شناسهٔ خبر: 45917038 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

اخبار ویژه روزنامه‌ها

دولت برای تامین کسری بودجه سراغ راه‌های تورم‌زا رفت/ دستگیری یک تروریست در پایتخت/ هشدار به متخلفان در روند انتخابات

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: در برخورد با تخلفات انتخاباتی که از ناحیه هر فرد و مسئولی سر بزند، تعارف نخواهیم داشت.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

**********

دولت برای تامین کسری بودجه سراغ راه‌های تورم‌زا رفت/ دستگیری یک تروریست در پایتخت/ هشدار به متخلفان در روند انتخابات

کیهان

کلاهبرداری تازه آمریکا؛ مجوز معامله نفت در برابر دارو!

آمریکا و اروپا پس از وقت‌کشی سه ساله در برداشتن تحریم‌های نفتی و بانکی، در صددند وعده‌هایی به مراتب نازل‌تر از تعهدات برجام و حتی نازل‌تر وعده راه‌اندازی کانال اس پی وی و اینستکس را اجرایی کنند!

رئیس‌اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی دیروز گفت: قرار بر این است که تا یک میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، به کانال مالی ایران و سوییس واریز شود تا صرف خرید دارو و غذا شود.

این اقدام توهین آمیز در حالی است که تعهد آمریکا و اروپا در برجام، لغو تحریم‌های نفتی و بانکی بود. پس از عهد شکنی و خروج ترامپ از توافق هم اروپا برای ترغیب ایران به انجام تعهدات، وعده داد کانالی برای خرید نفت ایران و فروش کالا راه‌اندازی کند.

البته این وعده نیز دروغ بود و اروپا قول داد با راه‌اندازی کانال اینستکس، بتواند پول نفت فروخته شده ایران به دیگر کشورها را دریافت و در ازای آن، غذا و دارو به ایران بفروشد.

اما جز یکی دو مورد فروش داروی چند میلیون دلاری این وعده اروپا هم عملی نشد! و این در حالی است که طبق موازین شورای امنیت، حتی کشورهای مشمول تحریم (و نه ایران که با قطعنامه 2231، تحریم هایش تعلیق شده) نیز در زمینه غذا و دارو، معاف از تحریم هستند.

حالا در اقدامی فریبکارانه که بی‌صداقتی غرب را نشان می‌دهد، کره جنوبی اجازه پیدا کرده تا یک میلیارددلار از دارایی‌های بلوکه شده ابران را به سوئیس منتقل کند تا سوئیس به ایران غذا و دارو بفروشد!

یک «ستاره خلیج فارس» طراحی می‌کردید، بعداً بدگویی می‌کردید

اظهارات بی‌پایه وزیر نفت علیه مدیریت پالایشگاه ستاره خلیج فارس، برای سرپوش گذاشتن روی کارنامه خالی و ضعیف خویش است.

روزنامه وطن ‌امروز در این‌باره نوشت: بیژن زنگنه تاکنون بارها علیه مدیریت قبل از خود در دولت و وزارت نفت حرف زده و باز هم اخیرا ادعاهای خود را تکرار کرده.

وی در آخرین اظهارات بار دیگر بر نقش ویژه خود در به ثمر رسیدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس تاکید کرد. گویا سایه پالایشگاه ستاره خلیج فارس همچنان بر سر زنگنه سنگینی می‌کند. او که خوب می‌داند بیشترین زحمت برای به ثمر رسیدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس در دولت نهم کشیده شده، سال‌هاست تلاش می‌کند افتخار ساخت این پروژه عظیم را به نام خود بزند. جالب اینجاست که زنگنه در تمام طول 20 سال وزارت خود هیچ پالایشگاهی را  احداث نکرده است.  

زنگنه اخیرا با حمله به مجموعه مدیریتی پیشین وزارت نفت، مدیریت آنها در پروژه ستاره خلیج فارس را «اغتشاش مدیریتی» خواند و گفت: یکی از طرح‌هایی که فکر می‌کردم باید به ‌عنوان اغتشاش مدیریت درس داد نیروگاه شهید رجایی بود اما پس از دیدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس دیدم نیروگاه شهید رجایی در مقابل آن هیچ است. باید این پروژه را موضوع تدریس قرار داد، اگر می‌خواهید اغتشاش مدیریتی در یک طرح پیدا کنید من بدتر از طرح ستاره خلیج فارس در عمر کاری‌ام ندیده‌ام، البته ساخت این پروژه ابتدا با روش خوبی آغاز شد اما وقتی جلوتر رفت به جایی رسید که فقط باید در دانشگاه‌ها تدریس کرد، این افتخار ندارد.

