شناسهٔ خبر: 45895830 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

در گفت و گو با مترجم کتاب مطرح شد؛

بررسی ابعاد حقوقی حکومت علوی در کتاب «حکومت امام علی (ع)»

آستان نیوز

پژوهشگر بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی و مترجم کتاب «حکومت امام علی(ع)» گفت: این اثر نگاهی جامع به حکومت امام علی(ع) از بعد حقوقی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، علی سلمانی رحیمی، اظهار کرد: این کتاب دربردارنده ۱۲ فصل با عنوان‌های، مرحله‌ پیش از تجربه حکومت، پدیده‌های اجتماعی و سیاسی و خطر تهدیدکننده‌ نظام، خردورزی، ساختار اندیشه‌ای سازمان‌هایی که امام (ع) ایجاد کردند، مخالفت سیاسی، حقوق بشر، اصل مساوات در حقوق، ثروت همگانی، دولت سازمانی، اصل مشروعیت و قانونمندی، نظارت بر حکومت و اندیشه‌ سیاسی اسلام است.
وی عنوان کرد: رفتارهای امام علی (ع) و بویژه برخورد ایشان با معاویه و کسانی که با سیاست‌های ایشان مخالفت بودند، به خوبی در این کتاب تجزیه و تحلیل شده و همچنین این مسأله که چرا امام علی(ع) مصلحت‌اندیشی نکرده‌اند، نیز از دیگر موضوعات مطرح شده در این اثر است.
وی با بیان اینکه حسن الزین، نویسنده‌ این کتاب، به حکومت امام علی(ع) از بعد حقوقی نگاه جامعی داشته است، گفت: این نویسنده حکومت امام علی(ع) را تنها حکومتی می‌داند که توانسته آثاری از لحاظ حقوقی و قانونی به‌جا بگذارد که در طول تاریخ مورد توجه مورخان بوده است.
وی همچنین در ادامه به مسأله‌ دموکراسی از منظر حضرت علی(ع)، اشاره کرد و افزود : به نظر برخی، دموکراسی و حکومت از غرب و فرانسه به ما رسیده که در این رابطه، حسن‌الزین در این کتاب آورده است؛ کسانی همچون «روسو» که موضوعاتی مانند دموکراسی را مطرح کرده‌اند، تحت تعالیم مطالب امام علی (ع) قرار داشته‌اند؛ نویسنده‌ کتاب این مسأله را با سند و مدرک مطرح کرده و این موضوعات را در فصل ۴ کتاب «حکومت امام علی (ع)» ذکر کرده است.
پژوهشگر بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، به فصل ششم این کتاب اشاره و خاطرنشان کرد: در فصل ششم کتاب موضوعاتی همچون حقوق بشر، حق زندگی و مالکیت و ... آورده شده و نویسنده‌ کتاب نشان داده است که چگونه امام علی (ع) سهم مخالفان خود را از بیت‌المال قطع نکرده و به مصادره‌ اموال شخصی آنان نپرداخته است.
وی همچنین گفت: به عنوان یک ایرانی و شیعه تنها موضوعی که مد نظر داریم، فقط مسأله‌ غصب شدن حکومت حضرت علی (ع) توسط عده‌ای است و به سایر موضوعات و دیدگاه‌های آن حضرت از جمله قانون، آزادی، دموکراسی و حقوق که در دنیا مطرح است، توجهی نمی‌شود؛ در صورتی‌که غربی‌ها بیش‌تر به این ابعاد توجه دارند.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

نظر شما