شناسهٔ خبر: 45935907 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

همه مرزهای ایران برای صادرات باز است/کاهش روند نزولی صادرات

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: با تلاش انجام شده همه مرزهای ایران برای صادرات باز است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، احسان قمری شنبه شب در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان زنجان اظهار کرد: ایفای تعهدات ارزی که روند نزولی داشت برطرف و در زمان حاضر ۶۷ درصد تعهدات ارزی صادرکنندگان ایفا شده است.

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ صادر کننده ایرانی ۱٠٠ درصد ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی کشور بازگرداندند، عنوان کرد: این رقم بیش از ۱۶ میلیارد یورو بود.

وی با بیان اینکه در سال‌جاری کشور با دو مشکل اساسی تحریم‌های ظالمانه و شیوع کرونا روبه‌رو بوده است، اظهار کرد: شیوع کرونا در ۶ ماه نخست امسال صادرات را تحت الشعاع قرار داد.

قمری با اشاره به اینکه در اواخر سال گذشته و اوایل امسال بسیاری از مرزهای کشورهای همسایه بسته شده بود، ادامه داد: این موضوع موجب شد صادرکنندگان قادر به صدور کالا نباشند.

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه هم‌اکنون همه مرزهای کشور باز است، خاطر نشان کرد: تجارت خارجی کشور روند طبیعی خود را طی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه از مهرماه سال‌جاری روند رو به نزول صادرات در ۶ ماهه ابتدای سال، کند شد، عنوان کرد: میزان کاهش ۲۶ درصدی نیمه نخست سال به کمتر از ۱۲ درصد رسیده و تا پایان سال این روند ادامه دارد.

قمری با اشاره به اینکه اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی یک ضرورت است، افزود: اساس اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید دارند، درون زایی و برون‌گرایی اقتصاد است و این مهم جز با صادرات محقق نمی‌شود.

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه صادر کنندگان به عنوان سربازان خط مقدم اقتصاد کشور فعالیت می‌کنند، بیان کرد: این افراد پیشرانان توسعه همه جانبه کشور هستند.

وی همسایگی ایران با ۱۵ کشور را یک ظرفیت مهم خواند و گفت: بر اساس مطالعه‌ای که در سازمان توسعه تجارت انجام شده، میزان واردات این ۱۵ کشور، یک هزار و ۶۰۰ دلار است و از مجموع این حجم واردات، ما ظرفیت تولید و صادرات ۱۰۰ میلیارد دلار آن را داریم.

وی افزود: این در حالی است که امروز ایران به این ۱۵ کشور فقط به میزان ۲۴ میلیارد دلار کالا صادر می‌کند.

قمری با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی شده تا در سال‌های آینده این رقم به ۴۸ میلیارد دلار افزایش پیدا کند، ادامه داد: تلاش داریم در بلندمدت این رقم به ۱۰۰ میلیارد دلار و حتی بیشتر از آن برسد.

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه از آبان‌ماه سال‌جاری مسؤولیت ایفای تعهدات ارزی صادر کنندگان به وزارت صنعت، معدن و تجارت بازگشته است، اظهار کرد: سایر ارگان‌های دخیل نیز در این موضوع به بخش خصوصی کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه باید موانع سر راه صادرکنندگان را رفع کنیم، افزود: برخی از موانع برون‌زا است اما یک سری از محدودیت‌ها وجود دارد که در بخش‌های کارشناسی است که باید رفع شود.

قمری با بیان اینکه وظیفه وزارت صمت، تسهیل و تسریع ایفای تعهدات ارزی است، گفت: به هیچ عنوان کارت بازرگانی هیچ واحد تولیدی تعلیق نشده است.

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه بر اساس مصوبه هیأت دولت همه صادرکنندگان باید ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانند، افزود: ۲ هزار و ۵۰۰ کارت بازرگانی واحدهای غیرتولیدی که ارزشان را برنگرداندند در شهریورماه تعلیق شد.

وی ادامه داد: تاکنون با بازگرداندن ارز در سقف اعلام شده، یک هزار و ۷۵۰ کارت بازرگانی رفع تعلیق شده است.

انتهای پیام/۷۳٠٠۹/ق/

نظر شما