با این حال، زنگنه هیچ اشاره‌ای به اغتشاش مدیریتی پروژه نکرد.

این چندمین بار است که وزیر نفت با زیر سوال بردن تلاش‌ها و اقدامات دولت قبل در حوزه نفت و گاز به‌ویژه در موضوع پروژه ستاره خلیج فارس، سعی در دستاوردتراشی برای دوره مدیریتی خود دارد.

زنگنه در حالی در اظهارات خود شیوه مدیریت پیشین وزارت نفت در پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس را «اغتشاش مدیریتی» خواند که به اذعان خود وی این پالایشگاه تا نیمه سال 92 حدود 70 درصد پیشرفت داشته است. وی البته هیچ اشاره دقیقی به مصادیق اغتشاش مدیریتی نکرد اما نگفت این چگونه اغتشاش مدیریتی بود که طی ۶ سال، پیشرفت پروژه را به 70 درصد رساند اما مدیریت مدبرانه جناب شیخ‌الوزرا، تکمیل 30 درصد باقیمانده این پالایشگاه را ۶ سال به درازا کشاند.

وی همچنین بارها از دستاوردهایی گفت که عموما نتیجه پالایشگاه ستاره خلیج فارس است؛ پالایشگاهی که وی تنها در تکمیل حدود 30 درصد باقی‌مانده آن نقش داشت. رشد بیش از ۲ برابری تولید بنزین دستاوردی است که بخش اعظم آن مربوط به پالایشگاه ستاره خلیج فارس است.

ارتقای کیفیت بنزین و گازوئیل هم البته دیگر دستاوردی است که بخش عظیمی از آن نتیجه پالایشگاه ستاره خلیج فارس است. البته بخش دیگری از ارتقای کیفیت سوخت تولیدی در کشور، نتیجه بهسازی پالایشگاه‌های کشور است که در این باره هم دولت قبل نقش ویژه‌ای داشته است؛ نقشی که زنگنه باز هم به آن اشاره‌ای نکرد.  زنگنه در حالی در تریبون‌های یک‌طرفه، دولت قبل را آماج حملات خود می‌کند که افتتاح پروژه‌های بزرگ در سال‌های دولت‌های یازدهم و دوازدهم مدیون تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌های دولت قبل و مجموعه دست‌اندرکاران این پروژه‌ها و رساندن آنها به مرز افتتاح بود.

 زنگنه میراث‌دار مجموعه‌ای بی‌نظیر از پروژه‌هایی بود که عموما با پیشرفت‌های بیش از 50 درصد تحویل دولت یازدهم شده بود. با این حال وی همچنان در تلاش است با انکار حقیقت، خود را قهرمان این حوزه معرفی کند.

 

دولت برای تامین کسری بودجه سراغ راه‌های تورم‌زا رفت

دولت برای تامین کسری بودجه خود، راه‌هایی را پیمود که به تورم ختم شد.

روزنامه ایران در گزارشی نوشت: با ورود به سال جاری ضمن اینکه نرخ تورم ماهانه با نوسان بسیار بالایی همراه بوده است، اما از خرداد ماه تورم نقطه‌ای دوباره رو به افزایش گذاشته است. روندی که در شهریورماه موجب صعودی شدن تورم سالانه شده است.

این در حالی است که از مهرماه سال گذشته تورم سالانه نزولی شده بود و تا مرداد امسال هم ادامه داشت، ولی تغییر شرایط اقتصادی بخصوص نقدینگی و رشد نرخ ارز موجب شد تا دوباره شاخص تورم رو به بالا سوق پیدا کند.

در همین راستا تازه‌ترین گزارش مرکز آمار از شاخص نرخ تورم بهمن‌ماه، نیز نشان‌دهنده رشد بالای شاخص‌های تورم است. در این ماه تورم 2/5 درصد رشد کرده است و تورم نقطه‌ای نیز به 48/2 درصد و تورم سالانه به 34/2 درصد رسیده است. اما در گروه کالاهای خوراکی تورم ماهانه با رشد 4/3 درصدی به 5/2 درصد رسیده است و نسبت به بهمن پارسال این شاخص با رشد 6/9 درصدی به 66/8 درصد رسیده است شاخصی که در بخش سالانه به 34/7 درصد رسیده که حاکی از رشد 3/9 درصدی آن است.

