شناسهٔ خبر: 45898602 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

دولت بایدن، تعلیق پروتکل الحاقی از سوی ایران را فاجعه قلمداد نمی‌کند

بایدن منتظر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران است؟

کارشناسان نزدیک به دولت تازه در کاخ سفید و حزب دموکرات می‌گویند که از دید "جو بایدن" و اطرافیان او تهدید ایران به تعلیق تعهدات‌اش در قبال اجرای پروتکل الحاقی دیگر امری فاجعه‌بار قلمداد نمی‌شود. به نظر می‌رسد دولت بایدن خود را برای مواجهه با وضعیتی که به طور موقت ایران پروتکل الحاقی را رعایت نکند آماده کرده و صحبتی درباره توافق فوری مطرح نیست.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- روزنامه روسی "کمرسانت" در گزارشی از آمادگی واشنگتن برای گفتگو با تهران خبر داده است. این روزنامه می‌نویسد این توافق پس از کنار گذاشتن اقدامات دولت پیشین امریکا (در دوره ریاست جمهوری ترامپ) علیه ایران از سوی دولت بایدن امکان‌پذیر شده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز، این روزنامه روسی می‌نویسد: "تهران از اقدام واشنگتن برای ابراز آمادگی به منظور آغاز مذاکرات با ایران اسقبال کرده در حالی که تاکید کرده که این اقدامات کافی نیستند. رهبری ایران نیز درباره لزوم لغو تمام تحریم‌های وضع شده علیه ایران سخن گفتند. از سوی دیگر، به نظر می‌رسد واشنگتن برای بازگشت به مذاکرات عجله‌ای ندارد و در انتظار نتیجه انتخابات ایران است.

کمرسانت افزوده است: منافع روسیه ایجاب می‌کند که از چشم‌انداز مذاکره میان طرفین برجام حمایت کند. روسیه، اما طرحی ارائه داده که در آن به وضوح اشاره شده که واشنگتن طرفی است که باید اولین گام رو به جلو را بردارد. با این وجود، مشخص است که امریکا علاقه‌ای به سرعت بخشیدن به این روند ندارد.

کارشناسان نزدیک به دولت تازه در کاخ سفید و حزب دموکرات می‌گویند که از دید "جو بایدن" و اطرافیان او تهدید ایران به تعلیق تعهدات‌اش در قبال اجرای پروتکل الحاقی دیگر امری فاجعه‌بار قلمداد نمی‌شود. به نظر می‌رسد دولت بایدن خود را برای مواجهه با وضعیتی که به طور موقت ایران پروتکل الحاقی را رعایت نکند آماده کرده و صحبتی درباره توافق فوری مطرح نیست. درعوض پیشنهاد‌هایی برای به تعویق انداختن بحث درباره برجام و موکول کردن آن به پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات در ایران وجود دارد؛ زمانی که آشکار شود چه کسی رئیس‌جمهوری بعدی خواهد بود و توافق با چه طرفی و چه دولتی ضروری خواهد بود.

این روزنامه روسی در ادامه می‌افزاید: "طرف ایرانی، اما به شدت نیازمند لغو تحریم‌ها است. حسن روحانی ترجیح می‌دهد با آژانس بین المللی انرژی اتمی وارد نزاع و اختلاف‌نظر نشود و با امریکا در مورد روش‌های بازگشت همه طرفین به برجام توافق کند تا تحریم‌ها لغو شده و فشار از روی ایران برداشته شود. نظر رهبری ایران لزوم توسعه گسترده‌تر برنامه اتمی ایران است. ایران در تمامی حوزه‌ها به لغو تحریم‌ها نیاز دارد چرا که در اوضاع اقتصادی مناسبی نیست".

نظر شما