شناسهٔ خبر: 45901601 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تندیس جشنواره هنرهای تجسمی فجر در دستان عکاس ایرنا

تهران- ایرنا- عبدالله حیدری عکاس خبرگزاری ایرنا با مجموعه عکس «درخواست ازدواج» برگزیده بخش عکس سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر شد.

صاحب‌خبر -

مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر با معرفی و تقدیر برگزیدگان رشته های ۱۰ گانه به کار خود پایان داد.

عبدالله حیدری عکاس خبرگزاری ایرنا برگزیده بخش عکس شد و لوح افتخار و مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال این جشنواره را دریافت کرد.

حیدری در گفتگو با خبرنگار ایرنا در تشریح مجموعه عکس خود با عنوان درخواست ازدواج گفت: روزی در اینستاگرام فیلمی با عنوان مرکز ازدواج خیریه که به معرفی بانوان برای ازدواج اختصاص داشت از یک شبکه تلویزیونی انگلیسی دیدم که ترجمه و اخبار منتشر شده به نظر می رسید بر خلاف فعالیت اصلی این مرکز باشد. برای کشف واقعیت و دانستن موضوع اصلی شروع به تحقیق کردم.

 وی افزود: پس از پژوهش متوجه شدم، موضوع اصلی این مرکز، ازدواج رسمی و دایمی با معرفی دختران و پسران به والدین آنهاست و تمامی ضوابط و شان متقاضیان رعایت می‌شود. اطلاعات افراد در دسته بندی های مختلف در پوشه هایی طبقه بندی شده بود.

حیدری گفت: برای  نشان دادن شرایط این مکان و ثبت داستان تصویری این وضعیت، تصمیم گرفتم به صورت دقیق بر خود موضوع متمرکز شوم. تمامی اتفاقات از نظر من به پوشه ها برای شروع یک رابطه ایده آل ختم می‌شد. بنابراین تنها پوشه ها را عکاسی کردم. پوشه ها اطلاعاتی همچون وضعیت گروه سنی، جنسیت و تحصیلات و فرم های ثبت نام و علاقه مندی های افراد را طبقه بندی کرده است. تنوع در  رنگ پوشه ها برایم نماد تنوع زیستی و طبقه‌ اجتماعی بود.


حیدری افزایش آمار طلاق و اختلافات گسترده خانوادگی و عدم اطمینان مردم به آشنایی های دختران و پسران به صورت خیابانی را علت ایجاد این مرکز معرفی کرد و گفت: برخی از خیرین فرهنگی به ایجاد مرکز خیریه ازدواج رسمی و قانونی از طریق موازین و برپایه اهمیت بنیان خانواده اقدام کرده اند و سعی در معرفی افراد هم‌کیش با توجه به سلایق متقاضیان برای تشکیل خانواده دارند.


این عکاس مستند گفت: اطلاعات افراد مختلف با توجه به تحصیلات و شرایط سنی و جنسیت در پوشه های مختلف، تفکیک و در کمد ها نگهداری می شوند و با حضور والدین متقاضی برای رسیدن به فرد ایده آل فرم ها بررسی و انتخاب می شوند و توسط کارکنان مرکز خیره به والدین فرد انتخاب شده برای آشنایی بیشتر معرفی می شوند.


حیدری در تشریح استقبال از این مرکز گفت: روزانه چهل الی پنجاه متقاضی دختر و پسر فرم ازدواج را حضوری یا از طریق فضای مجازی و تلفنی پر می کنند. در سال گذشته به طور میانگین هفته ای یک ازدواج از طریق آشنایی افراد به یکدیگر در این مرکز خیریه صورت گرفته است.

عبدالله حیدری متولد ۱۳۶۴  یکی از دوازه عکاس زیر ۳۲ سال جهان به انتخاب بنیاد ورلد پرس فوتو در سال ۲۰۱۶  است و تقدیر ویژه هیئت داوران مسابقه عکس مطبوعات جهان روزهای ژاپن، دیپلم افتخار از دهمین دو سالانه عکس مستند هنری بلغارستان، نفر اول و برنده جایزه بزرگ مسابقه جهانی عکس FIPCOM خبرگزاری فرانسه، تقدیر هیئت داوران مسابقه جهانی عکس سال یونیسف و حضور در نمایشگاه دوسالانه عکس لومیکس آلمان بخشی از افتخارات این عکاس مستند است.

از۷۷۵۳ آثار جشنواره اثر شرکت کننده در این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی، بیشترین آثار با ۲۳۱۵ اثر از ۹۱۱ هنرمند مربوط به رشته عکاسی بود و کمترین استقبال هم به رشته سرامیک با ۱۲۷ اثر از ۷۶ هنرمند اختصاص داشت. یک هزار و ۷۵۷ خانم هنرمند در این رویداد ساانه حضور داشتند و آقایان نیز یک هزار و ۴۸۴ نفر بودند و این نشان می دهد که درصد قابل توجهی از آثار متعلق به بانوان هنرمند است. در نهایت ۷۰۹ اثر از ۵۱۱ هنرمند از روز شنبه ۱۸ بهمن  تا ۳۰ بهمن ماه در فرهنگستان هنر در معرض نمایش قرار گرفت.

مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر عصر پنجشنبه ۷ اسفندماه در تالار وحدت با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی مظفری، مدیرکل اداره هنرهای تجسمی و جمعی از هنرمندان برگزار شد.

نظر شما