کارشناسان اعتقاد دارند که همانند گذشته نقدینگی بالا مهم‌ترین عامل تورم است که در سال جاری کسری بودجه به آن دامن زده است. علاوه بر این رشد نرخ ارز نسبت به سال‌های قبل و محدودیت‌های تحریم و کرونا نیز از دیگر عواملی است که موجب رشد بالای تورم شده است.

کامران ندری اقتصاددان در گفت‌وگو با «ایران» درباره عواملی که باعث تشدید تورم در سال جاری و به‌خصوص بهمن‌ماه شد، گفت: در سال جاری مهم‌ترین عاملی که به تشدید تورم دامن زده است در وهله نخست، کسری بودجه دولت است.

در واقع دولت برای تامین کسری بودجه راه‌هایی را پیمود که به تورم منجر شد. در این راستا استفاده از منابع صندوق توسعه ملی باعث شد تا این منابع که جزو منابع غیرقابل دسترس محسوب می‌شود در ترازنامه بانک مرکزی قرار گیرد و به ازای آن ریال تزریق شود.

علاوه بر این با افزایش سقف تنخواه در اختیار دولت، منابع آن به بازار بین بانکی تزریق شد و موجب شد تا نرخ بهره به ویژه در اوایل سال کاهش زیادی را تجربه کرد. بانک مرکزی نیز برای جلوگیری از کاهش نرخ بهره دیر اقدام کرد.

به گفته وی، همزمان با این شرایط، دولت برای جلوگیری از پولی شدن کسری بودجه از طریق بازار سرمایه اقدام کرد. بر همین اساس با ورود تعداد زیادی از مردم به این بازار شاخص بورس با رشد بالا و در ادامه با ریزش همراه شد.

این اقتصاددان ادامه داد: در این میان بانک مرکزی نیز به‌دلیل نداشتن استقلال کافی با این روند همراهی کرد. به‌طوری که با آزاد گذاشتن شبکه بانکی، آنها هم در خرید و فروش سهام فعال شدند و میزان استفاده بانک‌ها از منابع بانک مرکزی افزایش یافت.

وی با اشاره به اینکه تمام این عوامل باعث شد تا رشد نقدینگی شتاب گیرد، اظهار کرد: رشد نقدینگی در 12 ماهه منتهی به دی‌ماه به 40 درصد نزدیک شد.

ندری تاکید کرد: رشد بالای تورم در ادامه خود باعث رشد بیشتر این شاخص می‌شود. زمانی که با تورم بالایی مواجهیم، نمی‌توان حقوق و دستمزدها را برای سال آینده تعدیل نکرد و همین عامل به تورم بالاتر و افزایش هزینه‌های تولید دامن می‌زند.

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور را به اظهارات غیرکارشناسی چه کار؟!

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور، اظهارات جنجال‌برانگیز خود درباره تعیین قیمت ارز و علت 27 هزار تومان شدن قیمت دلار را اصلاح کرد.

رسانه‌های دولتی، به نقل از اظهارات محمود واعظی، در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اصفهان گزارش دادند: از نظر اقتصادی نرخ ارز ۲۵ یا ۲۷ هزار تومان نیست، این کار را کردیم تا اقتصاد کشور را اداره کنیم و دشمنان بگویند فشار حداکثری شکست خورده است.

اما در پی بازتاب منفی بسیار زیاد این سخنان، واعظی گفت: حرف‌هایم نادرست برداشت شده و من نگفتم دولت ارز را گران کرده، عامل افزایش نرخ ارز تحریم‌ها و فشار حداکثری بوده است

واعظی در تشریح اظهارات خود، در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت:‌ در گفت‌وگوی صمیمانه‌ دیشب با فعالان بخش خصوصی استان اصفهان،‌ بخشی از عرایضم به‌دلیل برداشت یا انعکاس ناقص، متأسفانه دچار تحلیل نادرست در فضای رسانه‌ای شده است. آنچه در تشریح شرایط بسیار دشوار جنگ اقتصادی در سه سال گذشته در این جلسه بیان شد، ناظر به شدت تحریم‌ها، فشار حداکثری و کم‌وکیف محدودیت‌هایی بود که به اقتصاد کشور تحمیل شد و پیامدهای نامیمونی همچون افزایش نرخ ارز را به‌دنبال داشت.

