شناسهٔ خبر: 45915201 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اولین اظهارنظر «بایدن» و «بلینکن» در رابطه با حمله آمریکا به مرز عراق-سوریه

رئیس‌جمهور و وزیر خارجه آمریکا حمله هوایی به مرز عراق و سوریه را که با محکومیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مواجه شده است، پیامی برای ایران تلقی کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از اسپوتنیک، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا عصر جمعه به وقت واشنگتن در یک نشست خبری درباره حمله هوایی این کشور به مرز عراق و سوریه که به دستور شخص او صورت گرفته است، این حمله را با حملات راکتی اربیل مرتبط دانست.

بایدن که دولت متبوعش ایران را مسئول حملات راکتی به پایگاه آمریکایی در شهر اربیل (مرکز منطقه کردستان عراق) می‌داند، در پاسخ به سوالی درباره پیام حمله هوایی آمریکا به منطقه مرزی عراق و سوریه خطاب ایران گفت که «شما نمی‌تواند از پیامد اقدامات خود مصون باشید».

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

همزمان، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا این حمله را پیامی «روشن» به ایران خواند و گفت که «آنها نمی‌توانند از تبعات اقداماتشان علیه شرکای ما، مصون باشند».

این اظهارات مقامات ارشد آمریکا در حالی است که دو کشور چین و روسیه به شدت حمله هوایی آمریکا به مرز عراق و سوریه را محکوم کردند.

یک مقام وزارت خارجه روسیه، حمله پنتاگون به خاک سوریه را نقض آشکار حقوق بین‌الملل و غیرقابل قبول دانست و گفت که این اقدام آمریکا، تنها وخامت اوضاع در منطقه را افزایش خواهد داد.

«کنستانتین کاساچوف» رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه روز جمعه اعلام کرد که تجاوز نظامی آمریکا به سوریه، تنها باعث افزایش تنش در منطقه خاورمیانه و آسیب رسیدن به روند آغاز شده عادی سازی اقدام واشنگتن و ایران در چارچوب احیای توافق هسته‌ای خواهد شد.

وزارت خارجه چین نیز در واکنش به حمله تجاوزکارانه آمریکا به شرق سوریه، خواستار احترام گذاشتن تمام طرف‌ها به تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه شد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز حملات غیرقانونی و تجاوز گرانه نیروهای آمریکایی به مناطقی در شرق سوریه را که نقض آشکار حقوق بشر و تجاوز نسبت به حقوق و قوانین بین المللی است، بشدت محکوم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این حملات که در ادامه تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی به خاک سوریه میباشد ،در شرایطی صورت گرفته است که نیروهای آمریکایی طی سالهای اخیر بطور غیر قانونی وارد خاک سوریه شده و اقدام به اشغال مناطقی از خاک این کشور و سرقت منابع طبیعی از جمله نفت نموده است که حق طبیعی  مردم سوریه می باشد.

پیش از این، پنتاگون اعلام کرد که در نتیجه حمله هوایی آمریکا به منطقه مرزی در سوریه، چند تأسیسات نابود شده است. وزارت دفاع آمریکا یادآور شده که این اقدام در پاسخ به حمله موشکی اخیر به نظامیان آمریکایی و ائتلافی در عراق [اربیل] صورت گرفته است.

نظر شما