و هر کسی هم رأی و نظر خود را دارد، ما اعضای اصولگرای شورای شهر با این پیشنهاد مخالف بودیم ولی در نهایت رأی آورد.

وی تصریح کرد: شورا محل تضارب آرا است اما نباید با وجود شرایط بد اقتصادی با احساسات مردم در این زمینه‌ها بازی کرد؛ ما با اصل نامگذاری یک خیابان به نام استاد شجریان مخالف نیستیم، بلکه نظرمان این است که یک خیابان بی نام برای این کار در نظر گرفته شود.

محصولی خاطرنشان کرد: شایسته نیست این کار بارها تکرار شود؛ وقتی نام خیابان میثم بین مردم نهادینه شده و مرسوم بوده، مخالفت ما نیز مربوط به تغییر نام یک خیابان از یک شخصیت که در بین مردم هم مرسوم بوده است می‌شود وگرنه با اصل نامگذاری خیابانی به اسم استاد شجریان مخالفتی نداریم.

نظر شما