 بی‌تردید گرانی ارز در آن مقطع،‌ نتیجه فشارهای تاریخی و کم‌سابقه بر اقتصاد ایران بوده و مقصود بنده نیز این بود که دولت علی‌رغم اینکه معتقد بود قیمت واقعی ارز هرگز و هرگز ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان نیست، اما با مقاومت و تحمل تبعات تحمیلی و ظالمانه تحریم‌ها، کشور را اداره کرده و در برابر اراده‌ دولت ‌ترامپ برای فروپاشی اقتصاد ایران، ایستاده است.

بنده مجدداً به صراحت تأکید می‌کنم که دولت هیچ‌گاه به‌دنبال گران کردن ارز نبوده و قیمت بالای ارز و نرخ غیرواقعی آن را یکی از موانع مهم اداره کشور و یکی از رخدادهای تلخ در دوران مسئولیتش می‌داند و همواره در پی کنترل آن و کاستن از فشار بر شهروندان بوده است؛ آن چنانکه در آینده‌ نزدیک نیز هیچ فرصتی را برای کنترل نرخ ارز از دست نخواهد داد.

در همین حال روابط عمومی بانک مرکزی، در پیامی‌ توییتری که ظاهرا ناظر به اظهارات غیرمسئولانه و غیرکارشناسی واعظی است، نوشت: برای جلوگیری از سوءاستفاده و سوءبرداشت از صحبت‌های مسئولین محترم، شایسته است که اظهارنظر درخصوص مسائل تخصصی پولی و ارزی به بانک مرکزی واگذار شود.

گفتنی است آقای واعظی ظرف دو سه سال اخیر با وجود اینکه دولت از سخنگوی رسمی ‌برخوردار است، درباره مسائل مهم اقتصادی و سیاسی و امنیتی و دیپلماتیک، اظهارنظرهای غیرکارشناسانه می‌کند که بعضا با هزینه‌ها و خسارت‌هایی هم همراه است و این در حالی است که مسئولیت رئیس‌دفتر، تنظیم و تسهیل کارهای اداری و دفتری رئیس‌جمهور است و نه اظهارنظرهای غیرکارشناسی.

رئیس ‌سیا: چین و روسیه و ایران بزرگ‌ترین تهدیدها علیه آمریکا هستند

نامزد جو بایدن برای ریاست سازمان سیا، چین و روسیه و ایران را بزرگ‌ترین تهدیدها علیه آمریکا معرفی کرد.

ویلیام برنز که قرار است جای جینا هاسپل را در سازمان جاسوسی آمریکا بگیرد، در کمیسیون اطلاعات سنا گفت: «در صحنۀ بین‌المللی حاضر که بیش از پیش پیچیده و رقابتی شده، رویکرد غارتگرانۀ دولت چین بزرگ‌ترین چالش ژئوپولتیک آمریکا است.» ویلیام برنز افزود: «پشت سر نهادن چین در دهه‌های آینده برای امنیت ملی آمریکا اهمیّت حیاتی دارد» و رسیدن به چنین مقصودی نیازمند «راهبردی درازمدت، روشن و مبتنی بر حمایت دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، اصلاحات درونی و اطلاعات مطمئن است.»

اگر چه ویلیام برنز بر ضرورت همکاری واشنگتن و پکن در زمینه‌های تغییرات اقلیمی یا عدم تکثیر سلاح‌های هسته‌ای تأکید کرد، اما، هشدار داد: «چین به طور روشمند توانمندی‌های خود را در زمینۀ سرقت علمی تقویت، مردم خود را سرکوب و کشورهای همسایه را تهدید می‌کند.» به گفته ویلیام برنز دولت «چین قدرت خود را در جهان توسعه داده و نفوذ خود را در جامعۀ آمریکا بنا می‌سازد.»

