شناسهٔ خبر: 45898525 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نامزد بایدن برای سازمان سیا درباره تهدیدهای چین و روسیه هشدار داد

سحر انتظاری

ویلیام برنز، نامزد جو بایدن برای ریاست آژانس سیا، با تاکید بر اینکه چین بزرگترین تهدید برای آمریکاست، متعهد شد که استقلال آژانس اطلاعاتی آمریکا را از دنیای سیاست تضمین کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در جلسه استماع در برابر کمیته اطلاعات سنا که باید انتصاب وی را تایید کند، دیپلمات پیشین تاکید کرد که در یک صحنه بین‌المللی "به طور فزاینده پیچیده و رقابتی"، نگرش "درنده" دولت چین "بزرگترین چالش ژئوپلتیک آمریکا" است.

ویلیام برنز گفت: "پیشی گرفتن از چین برای امنیت ملی ما در دهه‌های آینده ضروری است. این مساله نیاز به یک استراتژی بلند مدت، روشن و دو حزبی دارد که توسط اصلاحات داخلی و اطلاعات قابل اعتماد پشتیبانی شود".

اگرچه به نفع واشنگتن و پکن است که با هم در زمینه تغییرات آب و هوایی یا منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای همکاری کنند، شماره دو سابق دستگاه دیپلماسی آمریکا علیه دولت چین هشدار داد و ادعا کرد: "پکن به شکلی ظرفیت‌های خود را برای سرقت مالکیت معنوی تقویت، مردم را سرکوب می‌کند، همسایگان خود را آزار می‌دهد، قدرت خود را در جهان گسترش می‌دهد و نفوذ خود را در جامعه آمریکا ایجاد می‌کند".

سازمان سیا در سال‌های اخیر مورد هدف سرویس‌های اطلاعاتی چین قرار گرفته است که چندین مامور و دیپلمات آمریکایی را به خدمت گرفته است. یک دهه پیش، پکن همچنین موفق شد شبکه‌ای از خبرچین‌های آژانس آمریکایی در چین را از بین ببرد.

ویلیام برنز تأکید کرد که نبرد برای برتری فناوری اطلاعات، از جمله استفاده از هوش مصنوعی، بخشی اساسی از ماموریت وی خواهد بود. وی همچنین از جذب مامورینی که به زبان ماندارین صحبت می‌کنند، اسقبال کرد.

وی همچنین ادعا کرد که علاوه بر چین، روسیه "متجاوز" تهدید مهم دیگری برای آمریکا است.

او با اشاره به سال‌های فعالیت خود به عنوان سفیر آمریکا در مسکو، از ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸، گفت: "دست کم گرفتن روسیه ولادیمیر پوتین همیشه اشتباه است".

ویلیام برنز خاطرنشان کرد: "اگرچه روسیه از بسیاری جهات یک قدرت رو به زوال است، اما می‌تواند به همان اندازه قدرت‌های در حال ظهور مانند چین مختل کننده باشد".

وی با اشاره به سابقه فعالیت طولانی مدت خود در خاورمیانه و روسیه تأکید کرد: "سیاست باید آنجایی متوقف شود که کار اطلاعاتی آغاز می‌شود".

برنز همچنین بر لزوم همکاری سیا با کشورهای هم‌پیمان آمریکا، به ویژه برای مقابله با روسیه، بر خلاف نگرش صلح‌آمیز با مسکو که توسط دونالد ترامپ اتخاذ شده بود، تأکید کرد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما