شناسهٔ خبر: 45934195 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

بسته خبری سلامت ایمنا:

۷ عادت غلط که سلامت چشم را تهدید می‌کند

کمبود روی و بروز دیستروفی ناخن، ۷ عادت غلط و تهدید سلامت چشم، سم زدایی کبد با نوشیدنی جعفری، عوارض مصرف زیاد زردچوبه، عدم آلرژی به ماهی و راه‌های جلوگیری از آن و مواد غذایی سرطان‌زا را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطالعات اخیر محققان دانشکده پزشکی هاروارد نشان می‌دهد کمبود روی (zinc) یکی از مهمترین دلایل دیستروفی ناخن (زرد شدن و ایجاد شیار روی ناخن) است، دیستروفی ناخن بر اثر عوامل مختلفی از جمله عوامل فیزیکی شامل ضربه و فشار، بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های تنفسی، سوءتغذیه، بیماری‌های پوستی و عفونت‌های قارچی ایجاد می‌شود.

روی یک ریزمغذی است که نقش مهمی در متابولیسم بدن دارد. کاتالیزو آنزیم‌ها، تاشدگی پروتئین‌ها و تنظیم بیان ژن تنها بخشی از وظایف این ماده معدنی هستند. روی باعث می‌شود پروتئین‌ها در بدن رشد کرده و قوی بمانند و این خاصیت شامل پروتئین‌های ناخن هم می‌شود. کمبود روی به روش‌های گوناگونی در بدن ظاهر می‌شود که یکی از مهمترین نشانه‌های آن تأثیر مستقیم بر سلامت و ظاهر ناخن است. شکنندگی ناخن و لایه‌شدن آن یکی از مهمترین نشانه‌های کمبود روی در بدن است.

رأی درمان این عارضه باید کمبود روی را یا از طریق مصرف مواد طبیعی یا قرص مکمل جبران کرد. گوشت قرمز و ماکیان، حبوبات، سبزیجات، آجیل، غلات کامل، شیر و لبنیات و شکلات تلخ حاوی مقادیر بالای روی هستند. البته مصرف بیش از حد روی خطرناک است و می‌تواند منجر به حالت تهوع، دل درد، کاهش اشتها، اسهال و سردرد شود.

۷ عادت غلط که سلامت چشم را تهدید می‌کند

مواد غذایی سرطان‌زا

متخصص تغذیه و رژیم درمانی در خصوص نقش تغذیه در ابتلاء به سرطان، اظهار کرد: اگر مواد غذایی سالم نبوده و حاوی مواد خطرناکی مثل قارچ نان باشد، می‌تواند موجب سرطان شود، همچنین استفاده از شیر و گوشت دام‌هایی که از نان‌های کپک زده استفاده می‌کنند می‌تواند موجب سرطان شود.

احمدرضا درستی، افزود: استفاده از روغن‌های سرخ کردنی که در فست فودها به دلیل سرخ کردن مکرر مواد غذایی استفاده شده هم می‌تواند باعث ایجاد سرطان در بدن انسان شود. آجیل‌هایی که در کنار خیابان قرار دارند می‌تواند سم را وارد بدن کند و حتی سبزیجات و میوه‌های گندیده و له شده هم خطرناک هستند.

وی تأکید کرد: در برخی مواقع بهترین ماده غذایی را در اختیار داریم، اما نوع تغذیه ما موجب می‌شود تا سبزی و میوه کافی دریافت نکنیم، آنتی اکسیدان‌ها برای بدن ضروری بوده و اسیدهای چرب به اکسیداسیون‌های غیر آنزیمی بسیار حساس هستند.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه انگور و آلو سیاه، سبزیجات سبز تیره و رنگی و گوجه فرنگی دارای آنتی اکسیدان بالایی هستند، اضافه کرد: مصرف زیاد گوشت قرمز، مرغ و چربی‌ها سرطان زا هستند، باید در هرم غذایی روزانه از هر ۵ گروه غذایی استفاده شود، برنج قهوه‌ای، نان سبوس دار و سبزیجات در جلوگیری از سرطان‌های دستگاه گوارش بسیار مؤثر هستند.

وی خطاب به مردان، خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از ابتلاء به سرطان به ویژه سرطان پروستات، در غذا خوردن اعتدال را رعایت کنید، غذا خوردن زیاد باعث باد گلو و افزایش میزان اکسیدان‌های بدن شده و شانس ابتلاء به سرطان را بالا می‌برد.

