شناسهٔ خبر: 45911257 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مهمترین عناوین اقتصادی ۸ اسفند

روند کاهشی قیمت طلا و سکه در پایان هفته /فردا آخرین مهلت دانشجویان و طلاب برای ثبت‌نام اینترنت رایگان

درخواست «ایران ایر» برای نگاه ویژه به هواپیمایی ملی، فردا آخرین مهلت دانشجویان و طلاب برای ثبت‌نام اینترنت رایگان، وزارت جهاد از دامداران خواست دام خود را به بازار عرضه کنند، روند کاهشی قیمت طلا و سکه برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان ، مهمترین اخبار اقتصادی امروز جمعه ۸ اسفند شبستان به شرح زیر است:

درخواست «ایران ایر» برای نگاه ویژه به هواپیمایی ملی

«علیرضا برخور» در جلسه با معاون رئیس جمهوری با تشریح آخرین وضعیت ایران‌ایر، به مشکلات ناشی از فشار نقدینگی، عدم امکان تامین مناسب قطعات موردنیاز، هزینه‌های سنگین ناشی از بدهی‌های انباشته سنوات کارکنان و نارضایتی به حق بازنشستگان «هما» اشاره کرد.

رئیس هیات مدیره صندوق بازنشستگی هما نیز به آخرین وضعیت موجود این صندوق و درخواست‌های فوری شرکت برای حل مشکلات پرداخت و با تاکید بر ضرورت جبران دولت در قبال مصوبات متعدد پروازهای تکلیفی و نرخ‌های ترجیحی ابلاغی، خواستار  توجه ویژه رئیس سازمان برنامه و بودجه به موضوع پرداخت‌های فوری ماه پایانی سال بازنشستگان و استفاده از ظرفیت‌های تبصره‌های بودجه عمومی دولت شد.

«محمد باقرنوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در این جلسه ابراز امیدواری کرد که هفته آینده با برگزاری جلسات کارشناسی و تدوین راهکارهای قانونی، در حد توان بتواند بخشی از درخواست‌های صورت گرفته را عملیاتی کند.

 

فردا آخرین مهلت دانشجویان و طلاب برای ثبت‌نام اینترنت رایگان

«محمدجواد آذری جهرمی» در اینستاگرام خود نوشت: در سال تحصیلی قبل وزارت ارتباطات برای این ‌که آموزش در کشور تعطیل نشود، تمامی سایت‌های متعلق به دانشگاه‌ها را رایگان کرد اما این مساله با توجه با ناهماهنگی‌هایی که وجود داشت، انتقاد دانشجویان را در پی داشت. به همین دلیل وزارت ارتباطات تصمیم گرفت برای دانشجویان و طلاب بسته اینترنت رایگان در نظر بگیرد.  

لازم به ذکر است تا کنون ۵۰ درصد دانشجویان و طلبه‌های معرفی شده برای دریافت بسته‌های خود ثبت نام و بسته‌های اینترنتی آن‌ها فعال شده است.

از آن ‌جا که از روز یکشنبه‌ پیش‌رو، ترافیک استفاده از سامانه‌های آموزشی دانشگاه‌ها و حوزه‌ها دیگر رایگان نبوده و یارانه آموزشی صرفاً از طریق همین بسته‌های ۶۰ گیگابایتی در اختیار قرار خواهد گرفت؛ افرادی که تاکنون برای دریافت این بسته ثبت نام نکرده‌اند در مهلت باقی‌مانده با مراجعه به سایت ictgifts.ir ثبت نام خود را تکمیل کنند.

 

وزارت جهاد از دامداران خواست دام خود را به بازار عرضه کنند

مختار عباسی گفت: در حال حاضر قیمت فروش دام زنده به صورت میانگین در خصوص دام سنگین، حدود کیلویی ۴۲ تا ۴۳ هزار تومان و در خصوص دام سبک نیز حدود کیلویی ۵۰ هزار تومان است که اگر با فرمول‌های موجود محاسبه شود قیمت گوشت دام سنگین در بازار باید حدود ۱۰۵ هزار تومان و دام سبک هم حدود ۱۲۰ هزار تومان باشد.

وی ادامه داد: اما در حال حاضر به طور متوسط این قیمت‌ها ۱۰ تا ۱۵ درصد بیش از آنچه باید باشد است.

عباسی گفت: امروز در جلسه‌ای این موضوع با حضور تشکل‌های دامی مورد بررسی قرار می‌گیرد تا علل گرانی گوشت در بازار ریشه یابی شود.

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام افزود: باید این موضوع مشخص شود در شرایطی که دامدار به سختی سود معقول بدست می‌آورد چگونه برخی واسطه‌ها از قیمت بالای گوشت، منتفی می‌شوند.

