شناسهٔ خبر: 45921196 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

متخصص علوم رفتاری:

تمرکز از پیش نیازهای اصلی یادگیری در دوره ابتدایی است

متخصص حوزه مطالعات فرهنگی و علوم رفتاری، گفت: باید خانواده‌ها فرصت‌های بهتری را برای سرگرم کردن کودکان و جذب نشدن آنها به سمت فضای مجازی ایجاد کنند، انجام بازی‌های خانوادگی غیر رایانه‌ای، کتابخوانی، داستان خوانی و بازی‌های خانوادگی بهترین جایگزین‌ها هستند.

صاحب‌خبر -

نرگس عطریان در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص اهمیت خودمراقبتی کودکان برای استفاده از اینترنت و فضای مجازی، اظهار کرد: در بین رسانه‌های امروزی با رسانه‌های عصر گذشته تفاوت بارزی وجود دارد، در گذشته تلویزیون، رادیو و مطبوعات وسیله ارتباط بین فردی و جمعی بودند و به وسیله ابزارهای رسانه‌ای مانند تلفن، تلگراف و نامه بین دو فرد ارتباط انجام می‌گرفت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر علاوه بر ابزارهای قبلی ارتباط بین افراد در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، افزود: اکنون ابزارهای رسانه‌ای بین فردی و جمعی است، ارتباط‌های جمعی معمولاً با ابزارهای رسانه‌ای تلویزیون و رادیو وجود دارد و درصد زیادی از مخاطبان پیام‌ها را دریافت می‌کنند.

متخصص حوزه مطالعات فرهنگی و علوم رفتاری، تصریح کرد: زمانی که فرد در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گیرد فرصت ارتباط بین فردی و ارتباط گرفتن با افراد دیگر با ابزارهایی مانند تلفن، تلگراف، تلویزیون و رادیو ایجاد می‌شود، علاوه بر این موارد ابزار رسانه‌ای جدید ایجاد کننده فرصت ارتباط جمعی برای فرد است.

جذابیت دنیای مجازی عامل جذب کودکان

عطریان ادامه داد: کاربران تولیدگر و کاربران مصرف کننده در فضای مجازی گروهی هستند که در یک فضای اجتماعی زندگی می‌کنند، این فضا برای افراد جامعه ایجاد کننده جذابیت‌ها به خصوص در دنیای کودکانه است و همزمان می‌تواند چند تصویر و کاربر را بدون محدودیت مکانی و زمانی در کنار هم داشته باشند، از تصاویر رنگی و صوت استفاده کنند و همه این موارد باعث کشش‌های فراوانی در دنیای کودکی برای استفاده از اینترنت و ابزارهای رسانه‌ای جدید می‌شود.

متخصص حوزه مطالعات فرهنگی و علوم رفتاری، تاکید کرد: اما در کنار فرصت‌های فضای مجازی تهدیدهایی نیز حاکم بر دنیای بشریت است و کودکان نیز در معرض خطر هستند، نبود تمرکز و پراکندگی حواس یکی از دلایل اصلی است که کاربران کودک را تحت تأثیر قرار می‌دهد، به طور کلی محرک‌های محیطی زیاد در کاهش تمرکز، یادگیری و پراکندگی حواس کودک تأثیر دارند.

وی اضافه کرد: حتی زمانی که داخل اتاق کودک بیش از اندازه وسیله جذاب قرار دهیم بعد از مدتی کودک به این وسایل توجهی نمی‌کند، لازم است والدین وسایل را طبقه بندی شده و به مرور زمان در اختیار کودک قرار دهند، پیش نیاز یادگیری کودک تمرکز است و این محدودیت تعداد، مکان و زمان در فضای اینترنت وجود ندارد و باعث تمرکز نداشتن کودک می‌شود.

تمرکز یکی از پیش نیازهای اصلی یادگیری در دوره ابتدایی است

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه داشتن تمرکز یکی از پیش نیازهای اصلی یادگیری در دوره ابتدایی است، اظهار کرد: داشتن حافظه کوتاه مدت، بلند مدت، تمرکز و هماهنگی حرکات از موارد لازم برای یادگیری کودک است، وقتی فضای مجازی بیش از اندازه بر دنیای کودک غالب شود دچار افت تحصیلی خواهد شد، بهم ریختن سیستم ایمنی بدن و بروز بیماری‌های زودرس همچون دیابت، چاقی و چربی خون به دلیل استفاده بیش از اندازه کودکان از فضای مجازی و کم تحرکی آنها است.

عطریان با بیان اینکه تهدید ارگونومی بدن کودکان در دوره کودکی اول و دوم از آسیب‌های استفاده افراطی از فضای مجازی است، افزود: دوره کودکی اول تا پایان دوره پیش دبستانی است و بروز بیماری‌ها در این دوره زیاد می‌شود، با بهم ریختن ارگونومی و ساختار اندام بدن کوتاه بودن قد، چاقی‌های کاذب، تغییر حالت کتف، افتادگی شانه و حتی گوژ پشتی در کودکان و نوجوانان اتفاق می‌افتد، اگر کاربران کودک بدون برنامه، مدیریت و نظارت والدین وارد اینترنت و فضای مجازی شوند این تهدیدها بر زندگی آنها حاکم می‌شود.

کودکان از رفتارهای والدین الگوبرداری می‌کنند

وی خاطرنشان کرد: باید والدین با پذیرش واقعیت‌ها، افزایش آگاهی، بالا بردن سطح سواد رسانه‌ای محیط امنی برای کودکان جهت استفاده از اینترنت و فضای مجازی فراهم کنند، والدین بدانند اخلاق در فضای مجازی و آگاهی از عواقب این فضا تنها راه درمان حل مشکلات در دنیای امروزی است، افزایش درک و شعور مخاطبان تنها راه حل تربیت کودکان در دنیای مجازی امروزی است.

متخصص حوزه مطالعات فرهنگی و علوم رفتاری، تصریح کرد: برای استفاده از فضای مجازی کودکان از رفتارهای والدین الگوبرداری می‌کند، اگر پدر و مادر خودشان به شدت درگیر استفاده از اینترنت و فضای مجازی باشند، رفتارهای افراطی و اعتیاد آنها به این فضا باعث الگوبرداری فرزندان می‌شود.

این استاد دانشگاه، خاطرنشان کرد: باید خانواده‌ها برای سرگرم کردن کودکان و جذب نشدن آنها به سمت فضای مجازی فرصت‌های بهتری را ایجاد کنند، انجام بازی‌های خانوادگی غیر رایانه‌ای، کتابخوانی، داستان خوانی و بازی‌های خانوادگی بهترین جایگزین‌ها هستند.

عطریان با اشاره به اینکه دادن بینش کافی به کودکان یکی از بهترین راه حل‌های درمانی برای کاهش معضل‌های فضای مجازی است، اظهار کرد: در گذشته با نقاشی کشیدن تخلیه هیجان‌ها و افکار برای کودکان اتفاق می‌افتاد اما امروزه با گسترش ابزارهای تکنولوژی و استفاده افراطی کودکان از فضای مجازی مغزهایی انباشته از اطلاعات متفاوت، بدون خردورزی وجود دارد، باید والدین به دنبال راهکارهایی برای افزایش خردورزی فرزندان باشند.

نظر شما