ویلیام برنز تأکید کرد نبرد برای برتری فنی در عرصۀ اطلاعات از جمله استفاده از هوش مصنوعی عنصر کلیدی مأموریت و وظیفۀ او به عنوان رئیس‌جدید سازمان اطلاعات آمریکا خواهد بود.

ویلیام برنز همچنین گفت به غیر از چین، روسیه و ایران دیگر تهدیدهای بزرگ امنیتی آمریکا هستند. ویلیام برنز که در سال‌های ٢٠٠٨-٢٠٠٥ سفیر آمریکا در مسکو بوده، تصریح کرد که این تجربه به او آموخته که «دست کم گرفتن روسیه ولادیمیر پوتین خطا است.» او گفت : «روسیه قادر است همانند قدرت‌های نوظهوری از قبیل چین نقشی اخلالگر ایفاء کند.»

ویلیام برنز در عین حال معمار توافق اتمی با ایران بود تصریح کرد که «برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی، ایالات متحده آمریکا باید هر آنچه می‌تواند بکند.»

زیباکلام: اصلاح‌طلبان در انتخابات وقت تلف می‌کنند

صادق زیباکلام با قاطعیت می‌گوید اصلاح‌طلبان تتمه آبروی خود را در انتخابات از بین می‌برند.

وی در گفت وگو با روزنامه آرمان و در پاسخ این سؤال که گویا اصلاح‌طلبان حرکت جدیدی را شروع کرده‌اند و می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند و گویا نامزدهایشان هم یکی‌یکی به میدان می‌آیند. در مورد دکتر عارف و آقایان پزشکیان و کواکبیان خیلی جدی صحبت می‌شود. نظرتان چیست؟ اظهار داشت: به نظرم آقایان محمدرضا عارف، مصطفی کواکبیان، مسعود پزشکیان همه وقتشان را تلف می‌کنند.

زیباکلام افزود: 24 میلیونی که به آقای روحانی رای دادند، یک و نیم میلیون نفری که به دکتر عارف در تهران در اسفند 94 رای دادند، هنوز تصمیم به مشارکت نگرفته‌اند و اصلاح‌طلبانی که اصرار دارند در انتخابات مشارکت فعال داشته باشند، به نظرم تتمه و باقیمانده آبرو و حیثیت اجتماعی اصلاح‌طلبان را با شرکت در انتخابات از بین می‌برند.

توضیح اینکه چرا محکم صحبت می‌کنم و اینکه این آقایان وقتشان را تلف می‌کنند اگر اجازه دهید به یک گفت‌وگوی دیگر موکول کنیم.

دولت برای تامین کسری بودجه سراغ راه‌های تورم‌زا رفت/ دستگیری یک تروریست در پایتخت/ هشدار به متخلفان در روند انتخابات

ایران

اهمیت برجام به روایت معاون سپاه قدس

 خبر اول اینکه، معاون اقتصادی سپاه قدس، مذاکرات برجام را درست و منطقی توصیف کرد و گفت: این مذاکرات به جامعه جهانی نشان داد که جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال تنش‌زدایی است.به گزارش ایرنا،رستم قاسمی در یک نشست خبری افزود: مذاکراتی که منجر به تفاهمنامه برجام شد تصمیم دولت و حاکمیت بود اما امریکا یکطرفه از این تفاهمنامه خارج شد. وی درخصوص آینده برجام هم گفت: بخشی از این مسئولیت برعهده امریکا و دولت جدید آنها است و در داخل هم باید از نظر اقتصادی چنان به قدرت برسیم تا در موضع قدرت قرار گرفته و مذاکره کنیم. وی همچنین گفت که بیشترین توسعه و پیشرفت کشور در حوزه صنعت نفت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال‌های اخیر مربوط به زمان تحریم‌هایی است که دشمنان نظام به سرکردگی استکبار جهانی ظالمانه علیه مردم ایران اعمال کردند.

طعنه تند نماینده تهران به احمدی نژاد

 خبر دیگر اینکه، بعد از ادعاهای محمود احمدی‌نژاد علیه غلامعلی حداد عادل و پاسخ این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که ادعای «دست بوسی فرح» را تکذیب کرده بود، سید نظام‌الدین موسوی نماینده تهران در مجلس هم انتقاد تندی علیه احمدی‌نژاد مطرح کرد.به گزارش ایرنا، موسوی در توئیتی نوشت: «فارغ از این که اصل ادعای آقای احمدی‌نژاد درباره دکتر حداد عادل بی‌اخلاقی و دروغ محض است، انسان از دستبوسی فرح برسد به دستبوسی امام، خیلی شرف دارد به اینکه از دستبوسی امامش برسد به پابوسی و دریوزگی امریکا و استکبار.»

