شناسهٔ خبر: 45895389 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دانشگاهیان گلستان در گفت و گو با ایرنا:

تایید صلاحیت بر مبنای شایسته‌سالاری راهکار برگزاری انتخابات پرشور

گنبدکاووس - ایرنا - تعدادی از دانشگاهیان استان گلستان در گفت و گو با ایرنا راهکارهای خود برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی را ارایه کردند که افزایش اعتماد، درک نیازهای روز جامعه و تایید صلاحیت‌ نامزدها بر مبنای شایسته سالاری از جمله آن است.

صاحب‌خبر -

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ در سراسر کشور برگزار می‌شود. رهبر معظم انقلاب ۲۹ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ حضور پُر شور مردم را در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری و در درجه بعد انتخاب صحیح و اصلح را باعث تضمین آینده کشور خواندند.

رییس‌جمهوری نیز ۲۳ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ در جلسه کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: به هیچ وجه نباید اجازه دهیم شرایط خاص کرونایی مانع از مشارکت حداکثری در انتخابات سال آینده شود بنابراین وزیر کشور به عنوان مسوول اجرایی برگزاری انتخابات و مسوول قرارگاه مقابله با کرونا، باید با هماهنگی سایر کمیته ها، دستورالعمل‌های بهداشتی و استفاده از همه امکانات الکترونیک ، همه مراحل انتخابات ۱۴۰۰ را به گونه‌ای طراحی و اجرا کند که همزمان با مشارکت پرشور و بالای مردم در انتخابات، سلامت جامعه نیز  تضمین شود.

از آنجا که کمتر از چهار ماه تا برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ باقی نمانده است، خبرنگار ایرنا برای تبیین راهکارهای افزایش مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ به گفت و گو با دانشگاهیان استان گلستان پرداخت.


حمایت از قشرهای آسیب پذیر و رفتار با صداقت مسوولان، راهکار افزایش مشارکت مردم در انتخابات

معاون دانشجویی و عضو شورای فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی آزادشهر در گفت و گو با ایرنا برگزاری انتخابات را یکی از واقعیت‌های تاثیرگذار در سرنوشت کشورها دانست و گفت: مشارکت بالا مردم به عنوان یکی از شاخص‌های مهم در آینده هر کشور مطرح است.

زید احمدی بهبود عملکرد قوا، اجرای حمایت از قشرهای آسیب پذیر و رفتار با صداقت مسوولان را از مهمترین راهکارهای افزایش مشارکت در انتخابات پیش رو برشمرد و افزود: مردم عملکرد لحظه به لحظه سه قوه را رصد می‌کنند و هرگونه انحراف در مسیر انجام وظایف باعث دلسردی و نارضایتی آنان خواهد شد.

وی ادامه داد: اجرای طرح‌های سبد حمایتی از قشرهای آسیب پذیر از ۲ منظر دارای اهمیت است اول اینکه درصد بالایی از مردم که بیشترین رای دهندگان هم محسوب می‌شوند در گروه قشر آسیب پذیر یا در معرض آسیب قرار دارند و دوم اینکه روح انقلاب اسلامی بر پایه مبارزه با تبعیض و ایجاد رفاه برای مردم نیازمند و فقیر شکل گرفته است.

عضو شورای فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی آزادشهر همچنین صداقت را ابزاری برای جلب اعتماد مردم عنوان کرد و گفت: اگر مسوولان در کردار و گفتار، صادق و شفاف باشند اعتماد مردم را افزایش داده و درصد مشارکت در انتخابات را بالا خواهند برد.

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ آزاد اسلامی گلستان نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: بررسی علل و انگیزه‌ شهروندان برای مشارکت در انتخابات به‌ ویژه انتخابات ریاست جمهوری از مهمترین موضوعات مورد مطالعه در جامعه‌شناسی سیاسی است.

حجت‌الاسلام سیداسماعیل حسینی افزود: در این زمینه باید به تاثیر مهمترین منابع اجتماعی و عوامل نگرشی بر مشارکت آحاد مردم در انتخاب ریاست جمهوری دوره‌های قبل توجه و از ظرفیت آن در انتخابات پیش رو استفاده کرد.

وی ادامه داد: انگیزه‌هایی چون تقویت انسجام ملی، پیروی از رهبر معظم انقلاب، حمایت از نظام جمهوری اسلامی ایران و احساس تکلیف شرعی، رابطه معناداری با مشارکت مردم در انتخابات دارد.

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی گلستان بیان کرد: اعتماد سیاسی نسبت به نامزدها برای شرکت کنندگان در انتخابات حائز اهمیت است و افرادی که در انتخابات به عنوان نامزد ورود پیدا می‌کنند هم خود و هم اطرافیانشان باید دارای سابقه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مناسبی باشند.

حجت الاسلام حسینی، مشکلات اقتصادی را از موانع تاثیرگذار در کاهش مشارکت مردم در انتخابات دانست و گفت: مسوولان باید در بازه زمانی پیش رو تا انتخابات ریاست جمهوری، خلاءهای ایجاد شده از ناحیه برخی تصمیم گیران را جبران و آن اعتماد اثر گذار را به جامعه برگردانند.

