شناسهٔ خبر: 45912752 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کمیساریای عالی حقوق بشر: عربستان زندانیان را آزاد کند

تهران – اییرنا- "میشل باچله" کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد جمعه شب در بیانیه‌ای از عربستان خواست به آزادی بیان، تجمعات مسالمت‌آمیز احترام گذاشته و افرادی را آزاد کند که ظالمانه در این کشور زندانی هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از تارنمای روزنامه القدس العربی، باچله در سخنانی در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو تصریح کرد: کسانی هستند که در عربستان به ناحق و ظالمانه زندانی هستند.

وی از مقامات عربستان خواست که چارچوب عمل قانونی برای حمایت از آزادی بیان، تجمعات مسالمت‌آمیز و تشکیل جمعیت‌ها را ایجاد کند.

باچله البته هیچ اشاره‌ای به عزم دولت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا برای صدور گزارش حساس اطلاعات آمریکا در مورد کشته شدن جمال خاشقچی روزنامه نگار عربستانی نکرد  که اکتبر ۲۰۱۸ در کنسولگری این کشور در استانبول ترکیه توسط نیروهای امنیتی عربستانی کشته شد.

«آوریل هینز» گزینه مدیریت اطلاعات ملی دولت رئیس جمهوری منتخب آمریکا گفت: جو بایدن متعهد شده است که پرونده تحقیقات ترور جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی که توسط عوامل حکومت عربستان در کنسولگری این کشور در استانبول به قتل رسید را از طبقه‌بندی محرمانه خارج کند.

وی در پاسخ به سوال سناتور «رون وایدن» که آیا می خواهد با خارج کردن این پرونده از طبقه بندی محرمانه، کنگره را از مسؤولان این قتل وحشیانه مطلع کند، گفت: بله، حتما و بر اساس قانون.

سناتور «وایدن» در توئیتر خود نوشت: تعهد «هاینس» پس از گذشت ۲ سال از این ترور برای شفافیت و مسئول دانستن عاملان این جنایت، یک اقدام بزرگ است و ما را تا جایی که ممکن است به تحقق عدالت برای [ترور] جمال (خاشقچی) نزدیک می کند.

به نوشته رسانه‌های عربی، گزارش محرمانه یاد شده نشان می دهد که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان عامل قتل خاشقچی در داخل کنسولگری کشورش در استانبول می باشد که در سال ۲۰۱۸ اتفاق افتاد.

پیشتر مجله «فورین پولیسی» نوشت که انتشار گزارش سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ( CIA ) قول «بایدن» برای پاسخگویی درباره ترور [جمال خاشقچی] یکی از افراد مقیم آمریکا را محقق می کند.  

به رغم تلاش های کنگره در آن زمان، دفتر دفاع ملی آمریکا از ارائه گزارش طبقه بندی شده توسط مدیر اطلاعات ملی که طبق گفته‌ها اطلاعاتی درباره نقش اصلی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در این ترور دارد، خودداری کرد.

خاشقچی روزنامه نگار ۵۹ ساله و منتقد هیات حاکمه سعودی، دوم اکتبر ۲۰۱۸ (۱۰ مهر ۹۸) یک هفته پس از آن که از مقام‌های سعودی به خاطر سکوت در برابر اهانت‌های رییس جمهوری آمریکا انتقاد کرده بود، در کنسولگری سعودی در استانبول به قتل رسید.

وی پیش‌تر نیز در سلسله مقالاتی در روزنامه واشنگتن پست آمریکا، از سیاست‌های عربستان در خصوص بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد مقامات سعودی با رسانه‌ها و فعالان مدنی به‌ویژه مدافعان حقوق بشر انتقاد کرده بود.

این روزنامه نگار ناراضی سعودی، بعد از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. دولت سعودی بعد از ۱۸ روز سکوت و تکذیب بالاخره تحت فشارهای جامعه جهانی تایید کرد که او در کنسولگری این کشور به قتل رسیده است.  

بعد از این اعتراف، 'سلمان بن عبدالعزیز' پادشاه سعودی در احکامی جداگانه 'سعود القحطانی' مشاور دیوان پادشاهی سعودی و از نزدیکان' محمد بن سلمان' ولیعهد و 'احمد العسیری' معاون دستگاه اطلاعات عمومی و سخنگوی پیشین (به اصطلاح) ائتلاف سعودی در یمن را دستگیر کرد.  

از سعود القحطانی به عنوان فرد مورد اطمینان محمد بن سلمان نام برده می‌شود که وظیفه شناسایی و حذف مخالفین سعودی در خارج کشور را برعهده دارد. برخی گزارش‌ها نشان داد که القحطانی روند قتل خاشقچی را از طریق اسکایپ هدایت کرده است.

نظر شما