شناسهٔ خبر: 45913326 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

پاسخ عبدالله شهبازی به به یان ریشار درباره سند اردشیر ریپورتر

صاحب‌خبر -

عبدالله شهبازی، تاریخ‌پژوه در یادداشتی تلگرامی نوشت:

پاسخ به آقای یان ریشار درباره سند اردشیر ریپورتر و یادداشت‌های روزانه ژنرال آیرونساید

آقای یان ریشار، محقق فرانسوی، گفته‌اند:

«آنچه آقای عبدالله شهبازی در جلد دوم خاطرات فردوست منتشر کرده اینست که اردشیر جی ریپورتر می‌گوید من رضاخان را به آیرونساید معرفی کردم و من بودم که ترتیب عملی شدن کودتا را دادم. من هرگز اصل این نوشته ریپورتر را به انگلیسی ندیدم. آنچه شهبازی نقل می‌کند را نمی‌دانم از کجا آورده است. البته اغلب ترجمه‌های فارسی از منابع خارجی ناقص و با اشتباهات فاحش است و باعث تصورات غلط در ذهن ایرانیان می‌شود. دو ترجمه فارسی از خاطرات آیرونساید با اشتباهات فاحش منتشر شده؛ یکی با مقدمه ترکمان که ترجمه بسیار ضعیفی است.» [۱]

در مورد وصیت‌نامه اردشیر ریپورتر: کسی ادعا نکرده که این سند در منابع انگلیسی موجود است. اصل این سند در مرکز اسناد بنیاد مستضعفان و جانبازان (مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران) در مجموعه سِر شاپور ریپورتر نگهداری می‌شود. آقای یان ریشار اگر بخواهند درباره اصالت این سند تحقیق کنند باید به مرکز فوق مراجعه یا با آن مکاتبه کنند. حتماً در اختیارشان می‌گذارند. آنگاه می‌توانند درباره اصالت یا عدم اصالت آن داوری کنند.

در مورد یادداشت‌های روزانه ژنرال آیرون‌ساید: درباره متن انگلیسی این کتاب شبهات جدی مطرح است. پیشتر مقاله مفصلی نوشتم درباره دستکاری در متن یادداشت‌های روزانه آیرون‌ساید بر اساس نمونه‌هایی که پسر آیرون‌ساید برای دربار ایران ارسال کرد و مواردی به آن افزوده شد. این مقاله در روزنامه ایران (۵ اسفند ۱۳۹۲، ص ۱۰)‌ با عنوان «چه کسانی قزاق گمنام را بر ایران مسلط کردند» منتشر شده است.

۱- «نگاه فرانسوی به کودتای سوم اسفند؛ فقط کار انگلیسی‌ها نبود»،‌ وبسایت تاریخ ایرانی، ۵ اسفند ۱۳۹۹
http://tarikhirani.ir/fa/news/8600/

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما