شناسهٔ خبر: 45903595 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

دکترعمادی، متخصص بیماری های عفونی به رکنا گفت:

کرونای کشنده و حاد در تهران

رکنا: دکتر حمید عمادی، رئیس بخش بیماری های عفونی بیمارستان امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه ممکن است بلایی که کرونای انگلیسی در آمریکا و انگلیس آورد در کشور ما نیز ایجاد شود، به لزوم توجه به تغییر سبک زندگی با توجه به نزدیک شدن به نوروز تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

کرونا در جهان بیش از یکسال است که شیوع پیدا کرده و این موضوع موجب آسیب های روانی و جسمی زیادی بواسطه تغییر در سبک زندگی شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با نزدیک شدن به عید نوروز و تمایل مردم به دید و بازدید و مسافرت، نگرانی ها نسبت به عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی افزایش یافته است. این درحالی است که روحیه و وضعیت روانی و خُلقی مردم نیز بواسطه در خانه ماندن و اضطراب ناشی از کرونا به صورت مکرر تحت تاثیر قرار گرفته است.

هنوز واکسن درست و حسابی برای مقابله با کرونا وجود ندارد

دکتر حمید عمادی، متخصص بیماری های عفونی در خصوص نزدیک شدن به ایام تعطیلات عید نوروز و تمایل مردم به تجدید قوای روحی و روانی خود با دید و بازدید و مسافرت کردن، به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: مردم باید بدانند که در دنیا هنوز واکسن درست و حسابی که بتواند کاملاً جلوی شیوع کرونا را بگیرد وجود ندارد. اکنون در همه جای دنیا کرونا ریشه کن نشده، علاوه بر این ما شاهد گونه های جدیدی از این ویروس در سراسر دنیا هستیم، واقعیت آن است که کووید 19 با تغییرات شدیدی خودش را به ما نشان می دهد.

دکتر حمید عمادی

بلایی که کرونای انگلیسی در آمریکا و انگلیس ایجاد کرد را در ایران شاهد خواهیم بود؟

عمادی ادامه داد الان در شرایطی قرار داریم که ممکن است بلایی که در آمریکا و انگلیس بواسطه شیوع کرونای انگلیسی ایجاد شده بود و تلفات زیادی به بار آورده بود را در کشور خودمان شاهد باشیم. بنابراین باید حواسمان باشد تا شیوع کرونا در دنیا را تمام شده نپنداریم و با هشیاری کامل، نکات بهداشتی که همگی آن را حفظ کرده ایم رعایت کنیم. با این حال توجه به مسائل روانی و خُلقی نیز بسیار مهم است، در این زمینه باید با خود فکر کنیم و بدانیم که تا انتهای سال آینده همه مردم ایران واکسینه خواهند شد و این موضوع می تواند به یاری خدا در کاهش مبتلایان و تلفات ناشی از این ویروس کمک کند.

لزوم توجه به بهداشت روانی و انجام ورزش های همگانی و خانوادگی

رئیس بخش بیماری های عفونی بیمارستان امام خمینی(ره) در مورد لزوم توجه به بهداشت روانی در زمان شیوع کرونا ابراز داشت: تاب آوری روانی در برابر ویروس کرونا نکته مهمی است. مردم باید بتوانند شادابی خود را حفظ کنند و خموده نشوند. اضطراب و استرس حقیقتاً می تواند انسان را از پای درآورد. مردم اول از همه باید در شرایط کنونی به خدا توکل کنند. در وهله های بعد نیز باید باز هم تلاش کنند تا با رعایت نکات بهداشتی به این ویروس مبتلا نشوند.

