شناسهٔ خبر: 45935788 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

تجهیز بازارهای جدید تره‌بار درآستانه نوروز

از بام ساختمان جدید سازمان میادین میوه‌و تره‌بار می‌توان وسعت این مجموعه عظیم را دید که محصولات کشاورزی را در تهران و شهر‌های نزدیک توزیع می‌کند. روزنامه همشهری امروز،روزنامه همشهری صبح،صفحه روزنامه همشهری،دانلود روزنامه همشهری امروز،همشهری آنلاین

صاحب‌خبر -


محمد سرابی ـ خبرنگار

از بام ساختمان جدید سازمان میادین میوه‌و تره‌بار می‌توان وسعت این مجموعه عظیم را دید که محصولات کشاورزی را در تهران و شهر‌های نزدیک توزیع می‌کند. تعداد میادین میوه و تره‌بار زیرمجموعه این سازمان تا دیروز 245 بود که با اضافه‌شدن 8بازار جدید به 253 افزایش پیدا کرد و تا آخر سال به 270بازار خواهد رسید و روزانه نزدیک یک‌میلیون خرید با قیمت حدود40درصد ارزان‌تر از بازار در آنها ثبت می‌شود. با همکاری مدیریت شهری و جهادکشاورزی تمامی میادین میوه‌وتره‌بار تهران برای استقبال از نوروز تجهیز شده‌اند و طبق برنامه محصولات و کالاهای اساسی مورد نیاز شهروندان در این بازارها تا پایان سال بدون هیچ کاستی عرضه می‌شود.
به‌گزارش همشهری، مراسم بهره‌برداری از ۸بازار جدید میوه و تره‌بار، یک خوابگاه کارگری و ساختمان متمرکز ستادی؛ با حضور وزیر جهادکشاورزی، شهردار و رئیس شورای شهر در ساختمان اصلی برگزار و پس از آن جلسه‌ای تشکیل شد که نویدبخش همکاری‌های بیشتر شهرداری و وزارت کشاورزی خواهد بود.

افزایش عرضه محصولات پروتئینی
وزیر جهادکشاورزی در این مراسم با اشاره به اینکه شهرداری تهران الگوی شهرداری‌های دیگر کشور است، خواستار افزایش عرضه محصولات پروتئینی در میادین میوه و تره‌بار و اختصاص فضای بیشتر به این محصولات شد. کاظم خاوازی گفت: امروز نزدیک به ۱۶میلیون تُن محصولات پروتئینی در کشور تولید می‌شود و شرایط نسبتا خوبی دارد. اگر بدون اینکه مناسبات بازار به هم بریزد، به این محصولات هم اجازه عرضه و امکانات لازم را بدهیم، نتیجه خوبی خواهد داشت. نمونه آن عرضه ماهی پرورش‌یافته در قفس است که از بنادر کشور به تهران حمل و در بازار میوه و تره‌بار قزل‌قلعه عرضه شد.
او با اشاره به اهمیت توزیع محصولات کشاورزی گفت: در بخش باغبانی هیچ مشکلی نداریم و تولیدات کشاورزی از ۱۲۵میلیون تن تولید گذشته و به‌زودی به ۱۳۰میلیون تن تولید می‌رسد. در بخش زراعت نیز با قیمت‌گذاری در بیشتر محصولات به‌جز دانه‌های روغنی خودکفا خواهیم شد. اما برای اینکه تحولی در این بخش ایجاد شود، باید رویکرد صرفا تولیدمحور به بازارمحور تغییر کند و بر مبنای زنجیره عرضه شود. همچنین امیدواریم با همراهی شهرداری بارانداز بزرگ محصولات پروتئینی را در شرق، جنوب‌شرقی یا غرب تهران راه‌اندازی کنیم.
خاوازی توضیح داد: در این فرایند قبل از اینکه کشاورز بخواهد محصول را بکارد، تا بعد از اینکه محصول به آشپزخانه می‌رسد، تمام حلقه‌های توزیع، متناسب و هم‌وزن هستند. در دنیا سهم کشاورز در فیش نهایی که مصرف‌کننده پرداخت می‌کند نزدیک به ۵۰درصد است اما در ایران سهم کشاورز بسیار کمرنگ است.

