شناسهٔ خبر: 45915401 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

بازار گزارش می‌دهد؛

بورس بازی در بازار ماهی؛ اینجا ماهی‌ها را چوب می‌زنند

چالوس- بازار ماهی در مازندارن شبیه تالار شیشه ای است، ماهیگیران پس از صید، ماهی را در بازار چوب می زنند و به فروش می رسانند.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه استان ها: بورس برای ماهیگیران شمال رنگ وبوی دیگری دارد و شبیه بازارهای حراج کالاها است. در این بازار، ماهیگران پس از صید، ماهی ها را دسته بندی کرده و نرخ گذاری می کنند وهرکسی که بالاترین پیشنهاد را دهد، خریدار ماهی ها می شود.

صبح ها، حجره داران ماهی جمع می شوند و سماکان وماهیگران ماهی های تازه صید شده از دریا را در دسته چندتایی روی زمین پهن می کنند و حراج ماهی آغاز می شود. بازار بورس ماهی هم حقیقی های خود را دارد، سماکان و ماهیگیران دستوری قیمت گذاری می کنند و با قیمت بالا به مردم می فروشند.

از دور صدای ماهیگران شنیده می شود« شش عدد ماهی ریز ۱۲۰ هزار تومان»، این قیمت پایه ماهی ها است وهر خریداری قیمت بیشتری دهد، ماهی ها به او واگذار می شود.

بازار بورس ماهی حدود نیم ساعتی طول می کشد و حجره داران که ماهیان را خریده اند روی پیشخوان ها قرار می دهند و آن با قیمت های چندبرابر بالاتر به مصرف کننده به فروش می رسانند.

چوب زنی ماهی رسمی برای قیمت گذاری است
محمدعلی صیاد چالوسی که هر یک روز درمیان ماهی های صیدشده را به بازار ماهی فروشان می آورد، به خبرنگار بازار می گوید: چوب زنی یا فروش ماهی در قالب حراج ومزایده رسم دیرینه ای است که هر روز اجرا می شود.

وی با بیان اینکه طبق این رسم، صیاد ماهی را قیمت گذاری می کند وهرحجره داری قیمت بالاتری پیشنهاد دهد، آن را می فروشد، افزود: صیادان از این طریق ماهی ها را به فروش می رسانند.

وی با عنوان اینکه قیمت ماهی را حجره دار براساس سود تعیین می کند، افزود: قیمتی فروش ماهی به مصرف کننده حداقل ۳۰ درصد بالاتر از چوب زنی ماهی است.

صیاد دیگری نیز که از فروش ماهی در قالب چوب زنی رضایت چندانی ندارد، در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: این شیوه هر چند رسم به شمار می رود اما درمجموع سود بیشتر را نصیب حجره داران می کند.

محمد خزایی با اظهار اینکه صیاد در گرما وسرما از صبح تا غروب در دل دریا برای کسب روزی تلاش می کند، افزود: سختی های کار صیادی درحالی است که عایدی و درآمد چندانی نصیب آن ها نمی شود.

وی گفت: مجبوریم ماهی ها را در قالب چوب زنی به فروش برساینم و یا اینکه در حاشیه خیابان ها و پاساژها بساط پهن کنیم که بیشتر مواقع ماموران سد معبر و یا حجره داران مانع می شوند.

مجبوریم ماهی ها را در قالب چوب زنی به فروش برساینم و یا اینکه در حاشیه خیابان ها و پاساژها بساط پهن کنیم که بیشتر مواقع ماموران سد معبر و یا حجره داران مانع می شوند

یکی از حجره داران با بیان اینکه مردم در حال حاضر بیشتر متقاضی ماهی های تازه وتمیز هستند، افزود: این مسئله سبب شده تا در بازارهای ماهی با کمبودفضا مواجه باشیم.

جواد سلیمانی با بیان اینکه چوب زنی وتعیین قیمت ماهی براساس ریز ودرشتی ماهی صورت می گیرد، افزود: این شیوه همچنان به عنوان مهمترین روش برای فروش ماهی است و جاذبه زیادی در زمینه گردشگری هم دارد.

وی یادآور شد: هر روز موقع چوب زنی ماهی شاهد جمع شدن افراد زیادی هستیم از این روز نیاز است تا بازارهای ماهی را توسعه دهیم.

سرانه مصرف ماهی پایین است
محمد عباس زاده معاون شیلات مازندران با بیان اینکه باید برای افزایش سرانه ومصرف ماهی برنامه ریزی کنیم، تمیزکردن آبزیان وتیغ های موجود در گوشت ماهی را از جمله دلایل مصرف پایین ماهی است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازاربا تاکید بر توسعه صنایع تبدیلی وتکمیلی اظهار داشت: باید روش های متنوع طبغ ماهیان را آموزش دهیم و در این زمینه برنامه هایی در دست تهیه است.

وی توسعه مراکز عرضه ماهی آماده طبخ را از جمله برناخه ها بیان کرد و گفت: باید برای افزایش سرانه مصرف ماهی در استان برنامه ریزی کنیم.

۱۱ هزار تن کلیکا صید شد
حسن اسحاقی مدیرکل شیلات مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه ۹۶ درصد کیلکای صید شده در سبد صیادان از نوعی معمولی است، یادآور شد: در سال جاری ۱۱ هزار تن انواع ماهیان کیلکا در دریای خزر صید شده است.

وی ارزش اقتصادی صید ماهیان کیلکا را ۶۶ میلیارد تومان بیان کرد و گفت: میزان صید نسبت به سال قبل با کاهش چشمگیری روبرو بوده است.

اسحاقی سرانه صید شناورهای صیادی کیلکا را ۲۵۲ تن بیان کرد و گفت: در این بخش نیز نسبت به سال گذشته کاهش ۲۰ درصدی را مواجه هستیم.

مدیرکل شیلات مازندران توسعه پرورش ماهیان در قفس های دریایی را از جمله پروژه های اقتصاد مقاومتی و جهش تولید بیان کرد و گفت: در حال حاضر میزان صید ماهیان در قفس ۵۰۰ تن بوده که امسال به ۷۰۰ تن خواهد رسید.

وی بر لزوم حمایت از سرمایه گذاری در زمینه پرورش ماهیان در قفس دریایی تاکید کرد و گفت: باید با اجرای این طرح ها، میزان تولید آبزیان را افزایش دهیم.

اسحاقی شمار صیادان ماهیان استخوانی را بیش از چهار هزار نفر ذکر کرد و گفت: کاهش سرانه بیمه، تعدیل تعاونی های صیادی و سخت و زیان آور بودن مشاغل صیادی از جمله درخواست ها به شمار می رود.

سالانه بیش از ۱۱۰ هزار تن انواع آبزیان در مازندران تولید می شود که ۳۳۰ واحد پرورش آبزیان به کار تولید اشتغال دارند.

نظر شما