شناسهٔ خبر: 45896658 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

همزمان با سالروز وفات حضرت زینب (س) محقق خواهد شد؛

برگزاری آیین اختتامیه پنجمین دوره سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان در زنجان

فاطمه تاج‌بخش

آیین اختتامیه پنجمین دوره سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی زنجان برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

پنجمین دوره سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی زنجان با مشارکت حسینیه اعظم زنجان، اداره‌کل سازمان اوقاف و امور خیریه استان، شهرداری زنجان، حوزه هنری استان و دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان روز ۹ اسفندماه امسال هم‌زمان با سالروز وفات حضرت زینب (س) به کار خود خاتمه می‌دهد.

دبیرخانه پنجمین دوره سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان از ۱۰ مردادماه امسال، هم‌زمان با روز شهادت امام محمدتقی (ع) در معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان زنجان، کار خود را آغاز و تا پایان ماه صفر، دبیرخانه این جشنواره، آثاری در بخش‌های عمومی شامل شعر، نثر، عکس، قطعات صوتی و تصویری عاشورایی و بخش ویژه شامل روضه‌های خانگی، وقف و همدلی مومنانه و شهدای مدافعان سلامت را از سراسر کشور جمع‌آوری کرد.

در این دوره ۳۰۱۸ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که شامل ۱۱۶۵ اثر در بخش شعر، ۷۸۵ اثر در بخش نثر، ۶۸۱ اثر در بخش عکس و ۳۸۷ اثر در بخش قطعات صوتی و تصویری بود. همچنین از دانشجویان اهل تسنن و کشورهای افغانستان و دانشگاه ازمیر ترکیه نیز آثاری به این سوگواره ارسال شده بود.

یکی از اهداف این سوگواره ملی، تولید محتوای فرهنگی در حوزه ارزش‌های دینی، اعتقادی و ملی است، به همین منظور چاپ کتاب و برپایی نمایشگاه عکس نیز از برنامه‌های جنبی این جشنواره به شمار می‌رود. همچنین برنامه خطبه‌خوانی، نی‌نوازی و ... در روز اختتامیه جشنواره تدارک دیده شده است.

با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور، تمرکز اصلی اطلاع‌رسانی این سوگواره در فضای مجازی بوده و مراسم اختتامیه هم‌زمان در بستر فضای مجازی و به شکل آنلاین نیز پخش می‌شود.

در طول دوره‌های برگزاری این آیین هنری، معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی زنجان همواره کوشیده است تا با فراهم‌آوری شرایط لازم، زمینه مشارکت بیش از پیش دانشجویان هنرمند در بخش‌های ادبی و هنری را برای حضوری حداکثری و مثمرثمر مهیا کند، این در حالی است که آیین‌های مذهبی تاسوعا و عاشورای حسینی در زنجان به عنوان یکی از پایگاه‌های مهم ملی و حتی جهانی مکتب اهل‌بیت (ع)، همواره مورد توجه این سوگواره بوده است.

ماندگاری و تاثیرگیری از واقعه عاشورا، تولید محتوای فرهنگی فاخر و محصولات رسانه‌ای قابل عرضه در فضای مجازی و رسانه‌های کشور، تشویق نسل جوان برای تولید محصولات متنوع با محوریت فرهنگ ‌عاشورایی و استفاده از ابزار هنر برای ترویج فرهنگی دینی، از دیگر اهداف این سوگواره است.

گفتنی است، در طول چهار دوره فعالیت این رویداد ملی، بالغ بر ۱۲ هزار و ۸۰۰ اثر دانشجویی در بخش‌های شعر، عکس، پادکست و کلیپ‌های تصویری، جمع‌آوری و مورد داوری قرار گرفته و آثار برگزیده نیز در قالب چهار جلد «کتاب»، سه مجموعه «مولتی‌مدیا» و چهار مجموعه «نمایشگاهی» در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

انتهای پیام

نظر شما