شناسهٔ خبر: 45915180 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

العامری خواستار انجام تحقیقات درباره حمله آمریکا به مرز سوریه وعراق شد

تهران- ایرنا- "هادی العامری" رییس ائتلاف "الفتح" در پارلمان عراق از دولت این کشور خواست که در مورد حملات آمریکایی به مرز عراق و سوریه تحقیق کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از المیادین، العامری جمعه شب اظهار داشت: اطلاعات دریافتی ما حاکی است که برخلاف ادعای واشنگتن که مدعی است گروه‌های مقاومت اسلامی عراق در سوریه را هدف قرار داده، اما الحشد الشعبی هدف حمله واقع شده است.

وی گفت: خواستار تحقیقات درخصوص روایت واشنگتن از همکاری میان دولت عراق و پنتاگون درخصوص این حملات هستیم.

وزارت دفاع عراق ادعای آمریکا مبنی بر همکاری اطلاعاتی عراق در حمله هوایی پنجشنبه ارتش آمریکا به منطقه‌ای در مرز سوریه با عراق را رد کرد.

وزارت دفاع عراق جمعه شب در بیانیه‌ای با رد ادعای وزیر دفاع آمریکا مبنی بر همکاری اطلاعاتی با عراق در حمله به مواضعی در خاک سوریه اعلام کرد:ما ضمن اینکه حصول چنین امری را رد می کنیم، تاکید می کنیم، همکاری ما با نیروهای ائتلاف بین المللی منحصر به هدف مشخص تشکیل این ائتلاف یعنی مبارزه با گروه داعش و تهدید آن است؛ به گونه ای که حاکمیت عراق و سلامت سرزمینی آن را حفظ می کند.

برپایه این گزارش، لوید آستین وزیر دفاع آمریکا روز جمعه به دنبال حمله هوایی ارتش این کشور به منطقه ای در مرز سوریه با عراق مدعی شده بود که نیروهای آمریکایی این حمله را با کمک دریافت اطلاعاتی از طرف عراقی اجرا کردند.

جان کربی سخنگوی پنتاگون شامگاه پنجشنبه در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: به دستور رییس جمهوری بایدن، نیروهای ارتش آمریکا اوایل عصر پنجشنبه حملات هوایی علیه زیرساخت‌های مورد استفاده گروه‌های شبه نظامی عراقی در شرق سوریه انجام دادند.

وی مدعی شد: این حملات در پاسخ به حملات اخیر علیه  پرسنل آمریکا و ائتلاف در عراق و تهدیدهای مداوم این افراد انجام شده است.

سخنگوی پنتاگون ادامه داد که این حملات چندین تاسیسات واقع در یک نقطه کنترل مرزی را که توسط تعدادی از گروه‌های شبه نظامی استفاده می‌شد، از بین برد.

کربی اذعان کرد: این پاسخ نظامی متناسب با اقدامات دیپلماتیک از جمله مشورت با شرکای ائتلاف انجام شد و این عملیات پیامی صریح می فرستد که رئیس جمهوری بایدن برای محافظت از پرسنل آمریکایی و ائتلاف اقدام خواهد کرد.

وزیر دفاع آمریکا نیز گفت که دستور حمله به مرز سوریه و عراق از جانب جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به پیشنهاد وی صورت گرفته است.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی مدعی شده  که این تاسیسات متعلق به گروه‌های مقاومت در سوریه بوده است.

شبکه خبری «ای‌بی‌سی» نیز  ادعا کرده  این حمله هوایی ساختمان‌های متعلق به «کتائب‌حزب‌الله» و سایر گروه‌های مقاومت را در شهر «بوکمال» هدف قرار داده است.

نظر شما