تجربه موفق مدیریت یکپارچه شهری
شهردار تهران در این مراسم گفت: اصلی‌ترین وظیفه شهرداری تهران ارائه خدمات بیشتر و باکیفیت‌تر به مردم تهران است. وظیفه شهرداری‌ها در دنیا هم همین است. سازمان میادین میوه و تره‌بار به شکل معنی‌داری نمره قابل‌قبولی از مردم دریافت کرده و این نشان‌دهنده تأثیر خدمات این سازمان به مردم تهران است.
پیروز حناچی گفت: سازمان میادین میوه و تره‌بار تجربه موفقی از مدیریت یکپارچه شهری است که نشان می‌دهد اگر اختیارات و مسئولیت‌ها متمرکز شود می‌توان خدمات بهتری به مردم ارائه کرد؛ مخصوصا به کسانی که به لحاظ اقتصادی در شرایط سخت‌تری هستند.
او افزود: یکی از ویژگی‌های سازمان میادین میوه و تره‌بار، ارائه خدمات یکسان و قابل‌قبول در تمام نقاط تهران، با قیمت ثابت و کیفیت قابل‌قبول است. اینطور نیست که قیمت‌ محصولات در میادین شمال شهر با جنوب شهر فرق داشته باشد و این ویژگی که همچنان حفظ خواهد شد، بخشی از شعار «تهران شهری برای همه» است.
شهردار در ادامه گفت: این سازمان یک تجربه خوب درخصوص مدیریت یکپارچه است. تجربه‌ای قابل‌قبول برای این موضوع که اگر اختیارات و مسئولیت‌ها را یک جا متمرکز کنیم، می‌توانیم خدمات بهتری به مردم ارائه دهیم. باید به سمتی برویم که بخش از خدماتی که جنبه تصدی‌گری دارد و جنبه حاکمیتی ندارد به شهرداری‌ها واگذار شود. او اضافه کرد: ما در این دوره ۷۴بازار تره‌بار ایجاد کرده‌ایم و حدود ۵۴میدان هم نوسازی شده است. از همه مهم‌تر اینکه مثل بقیه فضاهای شهری، میدان میوه و تره‌بار افتتاح نمی‌شود، مگر اینکه برای معلولان مناسب‌سازی شده باشد.
شهردار با بیان اینکه امروز شاهد ثبت یک‌میلیون نوبت خرید روزانه از ۲۴۵میدان موجود هستیم، ادامه داد: رضایت نسبی مردم از سرویس و خدمات موید این نکته است که کیفیت محصولات ارائه‌شده قابل‌قبول و مورد رضایت مردم است و درمقایسه با میانگین قیمت‌های سطح شهر ۳۲ تا ۴۷ درصد ارزان‌تر است. به‌زودی با توافقی که با وزارت جهادکشاورزی شده، در حوزه پروتئین هم محصولات گسترده‌تر ارائه خواهد شد.
حناچی افزود: در 11‌ماه گذشته ۳۴۰هزار تن محصول در میادین عرضه شده است. ما از این شیوه کار با عنوان یارانه نام نمی‌بریم و هدف و تلاش اصلی کاهش واسطه‌هاست. در زمینه فروش اینترنتی نیز همکاری با استارت‌آپ‌ها در دستور کار است. شهرداری به‌طور مستقیم به این حوزه وارد نمی‌شود و تنها فضا را فراهم می‌کند.
او در ادامه به موضوع 2 شرکت تابعه شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: پیرو صحبت‌هایی که در شورا داشتیم؛ ما سازمان‌های عظیمی مشابه سازمان میادین میوه و تره‌بار در شهرداری داریم؛ مثل فروشگاه شهروند و مؤسسه همشهری که با سهام توافقی که با اعضای شورا کردیم به‌دنبال این هستیم که سهام این دو سازمان را در بورس و فرابورس عرضه کنیم. مقدمات این کار انجام شده و با سرعت هم در حال پیگیری است. یکی از راه‌های اصلاح ساختار و اصلاح رویه‌ها چه در مدیریت کلان و چه در مدیریت منابع، استفاده از بورس است که قطعا از این ظرفیت برای اصلاح ساختار استفاده خواهیم کرد. 
در نیمه اول سال‌ آینده بخشی از سهام این دو سازمان در بورس عرضه خواهد شد. او درباره اینکه ممکن است برج میلاد نیز به بورس ارائه شود یا خیر، گفت: در شرایط کرونایی در روند این واگذاری‌ها وقفه ایجاد شده اما هدف ما این است که سهام همه سازمان‌هایی که ظرفیت دارند در بورس و فرابورس عرضه شود؛ البته سازمان میادین از این جنس نیست اما اگر این ظرفیت وجود داشته باشد پیگیری می‌شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران نیز در این مراسم گفت: ۸ بازار جدید، مجموعاً جمعیتی بالغ ‌بر ۳۵۰هزار نفر از شهروندان ساکن محلاتی را که این بازارها در آنها قرار دارند، زیر پوشش قرار می‌دهند.
سید سعید راد از عرضه روزانه ۳9۰۰تن محصولات کشاورزی قبل از کرونا در میادین خبر داد و گفت: این میزان در زمان کرونا افزایش پیدا کرد و به ۵۲۰۰تن در روز رسیده است. به‌عنوان مثال در بازار‌های بهمن و پیروزی محصولات پروتئینی عرضه می‌شود و در بازار بعثت هر روز مقدار زیادی محصولات آبزیان به فروش می‌رسد.

   باید نگاه آسیب‌شناسانه داشته باشیم

رئیس شورای شهر: ناکارآمدی شبکه توزیع باعث ایجاد میادین میوه و ‌تره‌بار شد و رضایت شهروندی حاصل آمد

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در مراسم افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌های سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری به تاریخچه و هدف تاسیس میادین میوه و تره‌بار اشاره کرد و یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد این میادین را شبکه توزیع ناکارآمد محصولات غذایی، کشاورزی و میوه و تره‌بار عنوان کرد. محسن هاشمی رفسنجانی با یاد‌آوری اینکه آیت‌الله هاشمی به‌دلیل فعالیت‌های انقلابی مدتی در زندان قزل‌قلعه زندانی بودند، گفت: نخستین بازار میوه و تره‌بار بعد از انقلاب اسلامی در اراضی زندان قزل‌قلعه ایجاد شد و هدف آن، کم‌کردن واسطه‌هایی بود که سبب افزایش قیمت محصولات کشاورزی می‌شدند. شبکه توزیع ناکارآمد سبب شده تا از زمان رژیم گذشته، مسئولان به فکر توزیع کارآمد باشند. رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه میادین میوه و تره‌بار با کاهش فاصله میان تولید‌کننده و مصرف‌کننده و استفاده از لوازم علمی و فنی توانستند رضایت بخش زیادی از شهروندان را جلب کنند، گفت: در کنار رضایتمندی شهروندان باید نگاه آسیب‌شناسانه هم به این موضوع داشت. باید ببینیم آیا واقعا میادین میوه و تره‌بار واسطه‌ها را حذف کرده‌اند؟ احساس می‌شود هنوز قیمت محصولات کشاورزی از تولیدکننده تا مصرف‌کننده، ۱۰برابر زیاد می‌شود. هنوز مشکلاتی در نحوه واگذاری و قیمت غرفه‌ها و قیمت محصولات وجود دارد که باید رفع شود. زهرا صدر اعظم نوری، عضو شورای شهر تهران هم در این مراسم گفت: شورای شهر با هدف اینکه بتواند خدمات بهتر و زیست مناسب‌تری را برای شهروندان فراهم کند در برنامه سوم خود مقرر کرده است که شهرداری تهران بتواند بازارهای مورد نیاز را در محلات ایجاد کند و در برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تا آخر این برنامه حدود ۶۰محله دیگر صاحب میدان تره‌بار می‌شوند و این عدالت توزیعی را در تهران فراهم می‌کند. او گفت: با فعالیت این مجموعه‌ها، واسطه‌های فروش حذف و نظام توزیع بهینه می‌شود که تعادل اقتصادی و ایجاد شرایط رقابتی را در پی خواهد داشت.


تعدادی از 51بازار میوه و تره‌بار که در این دوره مدیریت شهری نوسازی شده‌اند 

نصر، منیریه، شهید دادمان، ولنجک، پیروزان، امیرکبیر، هروی، قنات کوثر (توحید)، شهید محبوب مجاز، گلسار، کن، آزادگان، ایثار، بهمن، عارف، کارون، مرزداران، بیمه، خزر، فجر، افسریه، شهرک لاله، پاس فرهنگیان، توانیر، بهمن، درکه، ترنج، شهرک دریا، آزادی، شهید بهشتی، معلم، شهرآرا، پروین، ارم، فرهنگ، جنت‌آباد و...



   نمایی کوتاه از عملکرد 3‌سال گذشته

  ضدعفونی کردن مداوم تمامی میادین در دوران کرونا
  جداسازی ترازوها و صندوق‌های فروش از مشتریان در دوران کرونا
  اجرای طرح فروش غیرحضوری
  غربالگری کارکنان و کارگران

نظر شما