عمادی در خصوص راهکارهای رسیدگی به بهداشت روانی در دوران کرونا افزود: مردم می توانند در ایام تعطیلات مثلاً صبح های زود به کوه بروند و با فاصله اجتماعی از یکدیگر از هوای تازه و طبیعی استفاده کنند. افراد می توانند در کنار اعضای خانواده خود که سلامت هستند از طبیعت استفاده کنند و در مناطق طبیعی و پارک محله شان پیاده روی کنند. علاوه بر این می توانند در فصل بهار که هوا نیز لطیف و مطبوع می شود باز هم با فاصله اجتماعی به انجام ورزش های همگانی بپردازند. باید توجه داشت که یکسری ورزش ها در باشگاه ها و سالن های ورزشی انجام می شود که ریسک ابتلا به کرونا را بالا می برد، بنابراین توجه به این نکات بهداشتی حائز اهمیت است.

در خانه به دنبال کارهای مفرح و نشاط آور باشید

متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری ادامه داد: در دوران کرونا وزن بسیاری از کودکان و نوجوانان بواسطه در خانه ماندن بالا رفته و چاق شده اند. لازم است تا بیش از پیش به ورزش کردن توجه شود. افزایش وزن به نوبه خود موجب آسیب های متعددی در افراد می شود. بار دیگر تاکید می شود خانواده هایی که در خانه هستند باید به دنبال راهکارهایی برای افزایش روحیه خود باشند، به عنوان مثال مردم می توانند برنامه های تلویزیونی شاد، مفرح و سرگرم کننده مشاهده کنند. ناگفته نماند که وظیفه تلویزیون است که باید برنامه های شاد و نشاط آور تهیه کند.

حمید عمادی در تشریح لزوم تغییر سبک زندگی در دوران کرونا گفت: اینجانب به عنوان پزشک توصیه هایی داشتم و نکاتی مثل ورزش کردن، پیاده روی و امثالهم را مطرح کردم، با این حال متخصصان سایر حوزه ها مثل حوزه های اجتماعی، روان شناسی و ورزش می توانند توصیه های دیگری داشته باشند. بطور کلی انجام کارهایی که از فرسودگی جسمی و روانی مردم ممانعت کند می تواند مفید باشد.

برخی با بی اعتنایی به کرونا پس از مدتی دچار افسردگی می شوند

عمادی از کسانی که نسبت به کرونا بی اعتنا هستند و یا توجه بیش از اندازه به آن دارند انتقاد کرد و گفت: گاهی بعضی از افراد، شیوع کرونا را نادیده می گیرند و پس از آن که یکی از نزدیکان شان به کرونا مبتلا و یا از دست می رود، احساس گناه و یا مبتلا به افسردگی شدید می شوند. اضطراب داشتن نیز نکته ای منفی است، باید به خاطر داشت که توجه به قدرت الهی می تواند همیشه آرامش خاصی به انسان بدهد، هیچ برگی از درخت نمی افتد مگر به اذن خدا و وظیفه ما در شرایط کنونی این است که نکات بهداشتی را به طور صحیح انجام دهیم و به خدا توکل کنیم.

گاهی جهش های کرونا در جهت بدترشدن اوضاع نیست

رئیس بخش بیماری های عفونی بیمارستان امام خمینی(ره) در مورد احتمال موثر نبودن واکسن های کرونا با توجه به جهش های متعدد این ویروس اظهار داشت: احتمال این که واکسن های کرونا روی انواع جهش یافته این ویروس اثر خود را از دست بدهند، همواره وجود دارد. باید بدانیم که جهش های ویروس کرونا ممکن است هم باعث قدرتمند شدن و هم ضعیف شدن این ویروس شود، بنابراین جهش های کرونا همیشه در جهت بدتر شدن اوضاع نیست و گاهی ممکن است موجب بهتر شدن وضع کرونا شود.

عمادی در مورد نوع ویروس کرونا و تاثیر واکسن ها بروی آن ابراز داشت: همه واکسن های کرونا سعی دارند روی پروتئینی به نام اسپایک (spike) تاثیر بگذارند و اگر بتوان روی این پروتئین تغییراتی گذاشته شود، این ویروس کنترل اما اگر پروتئین اسپایک در خود تغییراتی دیگر انجام دهد، ممکن است هیچکدام از واکسن های کرونا موثر واقع نشوند. با این حال همه چیز دست خداوند است و این تغییرات و اتفاقات را خداوند می تواند مهار کند.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
1 0

نظر شما