شناسهٔ خبر: 45923194 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

فردا؛ روز سرنوشت‌ساز فوتبال ایران

انتخابات فدراسیون فوتبال بین ۴ مدعی ریاست فردا برگزار می‌شود تا بالاخره پس از مدت‌ها فدراسیون فوتبال ایران صاحب رئیس شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری آنا، کمتر از ۲۴ ساعت دیگر تا برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال زمان باقی مانده است؛ فردا انتظارها برای برگزاری انتخابات به سر می‌آید و بالاخره بیش از یک سال بلاتکلیفی، فدراسیون صاحب رئیس می‌شود. البته برخی پیش‌بینی‌ها از این قرار است که کار انتخابات به مرحله دوم کشیده می‌شود، اما در نهایت تکلیف رئیس آینده تا پیش از سال ۱۴۰۰ مشخص می‌شود.

کمتر کسی فکر می‌کرد پس از اینکه مهدی تاج به دلیل کسالت از ریاست فدراسیون فوتبال کنار رفت، برگزاری انتخابات این فدراسیون بیشتر از یک سال طول بکشد. در این مدت حیدر بهاروند سرپرستی فدراسیون را برعهده داشت، فردی که جزء نامزدهای ریاست فدراسیون فوتبال بود اما تأیید صلاحیت نشد و قرار است فردا برگزاری مجمع را برعهده بگیرد. البته در اواخر سال گذشته قرار بود انتخابات این فدراسیون برگزار شود اما اساسنامه فدراسیون فوتبال تأییدیه فیفا را نداشت و به همین خاطر اجازه برگزاری انتخابات صادر نشد. پس از آن کمیته‌ای در فدراسیون فوتبال برای اصلاح اساسنامه تشکیل شد و پس از چندین ماه کار روی اساسنامه بالاخره اساسنامه مورد نظر تأییدیه فیفا را گرفت و دهم اسفندماه به‌عنوان روز برگزاری انتخابات مشخص شد.

فردا همه نگاه‌ها به سمت ریاست فدراسیون فوتبال است، جایی که ۴ نفر برای کسب صندلی ریاست با یکدیگر رقابت می‌کنند. علی کریمی، مصطفی آجرلو، کیومرث هاشمی و شهاب‌الدین عزیزی خادم چهار نامزد پست ریاست فدراسیون فوتبال هستند که برخلاف پیش‌بینی‌ها هیچ کدام انصراف ندادند و به همین خاطر فردا شاهد رقابت حساس بین این نفرات خواهیم بود. پیش از این حیدر بهاروند هم جزء نامزدهای ریاست فدراسیون فوتبال بود که البته او تأیید صلاحیت نشد و این روزها خبرها مبنی بر این است که بهاروند در تلاش است تا صلاحیت حضور در انتخابات بگیرد و بتواند فردا در پست نایب‌رئیسی حضور داشته باشد.

مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال متشکل از ۸۹ عضو (فقط ۸۷ عضو در مجمع حق رأی خواهند داشت) و فردا چهار نامزد ریاست فدراسیون فوتبال باید بتواند رأی اعتماد اعضای مجمع را کسب کنند. البته پیش از این سه نامزد فدراسیون فوتبال در برنامه فوتبال برتر حاضر شدند و برنامه‌های خود را ارائه دادند. علی کریمی هم از حضور در این برنامه انصراف داد و در یک برنامه اینترنتی حاضر شد که تاکنون مجوز پخش به آن داده نشده است.

نامزدهای پست ریاست فدراسیون فوتبال چه کسانی هستند؟

شهاب عزیزی‌خادم، عضو اسبق هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال است، او سابقه حضور در هیئت‌مدیره باشگاه‌های سایپا و پیکان را هم در کارنامه خود دارد. این مدیر ۴۳ ساله دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل است.

