شناسهٔ خبر: 45891324 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

رئیس سازمان جنگل ها:

حفاظت از عرصه های ملی نیازمند زیرساخت است

مسعود منصور، رئیس سازمان جنگل ها، توقف بهره برداری از جنگل های طبیعی را یک امر فنی و کارشناسی دانست و اضافه کرد: سازمان جنگل ها خواهان استمرار طرح توقف بهره برداری صنعتی از جنگل های هیرکانی در برنامه هفتم توسعه است.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| مسعود منصور، رئیس سازمان جنگل ها، توقف بهره برداری از جنگل های طبیعی را یک امر فنی و کارشناسی دانست و اضافه کرد: سازمان جنگل ها خواهان استمرار طرح توقف بهره برداری صنعتی از جنگل های هیرکانی در برنامه هفتم توسعه است.

 

مسعود منصور در جلسه شورای اداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان، رسالت اصلی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری را حفاظت دانست و اظهار کرد: هر اقدامی که نتیجه آن حفظ و احیا و توسعه منابع طبیعی باشد، حفاظت تلقی می شود لذا حفاظت دو جنبه فیزیکی و مدیریتی دارد.

 

وی حفاظت فیزیکی را شامل کشفیات چوب و مبارزه با جرائم حوزه منابع طبیعی دانست که با جدیت در سازمان دنبال می شود و افزود: در این راستا نیازمند تامین ابزار و امکانات و تجهیزات حفاظتی هستیم.

 

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، جنبه دوم حفاظت را شامل اقدامات مدیریتی دانست که منجر به حفاظت می شود و تصریح کرد: اگر عرصه های منابع طبیعی دارای طرح و برنامه و مجری باشند و مجریان حفاظت را یکی از تعهدات خود بدانند، حفاظت اتفاق می افتد؛ البته از حفاظت صرف به نظارت فنی می رسیم.

 

منصور، حفاظت از عرصه های ملی را نیازمند زیرساخت دانست و گفت: برای تحقق رسالت حفاظت باید عقب ماندگی در زیرساخت ها را جبران کنیم لذا در قالب طرح 9 در 99 با محوریت جهش تولید به دنبال تکمیل زیرساخت ها هستیم.

 

وی با بیان اینکه در کل کشور 261 ذخیره گاه گونه های جنگلی به مساحت 418 هزار هکتار داریم، خاطرنشان کرد: برای حفاظت بهتر از جنگل ها باید ذخیره گاه ها را مشخص کنیم و امسال 13 ذخیره گاه در گیلان تعریف شده است.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی، زمان را یک شرط تعیین کننده در فرایند کاری حفاظت دانست و عنوان کرد: به دنبال راه اندازی اتوماسیون ملی هستیم که این مهم امروز در استان گیلان تحقق پیدا کرده است.

 

وی با اشاره عقب ماندگی گیلان در اجرای طرح کاداستر، یادآور شد: با توجه به شرایط اقتصادی و کرونایی، خوشبختانه حرکت خوبی انجام شده و تا تیرماه 1400 این طرح به پایان می رسد.

 

منصور، با بیان اینکه بیش از 80 میلیون هکتار مرتع در کشور داریم، اظهار کرد: براساس قانون کلیه مراتع باید طرح داشته باشند، زیرا در طرح های مرتع داری حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری دیده شده است لذا تهیه طرح های مرتع داری جدی گرفته شود.

 

رئیس سازمان جنگل ها، توقف بهره برداری از جنگل های طبیعی را یک امر فنی و کارشناسی دانست و اضافه کرد: سازمان جنگل ها خواهان استمرار طرح توقف بهره برداری صنعتی از جنگل های هیرکانی در برنامه هفتم توسعه است.

 

وی با بیان اینکه جنگل ها همانند سایر اکوسیستم های تحت مدیریت سازمان جنگل ها نیازمند طرح و برنامه مدیریتی هستند، گفت: نباید جنگل ها را بدون طرح و برنامه مدیریت کنیم و تاکنون مدیریت 427 هزار هکتار از عرصه های جنگلی عملیاتی شده است و به زودی مطالعات تفصیلی و اجرایی نهایی می شود.

 

منصور، اراضی ملی محصور شده را سرمایه کشور دانست و متذکر شد: نهال های کاشته شده نباید رها شود و وظیفه نگهداری از جنگل و مبارزه با آفات را داریم تا درختان را به توده های جنگلی پایدار تبدیل کنیم؛ نه اینکه خیلی راحت شکسته و ریشه کن شوند.

 

وی از مدیریت پایدار سه میلیون هکتار از جنگل های هیرکانی خبر داد و عنوان کرد: زراعت چوب، شناسایی پارک های جنگلی و تجهیز پایگاه های اطفای حریق نیز در دستور کار سازمان جنگل ها قرار دارد.

 

منبع: ایسنا

نظر شما