شناسهٔ خبر: 45924300 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

سرخط خبری مهمترین رخدادهای جهان؛

سیگنال‌ خصمانه بایدن به ایران /عقب نشینی کرونایی اسرائیل /وزیر تنهایی رونمایی شد

اقتصادنیوز: پرونده قتل جمال خاشقچی هم‌چنان دردسری برای محمد‌بن‌سلمان است. توقف صدور ویزا برای ۷۰ تبعه سعودی و توقیف اموال از جمله اقداماتی است که آمریکا بخاطر این جنایت اعمال خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز، انتشار گزارش محرمانه اطلاعاتی در مورد قتل جمال خاشقچی، سیگنال‌های خصمانه از سوی ایالات متحده برای ایران، وضعیت تنش‌آلود در ایروان، ادامه اعتراضات در تفلیس و عقب‌نشینی دولت اسرائیل از دیپلماسی واکسن سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

ام‌بی‌اس در تور بایدن

به گزارش بی‌بی‌سی، به دنبال انتشار گزارش محرمانه اطلاعاتی که در آن گفته شده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان فرمان قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد را تائید کرده، دولت ایالات متحده تحریم‌هایی را علیه چند شهروند سعودی اعمال کرده است اما ولیعهد عربستان در میان فهرست تحریم شدگان قرار ندارد. توقف صدور ویزا برای ۷۰ تبعه سعودی و توقیف اموال از جمله اقداماتی است که آمریکا اعمال خواهد کرد.

در واکنش به این مسئله، وزارت امور خارجه عربستان، با انتشار بیانیه‌ای صحت این گزارش را قاطعانه رد کرده است. این بیانیه ادعا می‌کند پادشاهی عربستان سعودی همه اقدامات قضایی لازم برای تحقیق و محاکمه مجرمان این پرونده را انجام داده و احکام نهایی دادگاه صادر و خانواده خاشقچی نیز از آن استقبال کردند.

1

علی‌رغم این مسئله، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا،درباره اینکه آیا دولت آمریکا همچنان با بن سلمان همکاری خواهد کرد، گفت:روابط با عربستان سعودی بسیار گسترده‌تر از روابط با یک فرد است.رییس‌جمهور بایدن با ملک سلمان تماس گرفت،من با وزیر خارجه عربستان صحبت کردم و وزیر دفاع نیز با همتای خود محمد بن سلمان صحبت کرده است.

هم‌چنین رویترز خبر داده دولت جو بایدن گزینه توقف فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان سعودی را به دلیل نگرانی‌های حقوق بشری بررسی می‌کند. این گزینه همزمان با بازنگری روابط میان واشنگتن و ریاض مطرح شده است. براساس این گزارش پس از توقف اجرای قراداد فروش نیم میلیارد دلاری به یمن به دلیل نگرانی‌های ناشی از تلفات انسانی در هفته‌های گذشته، مقام‌های دولت بایدن در حال بررسی تعلیق بخش‌های مرتبط با تجهیزات پشتیبانی و آموش نیروهای عربستانی هستند تا ببینند آیا این موارد مشمول تجهیزات و خدمات دفاعی، و نه تهاجمی، می‌شود یا نه؟

سیگنال‌های خصمانه دولت بایدن

به گزارش آسوشیتدپرس، جو بایدن مدعی شده پیام حمله اخیر دولتش به مواضعی در سوریه این است که اقدامات ایران بدون پاسخ نخواهد ماند. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز در پاسخ به سئوالی درباره این حمله آن را پیامی روشن به جمهوری اسلامی خواند و در سخنانی مخاصمه‌جویانه اظهار داشت: «آن‌ها نمی‌توانند از پیامدهای اقداماتشان علیه شرکا، منافع و مردم ما مصون باشند و فکر می‌کنم پیام ما به وضوح دریافت شده است».

2

در همین رابطه، سخن‌گوی پنتاگون، جان کربی، گفت اگر چه دولت عراق در بخش عملیاتی این حمله با آمریکا همکاری نداشته، اما بغداد با جمع‌آوری اطلاعات و تحقیقاتی که برای شناسایی عوامل حمله راکتی به فرودگاه اربیل به واشنگتن انجام داده به نیروهای آمریکایی کمک کرده «با دقت و اطمینان بالا» از درستی اطلاعات، هدف خود را انتخاب کنند.