عوارض مصرف زیاد زردچوبه

زردچوبه ادویه‌ای از گیاه همیشگی متعلق به خانواده زنجبیل با نام علمی کورکاما است، زرد چوبه رنگ زردی دارد که به عنوان بخشی از مواد آشپزی جایگاه ویژه ای دارد، دارای محتوای آنتی اکسیدان مؤثر و یک جز فعال بنام کورکامین است که با کاهش خطر سرطان، کاهش التهاب معده، و حتی پیش گیری از بیماری‌های مخرب عصبی مرتبط است. علاوه بر فواید بسیارآن، عوارض زیادی دارد که فرد باید از آن آگاه باشد، به خصوص اگر آن را روزانه مقدار زیادی مصرف کنند.

۷ عادت غلط که سلامت چشم را تهدید می‌کند

زمانی که بیش از حد زردچوبه مصرف می‌کنید، و یا وقتی نسبت به این ادویه حساسیت دارید، می‌تواند منجر به حالت تهوع، خون‌ریزی زیاد، فشارخون پایین، مشکلات معده، سردرد، کمبود آهن، مشکلات بارداری، ناباروری، دیابت شود. خطر خون ریزی یکی از عوارض زردچوبه است مواد تشکیل دهنده فعال در این ادویه باعث جلوگیری از لخته شدن خون می‌شود که می‌تواند برای افراد مبتلا به اختلالات خونریزی، یا آن‌هایی که مسن‌تر هستند، پوست نازکی دارند خطرناک باشد و این یکی از بدترین اثرات زردچوبه است.

از آنجا که برخی از پودرهای زردچوبه با محصولات پرکننده، مانند نشاسته کازاوا و یا آرد گندم درست می‌شوند، این امکان وجود دارد که افراد مبتلا به اختلالات گلوتنی و یا بیماری معده با این مکمل حساسیت دارند. به خاطر ویژگی ضد لخته شدن خون زردچوبه، استفاده از این مکمل یا چاشنی قبل از عمل جراحی عاقلانه نیست چون می‌تواند منجر به مشکلات و خونریزی شدید شود.
اگر سنگ کیسه صفرا یا انسداد مجرای صفرا دارید، کار عاقلانه ی نیست که زردچوبه بخورید، چون می‌تواند مساله را بدتر کند. این ادویه فشار خون را کاهش می‌دهد و برای افراد مبتلا به بیماری قلبی و عروقی خوب است. با این حال، زمانی که داروهای فشارخون مصرف می‌کنید، می‌تواند باعث افت خطرناکی در فشار خون شود.

طبیعت محرک این ادویه می‌تواند موجب انقباضات رحمی شود که می‌تواند در ماه‌های اولیه بارداری خطرناک باشد، تقریباً ۲ درصد زردچوبه نمک جوهر ترشک است که در سطوح بالا می‌تواند به تشکیل سنگ کلیه کمک کند.

سم‌زدایی کبد با نوشیدنی جعفری

کبد در سلامت کلی بدن اهمیت زیادی دارد مثل چربی سوزی، سم زدایی و از بین بردن مواد زائد برای همین مسئولیت مهم و درگیر بودن با سموم بدن به راحتی در معرض چرب شدن و بیماری قرار می‌گیرد پس باید در برنامه غذایی و مراقبت‌های مهم سلامت بدن عضو مهم کبد را نباید نادیده گرفت.

سلامت کبد در اثر سبک زندگی نادرست غذاهای ناسالم به خطر می‌افتد در چنین مواقعی می‌توانید با مصرف غذاهای مفید و طبیعی سلامت خود را بهبود دهید، یکی از خوردنی‌های طبیعی که برای حفظ سلامتی و سم زدایی کبد بسیار توصیه می‌شود جعفری است. نوشیدنی پرخاصیت جعفری کبد را سم‌زدایی می‌کند، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و پوست را پاکسازی می‌کند.
 

۷ عادت غلط که سلامت چشم را تهدید می‌کند

عدم آلرژی به ماهی و راه‌های جلوگیری از آن

انجمن آلرژی و آسم آلمان اعلام کرد که آلرژی ماهی یک آلرژی غذایی است، این به معنای ظهور واکنش‌های آلرژیک به یک پروتئین خاص هنگام خوردن ماهی است، این پاسخ‌های آلرژیک با مشکلات گوارشی مانند درد شکم، اسهال و مشکلات پوستی مانند خارش، قرمزی و جوش بروز پیدا می‌کنند.

در بعضی موارد ممکن است علائم شدیدی مانند تنگی نفس و شوک آلرژیک ایجاد شود که ممکن است جان فرد را نیز تهدید کند، برای جلوگیری از این خطرات سلامتی، بیماران باید از خوردن ماهی و همچنین کپسول‌های حاوی روغن ماهی اجتناب کنند. از طرف دیگر، بیماران باید فقدان عناصری که ناشی از عدم مصرف ماهی است، چون ید، ویتامین دی و اسیدهای چرب امگا ۳ را جبران کنند.

شیر و فرآورده‌های آن و تخم مرغ منابع غذایی غنی از ید هستند، در حالی که بدن می‌تواند از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید و همچنین با خوردن غذاهای غنی از ویتامین دی مانند تخم مرغ و شیر به تولید این ویتامین کمک کند. در مورد منابع غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا ۳، نیز باید گفت که روغن‌های گیاهی مانند روغن بذر کتان و روغن سویا گزینه‌های خوبی هستند.

۷ عادت غلط و تهدید سلامت چشم

برخی عادات سالم برای حفظ سلامت چشم‌ها از جمله رعایت یک رژیم غذایی متعادل، استفاده از عینک‌های آفتابی استاندارد، معاینات منظم چشم پزشکی شناخته شده هستند، اما عادت‌های غلط هم وجود دارند که می‌توانند به سلامت چشم‌ها آسیب برسانند و نیاز به اصلاح فوری دارند، این عادت‌ها عبارتند از:

۱. رژیم غذایی فقیر

مصرف بیش از حد فست فودها و اجتناب از مصرف کافی میوه و سبزیجات، ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه ضروری، خطر ابتلاء به بیماری‌های چشمی را تشدید می‌کند. سبزی‌های برگ دار، میوه‌های رنگارنگ و ماهی باعث جلوگیری یا مدیریت بیماری‌های چشمی وابسته به سن می‌شود.

۲. محرومیت از خواب

کمبود خواب با قرمزی، ایجاد حلقه‌های تیره زیر چشم، چروک پوست زیر چشم، خشکی چشم و تاری دید همراه است.

۳. مالش چشم

چروک شدن پوست اطراف چشم یکی از نشانه‌های اولیه بالا رفتن سن است، اما مالش چشم می‌تواند منجر به شکسته شدن عروق خونی کوچک زیر سطح پوست شود و افتادگی پلک و چین و چروک زیر چشم را تشدید کند. با اینکه راه‌های زیادی برای از بین بردن چروک زیر چشم از جمله تزریق بوتاکس یا جراحی زیبایی پلک وجود دارد، اما پیشگیری همیشه بهتر است.

۴. فراموش کردن عینک آفتابی

اشعه فرابنفش خورشید یکی از خطرناک‌ترین عوامل برای آسیب به چشم‌ها و پلک است. قرارگیری در معرض نور خورشید منجر به برفکوری، آب مروارید، دژنراسیون ماکولا و ناخنک چشم و حتی سرطان پلک می‌شود. استفاده از عینک‌های آفتابی برای محافظت از اشعه UV و اشعه HEV حتی در روزهای ابری ضروری است.

۷ عادت غلط که سلامت چشم را تهدید می‌کند

۵. سیگار کشیدن

سیگار کشیدن تنها برای اعضایی از بدن مانند ریه، قلب، مغز خطرناک نیست بلکه می‌تواند برای چشم نیز اثرات منفی جبران ناپذیر داشته باشد. سیگار خطر ابتلاء به بیماری‌های چشمی مانند آب مروارید، دژنراسیون ماکولا، یووئیت (التهاب قسمتی از چشم که مجرای دستگاه یووه آ نامیده می‌شود که شامل عنبیه، جسم مژگانی و کروئید (مشیمیه) است)، خشکی چشم و ریتنوپاتی دیابتی را تشدید می‌کند. در واقع سیگاری‌ها تا چهار برابر بیشتر ممکن است کوری را در مقایسه با افراد غیر سیگاری تجربه کنند. خبر خوب این است که ترک سیگار بدون توجه به سن، می‌تواند خطر ابتلاء به بیماری‌های جدی چشمی را کاهش دهد.

۶. ننوشیدن آب کافی

عدم نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در روز و دریافت یک رژیم غذایی با سدیم بالا، می‌تواند منجر به کاهش تولید اشک و از بین رفتن رطوبت محیط چشم شود و فرد را مستعد ابتلاء به بیماری‌های چشمی کند. خشکی چشم، قرمزی و پف کردگی پلک‌ها از نشانه‌های کم آبی بدن است.

۷. عدم مراجعه به چشم پزشک

معاینات منظم چشم می‌تواند مشکلات بینایی را قبل از ایجاد تشخیص دهد، چون بیماری‌های تهدید کننده بینایی مانند گلوکوم اغلب هیچ علائم هشداردهنده‌ای ندارند تا زمانی که از دست دادن دائمی دید اتفاق بیفتد.

نظر شما