توصیه نظریه پرداز مشهور امریکایی به بایدن

 شنیدیم که، «استفان ولت»، نظریه‌پرداز مشهور امریکایی و استاد روابط بین‌الملل روز جمعه شرط امریکا برای اینکه ابتدا ایران باید به تعهدات برجامی خود برگردد را بدور از واقعیت و دیپلماسی خواند. به گزارش جماران او در توئیتی نوشت: اگر دولت بایدن بازگشت به برجام را با اصرار بر اینکه «ایران گام اول را بردارد» خراب کند - با اینکه این امریکا بود که در سال ۲۰۱۸ با وجود پایبندی کامل ایران توافق را ترک کرد - نشان می‌دهد که آنها به آن اندازه‌ای که ادعا می‌کنند در دیپلماسی ماهر نیستند.

بازداشت اخلالگر بازار بورس در اصفهان

 با خبر شدیم که، رئیس پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی استان اصفهان از دستگیری فردی که بدون هیچ گونه مجوز قانونی با تشکیل یک تیم اقدام به سبد گردانی بورس و جذب نقدینگی می‌کرد خبر داد. به‌گزارش پایگاه خبری پلیس، کامران ریاحی از پلمب دفتر فرد مذکور با دستور مقام قضایی خبر داد و گفت: همچنین در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد متهم با وجود اینکه فاقد مدارک تحلیل‌گری از سازمان بورس بوده، با راه‌اندازی کانال و تعدادی اکانت در فضای مجازی اقدام به عضوگیری و جذب افراد به سرمایه‌گذاری در بازار بورس می‌کرده است.

خنثی شدن یک عملیات تروریستی در غرب کشور

 یک خبر دیگر اینکه، وزارت اطلاعات از خنثی شدن یک عملیات ترور و هلاکت دو تروریست که قصد انجام عملیات در پیرانشهر را داشتند خبر داد.به گزارش «ایران» بعدازظهر چهارشنبه روابط عمومی وزارت اطلاعات اعلام کرد با همکاری اداره کل اطلاعات آذربایجان غربی و قرارگاه حمزه سید الشهدا یک تیم دو نفره که با هدایت گروهک تروریستی مستقر در اقلیم کردستان عراق به‌دنبال ترور بودند تحت رصد قرار گرفت و طی درگیری مسلحانه به هلاکت رسیدند. از این تروریست‌ها که قصد انجام عملیات تروریستی در پیرانشهر را داشتند دو قبضه اسلحه کلاشنیکف و نارنجک جنگی و مهمات به‌دست آمده است.

اسرائیل به‌دنبال تشکیل ائتلافی جدید علیه ایران

 دست آخر اینکه، یک شبکه صهیونیستی گزارش داد که اسرائیل در حال گفت‌وگو با سه کشور عربی به منظور پاسخ به «تهدید ایران» می‌باشد. به گزارش ایسنا، بر این اساس اسرائیل در حال گفت‌وگو با عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین می‌باشد تا ائتلاف دفاعی را تشکیل دهد. از سوی دیگر خبرگزاری رسمی بحرین (بنا) روز پنجشنبه گزارش داد، «سلمان بن حمد آل خلیفه» ولیعهد این کشور با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تلفنی گفت‌وگو کرده است. بر اساس این گزارش، دو طرف در این تماس تلفنی بر «اهمیت مشارکت کشورهای منطقه در هر گونه مذاکره احتمالی درباره موضوع هسته‌ای ایران» تأکید کرده‌اند و در عین حال خواستار شده‌اند، این مذاکرات «شامل مسائل گسترده‌تری» شود. این در حالی است که مقامات کشورمان بارها تأکید کرده‌اند هیچ کشور ی به‌گفت‌وگوهای هسته‌ای اضافه نخواهد شد. این در حالی است که انور قرقاش مشاور دیپلماتیک رئیس دولت امارات با تأکید بر مسیر دیپلماتیک امارات با تهران گفت که ایجاد اولویت دولت جو بایدن رئیس جمهوری امریکا در حرکت بر مدار دیپلماسی با ایران درست است.به گفته وی به غیر از دیپلماسی امارات هیچ گزینه دیگری را در مواجهه با ایران نمی‌بیند.وی تهدیدهای مقام‌های رژیم صهیونیستی برای استفاده از گزینه نظامی در برابر ایران را بسیار خطرناک دانست و تأکید کرد که کشورش فقط دنبال گزینه‌های دیپلماتیک برای رسیدگی به این مسائل است.