جوان‌ترین نامزد این دوره ریاست فدراسیون فوتبال علی کریمی است، ستاره اسبق تیم ملی و باشگاه بایرن مونیخ، شالکه، پرسپولیس، الاهلی، تراکتور و ... است، او دارای مدرک دیپلم است و به‌عنوان نماینده جامعه فوتبال در انتخابات فدراسیون ورود کرده است، پیش از این افراد باید سابقه مدیریتی در کارنامه خود داشته باشند اما با طبق اساسنامه جدید این قانون برداشته شد و همین موضوع هم سبب شد که علی کریمی در انتخابات ورود کند. او سال‌هاست در مورد فوتبال پاک صحبت می‌کند و یکی از اهدافش پس از رسیدن به صندلی ریاست فدراسیون فوتبال مبارزه با فساد در فوتبال است.

پس از آن به کیومرث هاشمی می‌رسیم، هاشمی چهره نام‌آشنا در ورزش ایران است، او پیش از این رئیس کمیته ملی المپیک بوده است، هاشمی دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مدیریت ورزشی است. هاشمی به ‌مدت ۶ ماه سرپرستی فدراسیون فوتبال را در کارنامه دارد و حالا این بار برای ریاست شانس خود را امتحان می‌کند. 

آخرین نامزد پست ریاست فدراسیون فوتبال هم مصطفی آجرلو است، او دارا مدرک تحصیلی دکترای مدیریت سیستم‌هاست. سردار آجرلو هم چهره نام‌آشنا در فوتبال ایران است، او سابقه مدیرعاملی در باشگاه‌های پاس تهران، تراکتور تبریز، استیل آذین تهران، پیام مشهد و فتح تهران را در کارنامه خود دارد. همچنین آجرلو پیش از این رئیس سابق هیئت‌ مدیره باشگاه ابومسلم  مشهد و رئیس اتحایده فوتبال باشگاه‌های ایران هم بوده است. آجرلو با ۶۰ سال سن مسن‌ترین نامزد این دوره ریاست فدراسیون فوتبال است.

به جز صندلی ریاست باید تکلیف ۱۰ کرسی هیئت‌رئیسه هم مشخص شود البته در این میان برخی نامزدهای حضور در هیئت‌رئیسه خود را وابسته به یکی از نامزدهای ریاست معرفی کردند و در تلاش هستند تا رأی مورد نظر را کسب کنند. پس از انتخاب رئیس، نوبت به رأی‌گیری برای سه نامزد پیشنهادی رئیس جدید برای سمت‌های نایب‌رئیس اول، دوم و سوم ( بانوان) است. اعضای مجمع هم به نفرات معرفی شده رأی خواهند داد و هر کسی بتواند ۵۰ درصد آرا را به دست آورد می‌تواند با رئیس جدید به ساختمان سئول راه پیدا کند و برای چهار سال در این پست فعالیت کند.

در این ۲۴ ساعت حساس و پیش‌رو صحبت در مورد وعده‌های نامزدهای فدراسیون فوتبال بسیار زیاد است؛ برخی وعده‌ها حول محور پول‌های میلیاردی به هیئت‌ها می‌چرخد که البته پس از انتخاب رئیس مشخص می‌شود، برخی نامزدها هم از مدت‌ها قبل با اعضای مجمع وارد رایزنی شدند تا بتوانند رأی آن‌ها را کسب کنند. قطعاً این ساعت باقی‌مانده تا برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال حساسیت بالایی دارد و حتی معاون قهرمانی وزارت ورزش و جوانان روز گذشته اعلام کرد ممکن است ائتلاف‌هایی صورت بگیرد.

به هر حال رایزنی و جمع کردن رأی از اعضای مجمع پیش از انتخابات هر فدراسیونی امری طبیعی است و باید دید در نهایت ضربه آخر را چه کسی می‌زند و اعضای مجمع با کدام یک از مدعیان ریاست فدراسیون فوتبال همراه می‌شوند. اما نکته قابل توجه این است که برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال خان اول است، رئیس آینده فدراسیون فوتبال کار سختی پیش رو دارد، علاوه بر بدهی‌های سنگین و سرسام‌آوری باید برای صعود تیم ملی فوتبال به جام‌جهانی هم برنامه‌ای در نظر بگیرد، صعودی که به اما و اگر کشیده شده است و نیاز دارد یک مدیر مدبر و توانمند در این شرایط حساس به تیم ملی کمک کند.

نظر شما