با این حال ارتش عراق در واکنش به حمله هوایی آمریکا به شرق سوریه، تبادل اطلاعات با آمریکا در این زمینه را انکار کرد. بر این اساس ارتش اعلام کرد همکاری‌اش با نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا محدود به مقابله با داعش است.

ایروان بر بستر بحران

به گزارش رویترز، هزاران نفر از مخالفان نخست وزیر ارمنستان در ایروان راهپیمایی کرده و خواستار استعفای نیکول پاشینیان شدند. فضای سیاسی در این کشور به شدت متشنج است و پاشینیان فرماندهان نیروهای مسلح را به «اقدام به کودتا» متهم کرد. بسیاری از مخالفان دولت به دلیل نحوه هدایت جنگ اخیر در ناحیه ناگورنو- قره باغ خشمگین هستند و پاشینیان را مسئول شکست نیروهای ارمنی می دانند.

4

در پی این وقایع، کاخ کرملین نیز اعلام کرد هیچ نشانه‌ای بر به خطر افتادن توافق آتش‌بس میان آذربایجان و ارمنستان وجود ندارد. دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر مخرب احتمالی بحران سیاسی در ایروان بر توافق میان این کشور با آذربایجان برای فسخ مخاصمه در منطقه قره باغ گفت: «چنین [خطری] وجود ندارد. تا همین حالا هر دو طرف به تعهدات خود کاملا پایبند بوده‌اند.»

ادامه اعتراضات در گرجستان

به گزارش یورونیوز، پایتخت گرجستان، تفلیس نیز میزبان تنش میان مخالفان دولت و نیروهای پلیس بود. ناآرامی‌ها در پی تجمع معترضان در مقابل ساختمان پارلمان گرجستان آغاز شد و صدها تن از مخالفان دولت در اعتراض به بازداشت رهبر خود، در مقابل دروازه ورودی ساختمان پارلمان دست به تجمع زدند. نیکا ملیا، رهبر «جنبش متحد ملی» سه شنبه گذشته توسط نیروهای پلیس بازداشت شده بود. ۲۰ عضو دیگر این حزب نیز در جریان یورش پلیس بازادشت شده اند.

5

در روزهای اخیر، اوضاع سیاسی گرجستان متشنج شده است. مخالفان دولت کنونی ادعای تقلب در انتخابات را مطرح می کنند و خواستار شمارش مجدد آرا هستند. همزمان با بازداشت رهبر مخالفان، پارلمان نخست وزیر جدید اراکلی گاریباشویلی را به جای نخست وزیر پیشین که مخالف بازادشت نیکا ملیا بود منصوب کرد.گئورگیا گاخاریا، نخست وزیر پیشین گرجستان، هفته گذشته، هجدهم فوریه، به دلیل اختلاف نظر با هم حزبی‌های خود در مورد بازداشت نیکا ملیا، رهبر جنبش متحد ملی، استعفا داد.

عقب‌نشینی اسرائیل از دیپلماسی واکسن

به گزارش رویترز دولت اسرائیل «دیپلماسی با واکسن» را برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی خود از طریق دادن محموله‌های واکسن فایزر به شماری از کشورها، به دلیل اختلافات داخلی خود، فعلا معلق گذاشته است. بر اساس این گزارش، این تصمیم در پی مخالفت بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، با این برنامه گرفته شده است.

6

این گزارش می‌افزاید بنیامین نتانیاهو محموله‌های واکسن فایزر را به کشورهایی می‌دهد که او از آنها انتظار دارد که سفارت‌شان در اسرائیل را از تل‌آویو به اورشلیم منتقل کنند. اسرائیل هم‌چنین انتظار دارد که این کشورها از مواضع اسرائیل در نهادهای بین‌المللی مانند سازمان ملل حمایت کنند. از جمله این کشورها هندوراس، گواتمالا و جمهوری چک هستند.