دولت برای تامین کسری بودجه سراغ راه‌های تورم‌زا رفت/ دستگیری یک تروریست در پایتخت/ هشدار به متخلفان در روند انتخابات

خراسان

تشویق جدید ادارات برای استخدام نخبه

طبق پیشنهاد یک عضو کابینه که با موافقت مسئولان نهاد ریاست جمهوری، هم اکنون در حال بررسی توسط تعدادی از مدیران مهم دولتی است، مقرر شده به ازای استخدام هر یک نفر از نخبگان و استعدادهای برتر کشور، یک ردیف استخدامی علاوه بر پست های مصوب ادارات و سازمان های دولتی به آن نهاد اختصاص یابد و سقف این استخدام، 5 درصد پست های هر مجموعه دولتی باشد. اعتبار به کارگیری این استعدادهای برتر نیز به صورت جداگانه توسط دولت تامین می شود.

دولت برای تامین کسری بودجه سراغ راه‌های تورم‌زا رفت/ دستگیری یک تروریست در پایتخت/ هشدار به متخلفان در روند انتخابات

آرمان ملی


دستگیری یک تروریست در پایتخت
فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: فردی خرابکار که براساس هدایتی که معاندان داشتند، قصد خرابکاری داشت با هوشیاری پلیس، در عوارضی تهران بزرگ توسط پلیس دستگیر شد. این فرد با سلاح، جلیقه مواد محترقه، تجهیزات و... قصد خرابکاری داشت، اما با درایت نیروی انتظامی دستگیر شد. سردار رحیمی افزود: یکی از سرگردها با رشادت خود را روی فرد انداخت و بمبی که به همراه فرد بود خنثی شد.

لاریجانی،کاندیدای نهایی اصولگرایان؟
نماینده قم گفت: شورای ائتلاف نیروهای انقلاب پس از انتخابات سال 96  و در همین راستا با حضور 13 تن تشکیل و از بنده نیز دعوت شد؛ اکنون نیز حدادعادل و دیگران فعالیت در قالب این شورا را ادامه داده و در حال بازسازی مجدد ساختار این ائتلاف سراسری هستند. علیرضا زاکانی با بیان اینکه قرار است لاریجانی به عنوان انتخاب نهایی از این جریان بیرون بیاید، اظهار کرد: در ائتلاف اساس بر این است که از فردگرایی عبور کنیم و به همین خاطر توصیه می‌کنم از تشکیل کلونی در اطراف نامزدها خودداری کنیم.

پناهیان و عباسی مرجع فکری شده‌اند
علی مطهری گفت: عده‌ای هستند که می‌خواهند از این فرمان‌ها برای خودشان یک ایدئولوژی درست کنند و این نوع فکر را بین بسیجی‌ها و دیگران رواج می‌دهند. نماینده ادوار مجلس تاکید کرد: این رفتارها در حالی اتفاق می‌افتد و رواج پیدا می‌کند که اصلا تفکر انقلاب چنین نیست. هم امام خمینی و هم رهبری روی افکار شهید مطهری تاکید کرده‌اند اما آن چیزی که باید مرجع فکری باشد مثل آثار شهید مطهری الان به امثال آقای پناهیان و آقای حسن عباسی تنزل پیدا کرده است.

نمایندگان ۴ هزار پیشنهاد داشتند
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به تذکر یک نماینده گفت: پیشنهاداتی مانند بازگشت به لایحه، اصلاح کل، اصلاح جزء، الحاق کل، الحاق پیوست و... مطرح شده است، در واقع حدود ۴ هزار پیشنهاد درباره لایحه طرح شده که اگر بخواهیم به همه آنها رسیدگی کنیم، زمان بسیار زیادی باید صرف شود. در حال حاضر در تبصره ۸ بخش درآمدی بودجه هستیم و مسلما زمان زیادی باید صرف رسیدگی به تبصره های باقی مانده در بخش درآمدی شود.

