شناسهٔ خبر: 45915327 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

برای درمانهای جدید؛

سلول عامل پوکی استخوان در بدن کشف شد

دانشمندان استرالیایی با بررسی میکروسکوپی ساختار اسکلت بدن موفق به شناسایی یک گونه کاملاً جدید سلولی شده اند که نقش مهمی در ابتلای افراد به بیماری پوکی استخوان ایفا می‌کند.

صاحب‌خبر -
صراط:

سلول یادشده موجب فعال شدن ژن‌های خاصی در بدن می‌شود و این ژن‌ها باعث تخریب و از شکل خارج شدن استخوان‌های بدن می‌شوند. محققان می‌گویند این کشف جدید به یافتن روش‌های درمانی جدید برای مقابله با بیماری پوکی استخوان منجر می‌شود.

در جریان رشد طبیعی استخوان‌های بدن انسان، سلول‌های خاصی بر روی سطح استخوان وظیفه تجزیه کردن بافت‌های قدیمی و بازسازی آنها را بر عهده می‌گیرند. اما سلول تازه کشف شده این روند را برهم زده و آن را از تعادل خارج می‌کند. این امر موجب شکنندگی استخوان و پوکی آن می‌شود.

سلول یادشده استئوکلاست نام دارد و در روند تجزیه بافت‌های استخوان دخالت دارد. اما در مواردی این روند به پوکی استخوان می‌انجامد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در شرایط عادی استئوکلاست ها بعد از انجام وظیفه خود دچار مرگ سلولی می‌شوند. اما گاهی این امر رخ نداده و آنها دوباره احیا شده و به یکدیگر می‌پیوندند و به خون و مغز استخوان انسان‌ها نفوذ کرده و موجب پوکی استخوان و سایر بیماری‌های استخوانی می‌شوند.

محققان در حال حاضر به دنبال بررسی توالی‌های آر ان ای این سلول هستند تا ماهیت ژنتیک آن به صورت دقیق‌تر مشخص شود و علت دقیق شکل‌گیری این فرایند مشخص شود.

نظر شما