اسپوتنیک‌وی، ابزار دیپلماسی روسی

به گزارش بی‌بی‌سی، دولت روسیه دهه‌ها پس از آن که که از منابع معدنی از جمله نفت خود برای برقراری روابط دوستانه با سایر کشورها استفاده کرده، اکنون راهی تازه برای ایجاد روابط دوستانه و اعمال نفوذ بر دولت‌های خارجی پیدا کرده: واکسن کرونای ساخت روسیه به نام " اسپوتنیک‌ وی".

دهه‌هاست دولت‌های مختلف، از بلاروس گرفته تا کوبا، طی سال‌ها از روسیه نفت ارزان قیمت وارد کرده و در ازای آن با مسکو همسو شده‌اند.بدین ترتیب، اکنون اغلب کشورهایی که واکسن اسپوتنیک وی را سفارش داده‌اند، به ندرت از کرملین انتقاد می‌کنند.

9

اما کشورهایی که از واکسن روسی فاصله گرفته‌اند - به ویژه مخالفان ایدئولوژیک ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری این کشور- با انتقاد شدید رسانه‌های طرفدار کرملین روبرو شده‌اند. رسانه‌هایی که می‌گویند این کشورها با دوری کردن از "بهترین واکسن" دنیا به دلایل سیاسی، زندگی‌ مردم را به خطر انداخته‌اند.  خرید واکسن ساخت روسیه توسط کشورهای آمریکای لاتین هم که از دیرباز حیات خلوت آمریکا بوده‌اند ، مساله‌ایست که رسانه‌های دولتی این کشور از آن بهره‌برداری تبلیغاتی زیادی کرده‌اند.

چهار بیماری زمینه‌ای که درمان کرونا را سخت‌تر می‌کنند

به گزارش دویچه‌وله، پژوهشگرانی از آمریکا در چهار مورد بیماری پیش‌زمینه تحقیق کرده‌اند که که خطر دشوارشدن روند درمان کووید۱۹را افزایش می‌دهند: بدن پرچربی، فشار خون بالا، دیابت و نارسایی قلبی.

7

پژوهشگران دانشگاه تافتس در شهر بوستون آمریکا داده‌های ۹۰۰هزار بیمار کرونا را مورد ارزیابی قرار داده‌اند. این بیماران وضعیت سختی را در دوران ابتلا به کرونا طی کرده‌اند. بر اساس الگوی محاسباتی این پژوهشگران، دو سوم این افراد پیشینه یکی از این چهار بیماری را داشته‌اند: چاقی، فشار خون بالا، دیابت و یا نارسایی قلبی.

بر اساس آمار ارائه شده، بزرگترین ریسک بیماری شدید کرونایی را افرادی متحمل شده‌اند که اضافه وزن زیاد و یا فشار خون بالا داشته‌اند؛ و اینکه شدت این بیماری با سبک زندگی افراد ارتباط دارد.

وزیر تنهایی در کابینه ژاپن

به گزارش دویچه‌وله، ژاپن اولین وزیر تنهایی خود را که در مقابله با افزایش بی‌سابقه نرخ خودکشی‌ در ۱۱ سال گذشته در این کشور منصوب شده معرفی کرده است. بر اساس این گزارش، یوشیهیده سوگا، نخست‌وزیر ژاپن اوایل این ماه وزیری دیگر را به کابینه خود افزود که وظیفه‌اش رسیدگی به مسئله تنهایی است. او  در این اقدام از بریتانیا الهام گرفته که در سال ۲۰۱۸ نخستین کشوری بود که به اقدامی مشابه دست زد.

3

نخست‌وزیر ژاپن، تتسوچی ساکاموتو را به عنوان اولین وزیر این کشور در تصدی وزارت مقابله با تنهایی برگزیده است. ساکاموتو علاوه بر این، وزیر مدیریت کاهش نرخ زاد ‌و ولد و تقویت اقتصادهای منطقه‌ای ژاپن نیز هست. ساکاموتو در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود گفت، نخست‌وزیر ژاپن او را مسئول رسیدگی به امور ملی، از جمله افزایش نرخ خودکشی زنان در پاندمی کرونا کرده است.

نظر شما