درخواست برجامی لاوروف از بایدن
وزیر خارجه روسیه از «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا خواست تا تلاش‌هایش پیرامون برجام را تشدید کند. لاوروف گفت: «در چارچوب بررسی ان پی تی، نیاز به رویکردی سازنده برای ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای و دیگر انواع سلاح‌های کشتار جمعی و ادوات نقلیه حمل این تسلیحات در خاورمیانه و همچنین اوضاع برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد».

هشدار به متخلفان در روند انتخابات
رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: در برخورد با تخلفات انتخاباتی که از ناحیه هر فرد و مسئولی سر بزند، تعارف نخواهیم داشت. جمال عرف خطاب به مجریان انتخابات اظهار داشت: همواره تأکید کرده‌ایم که به عنوان مجری و برگزارکننده انتخابات، باید دو اصل اساسی قانونمداری و بی‌طرفی را سرلوحه امور خود قرار دهیم و در این مسیر به مر قانون عمل کنیم تا در مظان اتهام قرار نگیریم.

نظر خاتمی درباره انتخابات 1400
مهدی آیتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اصلاح‌طلبان بعد از قضایای ۹۲ دو شاخه شدند و امروز نیز در این طیف دو دستگی وجود دارد چون جمعی معتقدند ما باید همیشه در صحنه باشیم و در انتخابات‌ها شرکت کنیم حتی اگر اقلیت باشیم و ببازیم. خود خاتمی چنین اعتقادی دارد، تاج‌زاده نیز چنین اعتقادی دارد. بهزاد نبوی و این طیف چنین تفکری دارند و می‌گویند ما حتی باید برای کرسی‌های حداقلی نیز باید مبارزه کنیم

اصلاح‌طلبان رئیس انتخاب کردند
سخنگوی جبهه اصلاح‌طلبان ایران گفت: مجمع عمومی نهاد اجماع ساز عصر چهارشنبه تشکیل جلسه داد و بعد از تصویب آیین‌نامه و مشخص شدن ارکان نهاد اجماع‌ساز، انتخابات برای تعیین ارکان و مسئولان این جبهه برگزار شد. آذر منصوری افزود: در این جلسه بهزاد نبوی به عنوان رئیس، حسین مرعشی و حسین کمالی نواب رئیس و آذر منصوری به عنوان سخنگو و علی باقری به عنوان دبیر جبهه اصلاح طلبان ایران انتخاب شدند.

 حذف ۲۳۸ اکانت ایرانی در توئیتر
شرکت توئیتر اعلام کرد ۲۳۸ اکانتی که از داخل ایران فعالیت می‌کردند را به دلیل تخلفات مختلف از سیاست‌های این شرکت حذف کرده است. همچنین ۱۰۰ اکانت مربوط به روسیه به دلیل انتشار مطالبی علیه ناتو و هدف گرفتن آمریکا و اتحادیه اروپا حذف شدند. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اظهار کرد: مسکو قصد دارد دلایل مسدود شدن این حساب‌ها را توسط توئیتر بررسی کند.

 انتقال سه محکوم ایرانی از تایلند
معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری و رئیس کمیته انتقال محکومان از انتقال سه محکوم ایرانی از تایلند به کشور خبر داد. محمود عباسی اتهام این محکومان را قاچاق موادمخدر عنوان کرد و افزود: این دومین گروه از محکومان ایرانی هستند که ظرف چند ماه گذشته از تایلند وارد تهران می‌شوند تا ادامه محکومیت خود را در زندان‌های کشور بگذرانند.

 بازداشت یک شهروند فرانسوی در ایران
خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی از تایید بازداشت شهروند فرانسوی توسط وزارت خارجه فرانسه خبر داده و تصریح کرده که فرد یاد شده ماه می سال گذشته میلادی دستگیر شده و بدون هیچ توضیحی تا کنون در بازداشت بوده است. این خبرگزاری به نقل از نشریه فرانسوی لو پوان تاکید کرده که این مساله پس از بازداشت فریبا عادلخواه می‌تواند به موضوع تنش‌آفرین دیگری میان تهران و پاریس تبدیل شود.

نظر شما