شناسهٔ خبر: 45914751 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

بسته خبری 9 اسفند 99 بازار سهام

اخبار مهم بورسی | تردیدهای هسته ای دوچندان شد؟

اقتصادنیوز: پس از حمله امریکا به مواضع برخی گروه‌های مقاومت در سوریه حالا برخی تردیدها درباره احیای سریع برجام بیشتر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز، اگر چه همچنان تب اخبار سه گانه سیاسی پیرامون مذاکرات احیای برجام، آزادسازی دارایی‌های ارزی بلوکه شده ایران و بحث و بررسی مجدد بر سر پیوستن ایران به FATF بالاست، اما با حمله امریکا به مواضع برخی از گروه‌های مقاومت در سوریه و انفجار در یک کشتی اسرائیلی، ناظران از تردید و شکل‌گیری دست اندازی‌های احتمالی درباره اتفاق نظرهای مشترک طرف‌های برجام خبر دادند.

اخبار کلان | کدام خبرها را پیگیری کنیم؟

در این دو روز گذشته مهمترین خبرهایی که منتشر شد پیرامون موضوع برجام از سوی اروپا و امریکا بود. در تازه ترین رویدادها در حالی هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در اظهاراتی بیان کرد طرفین برجام در سه ماه آتی در خصوص چگونگی بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای به گفت‌وگو خواهند پرداخت که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد گام‌های اخیر هسته‌ای ایران بسیار نگران‌کننده هستند و یک روزنه دیپلماتیک جهت احیای برجام، مطابق با امیال و خواسته‌های دولت بایدن وجود دارد. البته سخنان ضد و نقیض تنها به اروپایی ختم نشد، مقامات امریکایی هم در چند روز گذشته حرف‌های ضد و نقیض گفته‌اند؛ سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در تازه ترین تحولات اعلام کرده: صبر ایالات متحده در قبال پیشنهاد این کشور به ایران برای شرکت در مذاکرات ۱+۵ نامحدود نیست، اما اعتقاد دارد همانطور که موضع رئیس جمهوری در این باره روشن و صریح است، دیپلماسی موثرترین راه برای حصول اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح اتمی است. تد پرایس البته در کنفرانس خبری خود تلویحا مدعی شده دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا ممکن است برای پایبند شدن به برجام سیاست دولت پیشین این کشور در تغییر برچسب تحریمی برخی از نهادهای ایرانی را به عقب برنگرداند. سخنگوی کاخ سفید نیز در سخنانی مدعی شده کشورش آماده گفت‌وگوی دیپلماتیک با ایران است اما تحریم‌ها علیه این کشور را کاهش نمی‌دهد. البته در اقدامات جدید دیگری، دولت بایدن ممنوعیت ترامپ درباره بسیاری از متقاضیان گرین کارت را لغو کرد.

در همین حال رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند، کاخ سفید از دیگر کشورها می‌خواهد در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران را به صورت رسمی به دلیل تشدید فعالیت‌های هسته‌ای محکوم کنند. این در حالی است که رافائل گروسی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در سخنانی گفته است: توافق موقت آژانس با ایران، فرصت گرانبهایی برای دیپلماسی به منظور حفظ برجام داده است و هفته‌های آتی حیاتی خواهند بود و اوضاع شکننده و حساس است. البته رویترز مدعی شد به نامه‌ای دست ‎یافته که در آن ایران تهدید کرده در صورتی که در جلسه آتی شورای حکام، موضع ضد ایرانی آمریکا از سوی اعضا پیش برده شود، به توافق اخیر با آژانس انرژی اتمی پایان می‌دهد.

هیئت آژانس انرژی اتمی؛ پس‌فردا در تهران

ضد و نقیض‌ها درباره تحولات پیش‌روی مذاکرات برجامی در حالی مطرح شده که کاخ سفید از گفت‌وگوی تلفنی رئیس جمهوری آمریکا با پادشاه عربستان سعودی درباره بحران یمن و امنیت منطقه‌ای خبر داده است. این گفت‌وگو در زمانی انجام شده که گزارش منتشره دولت آمریکا درباره قتل جمال خاشقچی، منتقد سعودی نشان می‌دهد این ترور با دستور مستقیم  ولیعهد عربستان سعودی انجام شده است. گزارش اطلاعاتی آمریکا می‌گوید محمد بن سلمان مجوز عملیاتی برای «دستگیری» یا «قتل» جمال خاشقچی را صادر کرده است. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز در مواضعی در سخنان جدید خود درباره مذاکرات برجامی تاکید کرد آمریکا و اروپا علت کاهش تعهدات برجامی ایران را باید برطرف کنند.

