شناسهٔ خبر: 45902818 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

امیرعبداللهیان مطرح کرد؛

عزم مجلس برای تقویت همکاری‌ها در قاره آفریقا

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل گفت: مجلس شورای اسلامی بر تقویت و تحکیم همکاری‌ها در قاره مهم‌ آفریقا تاکید دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر،  «کریستوفر ماپانگا» سفیر زیمبابوه در تهران با حسین امیرعبداللهیان دیدار و گفتگو کرد.

دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیرکل بین الملل در ابتدای این دیدار، گفت: تحریم‌های یکجانبه و ضد حقوق بشری کاخ سفید و برخی کشورهای اروپایی به ابزاری تروریستی علیه ملت‌ها از جمله جمهوری زیمبابوه تبدیل شده است.

وی افزود: رایزنی و گفتگوهای مؤثر بین دولتها و مجالس دو کشور می‌تواند گام مشترک و مهمی برای حرکت در مسیر شکستن تحریم‌ها باشد.

امیرعبداللهیان در ادامه بر اهمیت نقش دیپلماسی پارلمانی در ارتقا مناسبات دوستانه فیمابین تاکید کرد و افزود: مجلس شورای اسلامی بر تقویت و تحکیم همکاری‌ها در قاره مهم آفریقا تاکید دارد.

وی با انتقاد از رفتار نظام سلطه در فقیر نگهداشتن و استثمار آفریقا و سرقت منابع غنی این قاره ثروتمند، بر آمادگی کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی از جمله در حوزه‌های اقتصادی، بهداشت و درمان و همچنین گفتگوی گروه‌های دوستی پارلمانی دوکشور تاکید کرد.

دستیار رئیس مجلس در امور بین الملل ضمن ابراز همدردی با دولت و ملت زیمبابوه برای قربانیان ویروس کرونا از جمله فوت وزیر خارجه این کشور در اثر ابتلاء به کرونا، تصریح کرد: ما از انتقال تجارب کادر درمان و پزشکان ایران برای کمک به دولت زیمبابوه استقبال می‌کنیم.

سفیر زیمبابوه نیز در این دیدار با اشاره پیشرفت‌های بزرگ جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های علم، فناوری، دفاعی و توسعه پایدار تصریح کرد: با توجه به نقش و جایگاه مجالس دو کشور در عرصه قانونگذاری و نظارت بر عملکرد دولت، تقویت و تحکیم روابط پارلمانی فیمابین برای کشور متبوعش بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: در این راستا تمایل داریم گفتگو وتبادل نظر میان مقامات پارلمانی دو کشور را در شرایط کنونی متأثر از همه گیری کرونا بصورت نشست مجازی برگزار کنیم.

ماپانگا در پایان گفت: سفارت جمهوری زیمبابوه برای تقویت روابط با جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد و گسترش بیش از پیش تعاملات فیمابین در دستور کار ما است.

تعاملات پارلمانی نقش مهمی در توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دارد

به گزارش مهر، «دراگان تودوروویچ»، سفیر صربستان در تهران نیز با امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی و مدیرکل بین‌الملل دیدار کرد.

امیرعبداللهیان در این دیدار به مناسبات دوستانه و رو به رشد جمهوری اسلامی ایران و جمهوری صربستان اشاره کرد و افزود: توسعه ارتباطات دو کشور در عرصه‌های مختلف بویژه در عرصه پارلمانی، نقش مؤثری در افزایش سطح تعاملات و کمک به رفع موانع توسعه همکاری‌های فیمابین دارد.

سفیر صربستان در تهران نیز در این دیدار بر ضرورت افزایش ارتباط میان مجالس دو کشور تاکید کرد و افزود: «تعاملات پارلمانی و ارتباط نمایندگان بخش‌های مختلف مجالس دو کشور از جمله کمیسیون‌ها و گروههای دوستی - پارلمانی، نقش مهمی در توسعه مناسبات دوجانبه و پیشبرد همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی دارد.»

لزوم همکاری در بخش‌های بهداشتی و درمانی دو کشور از جمله تولید مشترک واکسن برای مهار همه گیری کرونا از دیگر موارد مطرح شده در این دیدار بود.

همچنین دو طرف بر لزوم افزایش رایزنی‌های سیاسی و پارلمانی تهران - بلگراد جهت حمایت از مواضع یکدیگر در مجامع جهانی و مقابله با تحریم‌های ظالمانه ضد دو کشور تاکید کردند.

نظر شما