شناسهٔ خبر: 45893099 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

سخنگوی کاخ سفید خبر داد:

انتشار اسناد طبقه‌بندی شده درباره قتل «خاشقجی» در آینده نزدیک

کاخ ‌سفید از انتشار اسناد و اطلاعات طبقه‌بندی شده در خصوص قتل خاشقجی در آینده نزدیک خبر داد.

صاحب‌خبر - به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب، کاخ‌سفید روز چهارشنبه اعلام کرد که اسناد و اطلاعات طبقه‌بندی شده در خصوص قتل جمال خاشقجی منتقد سعودی به زودی منتشر خواهد شد.
 
به گزارش الجزیره، «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید در این خصوص گفت: گزارش مربوط به قتل جمال خاشقجی (روزنامه نگار منتق سعودی) به زودی از حالت طبقه‌بندی شده خارج و منتشر می‌شود.
 
این مقام آمریکایی در پاسخ به سئوالی درباره اینکه آمریکا چه زمانی این گزارش منتشر می شود، گفت: همان‌طور که قبلاً گفته‌ایم، ما متعهدیم این گزارش را از طریق مدیر اطلاعات ملی آمریکا منتشر کنیم که البته یک گزارش غیرمحرمانه است.
 
سخنگوی کاخ سفید در ادامه اضافه کرد: بایدن (ریس جمهور آمریکا) مستقیماً با پادشاه عربستان سعودی تماس می‌گیرد و نه با ولیعهد این کشور. رییس جمهور برای ابراز نگرانی‌هایش در این خصوص تردید به خود راه نخواهد داد.
 
وی افزود: در تماس میان بایدن و ملک سلمان موضوعات مختلفی مورد گفتگو قرار می گیرند؛ اما قصد ندارم پیرامون جزییات آن اکنون اطلاعاتی را ارئه کنم.
 
این در حالیست که رسانه ها یپشتر اعلام کرده بودند که یک گزارش درباره قتل جمال خاشقجی از حالت محرمانه بودن خارج شده و آماده انتشار است.
 
«جن ساکی» بدون اشاره به اینکه کشورش در ۸ ماه می سال ۲۰۱۸ میلادی (۱۸ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷) به صورت یکجانبه توافق بین المللی برجام را لغو و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرد، مدعی شد: ایران هنوز با تعهداتش در توافق هسته ای فاصله دارد و ما منتظر پاسخ تهران به درخواست اروپایی ها برای برگزاری نشستی در این باره هستیم!
 
وی سپس گفت: رئیس‌جمهور به روشنی اعلام کرد که اگر ایران به پایبندی کامل به تعهداتش بازگردد، ما هم این کار را انجام خواهیم داد و سپس از آن به عنوان سکویی برای ایجاد یک توافق قوی‌تر و طولانی‌تر شامل موشک‌های بالیستیک و سایر نگرانی‌ها استفاده خواهیم کرد! اکنون ما در آن نقطه قرار نداریم. ما اقدامی برای برداشتن تحریم‌ها آن‌طور که درخواست شده است، انجام نداده‌ایم.
 
گفتنی است که جمال خاشقجی روزنامه‌نگار اهل عربستان سعودی، سردبیر سابق روزنامه الوطن و ستون‌نویس روزنامه آمریکایی واشنگتن پست دوم ماه اکتبر ۲۰۱۸ به منظور انجام امور رسمی وارد کنسولگری این کشور در استانبول شد؛ اما هرگز از آن خارج نشد.
 
ریاض در ۲۰ اکتبر همان سال قتل خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان سعودی را تأیید کرد. دادستان این کشور مدعی شد که خاشقجی بعد از «درگیری» با چند نفر در داخل کنسولگری «فوت» کرده و ۱۸ شهروند این کشور نیز در این رابطه بازداشت شده‌اند.
 
دادستان کل عربستان سعودی اعلام کرد که ۵ تن از متهمان پرونده قتل خاشقجی به اعدام و ۳ مظنون نیز مجموعاً به ۲۵ سال حبس محکوم شده‌اند.
 
سعود القحطانی از نزدیکان و مشاور محمد بن سلمان، احمد العسیری معاون سابق رئیس سازمان اطلاعات و محمد العتیبی سرکنسول عربستان سعودی در استانبول که احتمال نقش آنان در این جنایت وجود دارد، توسط دادگاه مذکور تبرئه شده‌اند!
 
دادستانی کل استانبول ۳۱ اکتبر سال گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که جمال خاشقجی بلافاصله پس از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در این شهر، طبق نقشه قبلی خفه و کشته شده است.
 
انتهای پیام/
 
 

نظر شما