البته همسو با تناقض گویی‌ها درباره مذاکرات احیای برجام، در تحولات عجیبی، جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا از حمله به تاسیسات مورد استفاده گروه‌های مقاومت در سوریه خبر داد که در پاسخ به حملات اخیر علیه نیروهای آمریکایی در عراق صورت گرفته است. بنگاه های سخن پراکنی آمریکا با اعلام اینکه شخص جو بایدن، دستور این حملات را صادر کرده، درصدد کسب وجهه برای او در داخل آن کشور برآمده اند. براساس آخرین گزارش ها در حمله هوایی آمریکا به یکی از مواضع نیروهای مقاومت نزدیک شهر بوکمال (مرز سوریه با عراق) 17 نفر شهید شدند. همسو با این اتفاقات، یک کشتی باری که مالکیت آن اسرائیلی است روز جمعه در آب‌های خاورمیانه دچار انفجار شد (علت این انفجار هنوز مشخص نشده است). پایگاه خبری میدل ایست نیوز نیز درباره این تحولات گزارش داد وزیر خارجه عراق شنبه 9 اسفند به تهران سفر می‌کند. فواد حسین برای دومین بار در کمتر از یک ماه گذشته به تهران سفر خواهد کرد.

البته اخبار دیگری هم هستند که بورس بازان همچنان پیگیری نتایج آن هستند و تازه‌ترین آن‌ها، تحولات مربوط به آزادسازی دارایی‌های ارزی بلوکه شده ایران در برخی کشورهاست. در تازه ترین اظهارنظرها، درحالی که برخی از چراغ سبز امریکا برای آزادسازی بخشی از دارایی‌های بوکه شده ایران خبر می‌دهند، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: اموال ایران در کره جنوبی هنوز آزاد نشده است.  وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه سئول و واشنگتن در حال انجام مشورت‌هایی برای آزادسازی احتمالی اموال بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی هستند، تاکید کرد هنوز هیچ بخشی از این اموال آزاد نشده است. البته یک مقام وزارت خارجه کره جنوبی گفته آمریکا با انتقال بخشی از دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی موافقت کرده است. این مقام رسمی گفت که چگونگی انتقال این دارایی‌ها باید با آمریکا مورد بررسی قرار بگیرد. عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی هم به کره جنوبی هشدار داد در صورت آزاد نکردن دارایی های بلوکه شده ایران علیه آن کشور اقدام حقوقی خواهد کرد. رییس اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی نیز درباره تازه‌ترین جزییات اعلام کرد: قرار بر این است یک میلیارد دلار از این دارایی‌ها به کانال مالی ایران و سوییس واریز شود تا صرف خرید دارو و غذا شود. در مورد اقلام دارویی نیز وزارت بهداشت با بانک مرکزی هماهنگ شده است.

بررسی مربوط به پیوستن ایران به لوایح FATF نیز همچنان موضوعی است که با پیگیری بورس بازان همراه است؛ خبرهای جدید حاکی از آن بود که مجمع و دولت بر سر بررسی دوباره این لوایح به توافق رسیده‌اند. عبدالناصر همتی؛ رئیس کل بانک مرکزی نیز در اظهار نظر جدید خود گفته است: دولت همه سوالات مجمع تشخیص را پاسخ داده است، فضای مجمع را منفی ندیده و ان شاالله پس از دیدگاه هایی که ارائه و استدلال هایی که مطرح شد مجمع تصمیم خوبی بگیرد. به گفته همتی، این موضوع جزو ضرورت های بانکی بوده و تصمیم گیری برای آن خیلی هم دیر شده است.

بحث واکسیناسیون کووید 19 نیز همچنان بخشی از اتفاقات و تحولاتی است که در شرایط کرونایی می‌تواند گشایشی و تغییری در اوضاع فعلی باشد؛ مدیر گروه تحقیقات تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان امام و مسئول تیم تولید واکسن ایرانی کرونا با بیان اینکه در حال حاضر سایت تولید صنعتی واکسن در حال آماده سازی است، گفت: پیش بینی ما این است که از اواخر بهار سایت راه اندازی شود و ظرفیت بیش از ۱۰ میلیون دوز در ماه را داشته باشد. رئیس سازمان غذا و دارو هم پیش‌بینی کرده ۳ تا ۴ میلیون دُز واکسن تا پایان سال وارد کشور شود، با این همه وی تاکید کرده امید ما به واکسن تولید داخل است. وزیر بهداشت نیز گفته است: واکسیناسیون برای سالمندان رایگان انجام می‌شود. خبرهای خوشحال کننده درباره واکسن کرونا نشان می‌دهد، واکسن کرونای جانسون و جانسون یک گام دیگر به دریافت مجوز FDA (سازمان غذا و داروی امریکا) نزدیک شد.

البته بورس بازان همچنان با نگرانی نسبت به تحولات سیاسی و اقتصادی، نسبت به آینده بازار سرمایه با تردید نگاه می‌کنند. در حالی که برخی از سهامداران با روند تورمی و سیاست‌های پیش روی دولت، رسیدن به اعداد قبلی شاخص را بسیار محتمل می‌دانند که البته تصمیم‌گیری دولت درباره نرخ بهره و یا بازار اوراق بدهی در راستای کنترل تورم را در جهت‌دهی بازار سهام تعیین کننده می‌دانند. از دید این فعالان بازار سرمایه اگر چه تغییرات تورمی پابرجاست و از این ناحیه بازار سرمایه رشد خود را همسو خواهد کرد اما افزایش نرخ بهره می‌تواند شوکی به بازار سرمایه باشد. این در حالی است که برخی مدعی شدند برخی از صندوق‌های بورسی به تناسب نوع صندوق‌شان، خریدهای خود را بیشتر به بازار اوراق هدایت کرده‌اند  که نشان از تغییر بخشی از پول حقوقی‌ها به سمت اوراق است. در بازار ارز نیز به درخواست بانک مرکزی از این به بعد، تاکید شده اظهارنظر درخصوص مسائل تخصصی پولی و ارزی به بانک مرکزی واگذار شود. در خبر دیگری نیز که از بورس منتشر شده، رئیس سازمان بورس اعلام کرده طبق مصوبه هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، کانون سهامداران حقیقی و شرکت های مشاوره سرمایه گذاری نوع دوم با سرمایه کمتر تاسیس می‌شوند.

بازارگردانی سهام

اخبار صنایع | کدام اخبار را پیگیری کنیم؟

در حوزه صنایع در این چند روز گذشته اخبار جدیدی منتشر نشده است. در خبری که اقتصادنیوز نیز پیش تر به آن اشاره کرده بود، نامه قیمت تضمینی محصول چغندرقند برای سال زراعی 1399-1400 به امضای کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی تصویب شد. براین اساس قیمت هر کیلو چغندر قند بهاره (عیار 16 درصد) 1247.6 تومان و چغندر قنده پاییزه (عیار 15 درصد) 1204 تومان اعلام شد.

در بخشنامه مزبور برای شرکت های قند و شکر بورسی بسیار حائز اهمیت است؛ آمده است به ازای هر تن چغندر قند بهاره و پاییز 2 کیلوگرم قند به نرخ 2 هزار تومان و 20 کیلوگرم تفاله خشک به نرخ 700 تومان به عنوان جایزه تحویل شود. همچنین به ازای هر کیلوگرم چغندر قند بهاره 50 تومان و چغندر قند پاییزه 100 تومان حمل به قیمت تضمینی اضافه میشود. همچنین در صورت تغییر نرخ ارز یا قیمت جهانی، چنانچه شکر تولید داخل در مقابل شکر وارداتی از مزیت خارج شود، شورا به فوریت نسبت به اصلاح روش و تعرفه وارداتی شکر خام و سایر ابزارهای حمایتی در جهت حمایت از تولید داخل، اتخاذ تصمیم می‌کند.

برای اوره سازها نیز قیمت قرارداد فیوچر اوره ماه مارس ۲۰۲۱  که نزدیکترین قرارداد، به قراردادهای نقدی است، در سطوح  نزدیک ۳۶۴ دلار در حال معامله است.

اخبار شرکت‌ها | کدام اخبار را پیگیری کنیم؟

اخبار شرکت‌های بورسی در این روزها بیشتر با انتشار گزارش ماهانه عملکرد درآمد و فروش همراه است که از دید تحلیلگران از منظر بنیادی، اوضاع بسیار مناسب و مطلوب گزارش شده است و حتی خرید بسیاری از سهم‌ها در شرایط فعلی با وجود سیر نزولی بازار، ارزنده ارزیابی شده است. در تنها خبر مهم این روزها، بعد از عرضه اولیه 7 درصدی اپال که با ریزش شدید تعداد مشارکت کنندگان کدهای بورسی نیز همراه شد و عرضه اولیه را سوت و کور کرده بود، محمد مسعود سمیعی نژاد، مدیر عامل سرمایه گذاری پارسیان گفته است فقط ۷ درصد سهام شرکت اپال کانی پارس در بورس عرضه خواهد شد و این شرکت تصمیم به عرضه سهم بیشتر ندارد.

 

نظر شما