وی ادامه داد: مردم نسبت به وضع موجود جامعه به خصوص مشکلات اقتصادی، اعتراض می‌کنند اما نسبت به حاکمیت جمهوری اسلامی تعلق خاطر دارند که این اقبال مردم نسبت به نظام اسلامی می‌تواند انتخابات ریاست جمهوری پرشور و شعوری را رقم بزند و جایی برای عرض اندام مخالفان و معاندان ایران اسلامی باقی نگذارد.

تاثیر تایید صلاحیت افراد خوشنام و متخصص بر میزان مشارکت مردم در انتخابات

استاد علوم سیاسی دانشگاه پیام نور گنبدکاووس نیز در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: پاسخگو نبودن سیاستمدارن به مردم در اغلب دوره‌ها، فساد و قدرت طلبی، نبود نظارت مناسب در شان انقلاب اسلامی، سردرگمی در امور رفاهی و اقتصادی، فشار مضاعف بر ملت و تغییر شدن جای انقلابی مدعی و آرمان‌خواه با افرادی که با این آرمان‌خواهی بیگانه بوده و هستند از مهمترین موانع پیش رو برای حضور حداکثری مردم در انتخابات ریاست جمهوری است.

علی خسروی عمل به وعده‌ها را مهمترین راهکار افزایش مشارکت مردم در انتخابات دانست و افزود: بین وعده‌های انتخاباتی و عملکرد دولت‌ها نباید تضاد باشد و تایید صلاحیت افرادی درستکار و خوشنام و متخصص برای نامزدی در انتخابات می‌تواند بر شور انتخاباتی در کشور بیفزاید.

وی اعلام برنامه‌های عملی برای رفاه و نجات مردم از باتلاق مشکلات اقتصادی کنونی، پرهیز از دروغگویی و دادن وعده‌هایی که می‌دانند عملیاتی نخواهد شد، همگام بودن با رهبری و آرمان‌های امام راحل (ره) و راه شهیدان، ایجاد یک جبهه واحد در مقابل معاندان و دشمنان نظام و وعده تعامل با نظام بین الملل با حکمت و عزت و مصلحت نظام جمهوری اسلامی را از جمله مشوق‌های موثر در افزایش مشارکت مردم در انتخابات برای تعیین سرنوشت خود برشمرد.

مردم در انتخابات ۱۴۰۰ مشارکت حداکثری داشته باشند

رییس بسیج بانوان و عضو شورای فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی آزادشهر نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در همه جای دنیا مردم با وجود دیدگاه‌های متفاوت در مورد سیاست و انتخابات، رای دادن را وظیفه شهروندی خود می‌دانند.

زهره باقری افزود: ملت ایران باید با پیروی از فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب، حضور در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ را یک وظیفه تلقی کرده و در آن مشارکت حداکثری داشته باشند.

وی ادامه داد: تک تک افرادی که به نظام جمهوری اسلامی معتقد هستند و قانون اساسی را قبول دارند باید در انتخابات شرکت کنند.

شکاف میان آرمان‌های نسل اول انقلاب با نسل امروز مانع مشارکت پرشور مردم در انتخابات

استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گنبدکاووس نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ایجاد شکاف میان نسل‌ اول انقلاب و آرمان‌های اولیه مطرح شده توسط انقلابیون با خواسته‌ها و آرمان‌های نسل امروز و تقویت این احساس که هیچ جریان یا گروهی خواسته‌ها و آرمان اکثریت مردم را نمایندگی نمی‌کند باعث احساس بی فایده بودن تلقی شدن شرکت در انتخابات شده است.

زین العابدین فرامرزی گفت: حذف و طرد نخبگان سیاسی و علمی و جریانات مختلف فکری بر اساس سنجش و میزان نظارت استصوابی و ملاک قراردادن معیارهای صوری و ارایه تعریف غلط از التزام که راه را برای ورود افراد شایسته بسته و بستر را برای افراد ضعیف از حیث مدیریتی و علمی باز می‌کند از دیگر موانع مشارکت حداکثری مردم در انتخابات است.

وی توجه نکردن به معیارهای عام اخلاق انسانی مانند صداقت، نبود نگاه تبعیض آمیز، سلامت مالی و اقتصادی و وارستگی علمی و بها دادن به مسایلی چون میزان انتساب و التزام فرد به یک جریان فکری خاص و قرائت سخت‌گیرانه از دین و نبود توازن میان منافع ملی و حفظ ابعاد ایدئولوژیکی نظام را از دیگر موانع در بحث مشارکت در انتخابات عنوان کرد.

این استاد دانشگاه در ادامه راهکارهایی را برای تشویق مردم به حضور در انتخابات پیشنهاد داد و گفت: درک نیازهای روز جامعه به ویژه نسل جوان و تلاش برای ارایه قرائتی از دین که جذب حداکثری را بدون توجه به تفاوت‌های فردی و ایدئولوژیک موجب می‌شود و نیز تایید صلاحیت‌ها بر مبنای شایستگی‌های اخلاقی و انسانی از مهمترین آنها است.

به گفته وی، مشارکت دادن طیف وسیعی از نخبگان علمی و سیاسی و مدیریتی کشور در فرآیندهای سیاسی، علاوه بر اینکه می‌توانند سلایق مختلف مردم را نمایندگی کنند موجب تحرک و پویای و تناوب آرا در اداره کشور می‌شود.

نظر شما