شناسهٔ خبر: 45930835 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

هفت سال جنگ در یمن و کودکانی که از گرسنگی به خود می‌پیچند

پریسا فیضی

سازمان ملل اعلام کرد که حدود ۱۶ میلیون شهروند که بیش از نیمی از ساکنان یمن هستند، از گرسنگی رنج می‌برند. مسؤول امدادرسانی سازمان ملل نیز نسبت به این امر هشدار داد که پنج میلیون تن از این افراد در لبه قحطی هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، اطلاعات موجود در دست سازمان ملل نشان می‌دهد که حدود ۸۰ درصد از یمنی‌ها نیازمند کمک هستند و ۴۰۰ هزار کودک زیر پنج سال از سوء تغذیه شدید رنج می‌برند. یمن در رفع مقدار زیادی از نیازهایش از مواد غذایی، به واردات متکی است و طرف‌های درگیر در یمن از شش سال قبل باعث نابسامانی در این امدادرسانی‌ها شده‌اند.

مارک لوکوک، مسؤول امدادرسانی در سازمان ملل در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد: پیش از جنگ، یمن یک کشور فقیر بود که در آن مشکل سوء تغذیه وجود داشت، اما کشوری بود که اقتصاد فعال و دولتی داشت که خدمات را برای تعداد زیادی از مردم این کشور فراهم می‌کرد. جنگ این اقتصاد را تا حد زیادی از بین برد.

وی افزود: در جهان معاصر، قحطی‌ها اساساً به دلیل نبود درآمد برای مردم است دیگر اینکه طرف‌های دیگر تلاش‌ها برای کمک به آنها را به تعطیلی می‌کشانند. این دقیقاً چیزی است که در یمن شاهد آن هستیم.

سازمان ملل امیدوار است، دوشنبه بتواند ۳.۸۵ میلیارد دلار را در نشست مجازی جمع آوری کند، لوکوک می‌گوید، گرسنگی گسترده ساخت دست انسان بدترین فاجعه و گرسنگی از ده‌ها سال پیش است.

۱۲ سازمان امدادرسانی نسبت به این امر هشدار داده‌اند که اگر دولت‌ها حمایت مالی از یمن را زیاد نکنند، ۲.۳ میلیون کودک زیر پنج سال در یمن از گرسنگی در سال جاری رنج خواهند برد.

در این راستا کارشناسان سازمان ملل اعلام کردند، تجاوزات گسترده علیه قانون بین‌المللی و حقوق بشر در حالی ادامه دارند که خطر ورود به جنگ داخلی در هفتمین سال آن وجود دارد. تاکنون فجایع انسانی و اقتصادی باعث مشکلات فقر، بیسوادی، کاهش سطح نظارت بهداشتی به نسبت بالایی شده است.

این گزارش که تقدیم شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو شده است، توسط سه کارشناس برجسته درباره یمن تهیه شده است، آنها شدیدا نسبت به خسارات فاحش ناشی از درگیری‌ها ابراز نگرانی‌ کرده‌اند.

از زمان آغاز جنگ در سال ۲۰۱۴ بیش از ۱۸ هزار و ۴۰۰ غیرنظامی کشته شده‌اند، به گفته سازمان ملل، ۸۰ درصد ساکنان این کشور که تعدادش بالغ بر ۲۹ میلیون تن است به کمک‌های انسانی نیازمند هستند و ۱۶ میلیون از گرسنگی رنج می‌برند.

کارشناسان می‌گویند، طرف‌های درگیر توجه زیادی به نیازها و سلامت جان ساکنان نمی‌کنند. کمال الجندوبی، رئیس تیم کارشناسان گفت: غیرنظامیان از حق خود برای برخورداری از خدمات بهداشتی محرومند.

به گفته او، طرف‌های درگیر به بیمارستان‌ها و واحدهای پزشکی و کادر بهداشت حمله می‌کنند.

او اضافه کرد: در سایه شیوع کرونا در سراسر جهان یمن با وضعیت فوق‌العاده روبه‌رو است به طوری‌که نیمی از بخش‌های درمان و بهداشت یمن برای پذیرش بیماران آماده نیستند، کودکان یمنی بار جنگ را متحمل می‌شوند و جامعه جهانی تا حد زیادی رنج آنها را نادیده می‌گیرد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما