شناسهٔ خبر: 45930144 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

لزوم بومی سازی زیرساخت شبکه‌های اطلاعاتی/ وزارت ارتباطات راهبر شبکه ملی اطلاعات است

ابوالحسن فیروزآبادی گفت: متاسفانه متناسب با ظرفیت کمی و کیفی که در کشور وجود دارد، بودجه مناسب برای تحریک بازار و به کارگیری توانمندی‌ها وجود ندارد.

صاحب‌خبر -
تاریخ انتشار ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ ۱۶:۱۸
کد خبر ۷۶۷۹۷۲۰
دانلود PDF

ابوالحسن فیروزآبادی گفت: متاسفانه متناسب با ظرفیت کمی و کیفی که در کشور وجود دارد، بودجه مناسب برای تحریک بازار و به کارگیری توانمندی‌ها وجود ندارد.

به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، سید ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چقدر در زمینه بومی سازی زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات موفق بوده ایم؟ افزود: جنب و جوش خوبی در این بخش دیده می‌شود و شرکت‌های مختلفی تلاش می‌کنند تا اجزای پرکاربرد در شبکه را در داخل کشور تهیه کنند و فناوری این تولیدات در سطح بین المللی و استاندارد است.

وی گفت: این شرکت‌های در برخی حوزه‌های بسیار پیچیده و بروز و در برخی سامانه‌ها مانند OSS شبکه‌های اپراتوری و ساخت سوئیچ‌ها و روتر‌ها و در سایر موارد حوزه مراکز داده یا دیتا سنتر بسیار موفق ظاهر شدند و می‌توان گفت به خودکفایی کامل رسیده‌ایم و خط تولید همه اجزای به کار رفته در دیتاسنتر‌ها و حتی سرور‌ها در کشور راه اندازی شده است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: متاسفانه متناسب با ظرفیت کمی و کیفی که در کشور وجود دارد، بودجه مناسب برای تحریک بازار و به کار گیری توانمندی‌ها وجود ندارد در حالی که کشور در حوزه شبکه ثابت و تلفن همراه نیازمند توسعه است و آحاد جامعه به خدمات شبکه ملی اطلاعات نیاز دارند و روز به روز این تقاضا افزایش می‌یابد.

فیروزآبادی گفت: باید در این بخش تصمیم سازی‌های بزرگی داشته باشیم و طرح‌های بزرگی برای توسعه شبکه ملی اطلاعات راه اندازی شود که برخی را باید اپراتور‌ها و برخی را شرکت‌های با اندازه متوسط ساماندهی کنند.

وزارت ارتباطات رهبر ارکستر شبکه ملی اطلاعات

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه وزارت ارتباطات چقدر در توسعه شبکه ملی ارتباطات مطابق برنامه پیش رفته است؟ افزود: شبکه ملی اطلاعات بزرگتر از ابعاد وزارت ارتباطات ماست و به نظر ما این موضوع عزم ملی می‌خواهد و ما وزارت ارتباطات را رهبر ارکستر شبکه ملی اطلاعات می‌دانیم.

وی گفت: در شبکه ملی اطلاعات هم مردم به عنوان کاربر و شرکت‌های خصوصی به عنوان عرضه کننده خدمات و فناری جدید و هم شرکت‌های بزرگ اپراتوری از قیبل شرکت زیرساخت و شرکت‌های اپراتوری تلفن ثابت و همراه در کشور نقش دارند و رهبری این کار با وزارت ارتباطات است.

فیروزآبادی گفت: شاید در این بخش وزارت ارتباطات خیلی هم مقصر نباشد چرا که ما ایده آل‌های بسیار بالایی را مدنظر قرار دادیم و ما می‌خواهیم سیستم عامل، پلتفرم و پیام رسان‌های مستقل داشته باشیم و می‌خواهیم شبکه‌های ارتباطی مان را خودمان مدیریت کنیم و ابتدا و انتهای هر ارتباط و بانک اطلاعاتی مورد استفاده مردم در داخل باشد و می‌خواهیم اطلاعاتی که مردم تولید، ذخیر و پردازش می‌کنند در داخل کشور باشد.

وی افزود: البته اگر در این مجموعه صدای ناهمگونی بیرون بیاید ما وزارت ارتباطات را مقصر می‌دانیم و توقع داریم تلاش بیشتری کند و قطعاً از دولت هم می‌خواهیم بودجه‌های لازم را در اختیار قرار دهد.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

نظر شما