وی تاکید کرد: بدون شک، وجود واسطه‌ها و مشکلات شبکه توزیع از علل افزایش قیمت گوشت در بازار است.

عباسی ادامه داد: قیمت‌ها در درب کشتارگاه و قصابی مشخص اند و به نظر می‌رسد نظارت بر توزیع برای جلوگیری از گرانفروشی، امری بسیار مهم است چرا که در جا‌هایی قیمت را بی ضابطه بالا می‌برند و کسی هم از این فروشندگان نمی‌پرسد که گوشت را با چه قیمتی خریده اند و چرا با قیمت بالاتر از آنچه که باشد به فروش می‌رسانند.

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام گفت: باید نظارت‌ها بیشتر شود البته همه دستگاه‌های نظارتی وظیفه خود را می‌دانند و انتظار داریم که با افزایش نظارت جلوی گرانفروشی گرفته شود.

وی افزود: همیشه در این ایام افزایش قیمت است، اما در سطح کلان با توجه به شیوع کرونا و کاهش مصرف، می‌توان گفت این افزایش قیمت مقطعی است و پیش بینی می‌کنیم این قیمت‌ها کاهش یابند و حتماً مخصوصاً​ در سال جدید همزمان با کاهش قیمت از اردیبهشت به بعد با انباشت دام هم مواجه خواهیم شد.

 

روند کاهشی قیمت طلا و سکه در پایان هفته

نادر بذرافشان؛ دبیر هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر گفت: در هفته جاری به دلیل خبرهای اقتصادی و سیاسی در دنیا، شاهد افت قیمت‌های طلا و سکه بودیم.
وی افزود: این کاهش، در بازار داخلی تاثیر گذاشت و باعث شد هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود ۹ هزار تومان افت داشته باشد.

بذرافشان اضافه کرد: بر اساس این افت قیمت، سکه کامل ۳۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۱۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۷۰ هزار تومان و سکه گرمی در ۷۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت انس جهانی طلا ۱۷۹۶ دلار است، گفت: هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار، یک میلیون و ۹۹ هزار تومان است.
دبیر هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر خاطر نشان کرد: قیمت سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

 

گزارش معاملات مربوط به عملیات بازار باز

پیرو اطلاعیه روز ‌شنبه ۲ اسفندماه ۱۳۹۹ مبنی بر برگزاری حراج خرید مدت‌دار اوراق بدهی دولتی در عملیات بازار باز، پنج بانک و موسسه اعتباری در مهلت تعیین شده سفارش فروش اوراق بدهی دولتی در قالب توافق بازخرید (ریپو) را در مجموع به ارزش ۷۵ هزار میلیارد ریال از طریق سامانه بازار بین‌بانکی به بانک مرکزی ارسال کردند.

با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع پولی بانک مرکزی در این هفته ثبات نقدینگی بود. از این رو، بانک مرکزی با تزریق ۳۳.۵ هزار میلیارد ریال نقدینگی در قالب توافق بازخرید با سررسید ۵ روزه با حداقل نرخ ۱۹.۸۱ درصد به بانک‌های متقاضی موافقت کرد. معاملات مربوط به این عملیات و معاملات مربوط به سررسید توافق بازخرید ۱۶ روز قبل به ارزش ۳۵.۸ هزار میلیارد ریال توسط کارگزاری بانک مرکزی در روز چهارشنبه ۶ اسفندماه انجام شد.  

به علاوه، در یک هفته گذشته بانک‌ها و موسسات اعتباری در ۴ نوبت از اعتبارگیری قاعده‌مند در مجموع به ارزش ۶۵.۹ هزار میلیارد ریال استفاده کردند. بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از اعتبارگیری قاعده‌مند (دریافت اعتبار با وثیقه از بانک مرکزی) مشروط به در اختیار داشتن اوراق بدهی دولتی و در قالب توافق بازخرید با نرخ سود سقف دالان (۲۲ درصد) استفاده کنند.

شایان ذکر است بانک مرکزی در چارچوب مدیریت نقدینگی مورد نیاز بازار بین‌بانکی ریالی، عملیات بازار باز را به صورت هفتگی اجرا می‌کند. موضع این بانک (خرید یا فروش قطعی یا اعتباری اوراق بدهی دولتی) بر اساس پیش‌بینی وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی و با هدف کاهش نوسانات نرخ بازار بین‌بانکی حول نرخ هدف، از طریق انتشار اطلاعیه در سامانه بازار بین‌بانکی اعلام می‌شود. متعاقب اطلاعیه مزبور، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در راستای مدیریت نقدینگی خود در بازار بین‌بانکی، نسبت به ارسال‌ سفارش‌ها تا مهلت تعیین شده از طریق سامانه بازار بین‌بانکی اقدام کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/50

نظر شما