شناسهٔ خبر: 45890671 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

توضیحات بختیاری در مورد نحوه فعالیت برون‌مرزی کمیته امداد/امسال برای ۲۳۰ هزار مددجو اشتغال‌زایی شد

گروه استان‌ها - رئیس کمیته امداد در پاسخ به این که نحوه فعالیت کمیته امداد به صورت برون مرزی چگونه است، گفت: دستوری که مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۴ ابلاغ کردند ملاک عمل ماست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، مرتضی بختیاری در نشست خبری که در سالن اجتماعات کمیته امداد امام خمینی (ره) استان آذربایجان‌شرقی برگزار شد با اشاره به میزان کارآفرینی و توانمندسازی مددجویان، اظهارداشت: در برنامه ششم توسعه سالانه 70 هزار اشتغال برای کمیته امداد امام خمینی(ره) پیش بینی شده است که امسال تا آخر بهمن ماه حدود 210 هزار اشتغال ایجاد کردیم و پیش بینی می شود تا پایان سال این میزان به 230 هزار اشتغال برسد.

وی با بیان این که از برنامه پنج ساله جلوتر هستیم، افزود: تا پایان برنامه ششم توسعه انتظار داریم این میزان را به 900 هزار اشتغال در سال برسانیم، در اواخر مدیریت برادر عزیزم جناب آقای فتاح، از سهم 70 هزار اشتغال، حدود 170 هزار اشتغال ایجاد شد، در سال 1398 نیز به جای سهم 70 هزار اشتغال بیش از 175 اشتغال ایجاد کنیم.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) با تاکید بر این که تکانه‌های اقتصادی فقرآفرین است، تصریح کرد: رویکرد ما الان توانمندسازی است و از رویکرد حمایتی عبور کردیم، عزیزان سالمند و بیماران صعب‌العلاجی که امکان درمان ندارند استثنا هستند، بقیه اقشار باید در مدار توانمندسازی قرار بگیرند.

وی با اشاره به این که ماموریت داریم تا خوداتکایی و خودباوری را در مددجویان ایجاد کنیم، گفت: ماموریت کمیته امداد "پهن کردن سفره به مددجویان از صدقات" نبوده، بلکه یاد دادن ماهی‌گیری به مددجویان است.

بختیاری با بیان این که ما مددجوی پشت نوبت داریم، یادآور شد: چه بسا کسانی که کاری و کوشا بودند اما در زمان کرونا کسب و کار آنان آسیب دید و از کارافتادند، از مغازه دار جزء گرفته تا دستفروش و بنای ساختمان، به همین سبب منکر داشتن مددجوی پشت نوبت نیستیم.

وی افزود: در بودجه 1400 برای کمیته امداد و بهزیستی سقف بودجه تعیین شده است و ما باید بر اساس میزان دارایی خود و اولویت ها پذیرش داشته باشیم، البته میزان قابل توجهی از مددجویان را نیز با خودکفایی از گروه خارج می‌کنیم، چنانکه امسال استان آذربایجان شرقی حدود پنج هزار نفر از مددجویان خود را به خاطر خودکفایی از گروه خارج کرده است و این اتفاق مبارکی برای مددجویان است.

وی در پاسخ به این که نحوه فعالیت کمیته امداد به صورت برون مرزی چگونه است، گفت: بر اساس دستوری که مقام معظم رهبری در سال 1394 ابلاغ کردند ملاک عمل ما انتقال تجربیات مدیریت کمیته امداد با دیگر کشورها است.

بختیاری افزود: در لبنان که از زمان امام خمینی(ره) شعبه کمیته امداد داشتیم تنها الگوهای خود را به آنان معرفی کردیم، البته چند سال ابتدایی را خودمان مدیریت کرده و سپس همه چیز را به آنان سپردیم چنان‌که مشاهده می‌شود از شیوه مدیریت تا شکل صندوق‌ها مشابه کمیته امداد کشور است، البته در حوادثی مانند آتش گرفتن بندر بیروت کمک‌هایی جمع آوری شد که از طریق مبادی تعریف شده واریز کردیم.

وی درباره خارج شدن زنان سرپرست خانوار از حمایت کمیته امداد، تصریح کرد: حدود 63 درصد سرپرست خانوارهای ما را بانوان تشکیل می دهند، البته در شرایطی که خودکفا و توانمند شدند باید خارج شوند، چنانکه یکی از بانوان روستایی با فرزند 25 ساله ضمن خودکفایی و توانمندسازی خودشان، برای 150 مددجوی دیگر کارآفرینی کرده است.‌

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) به اداره بانوان نیز پرداخت و گفت: آذربایجان شرقی به همراه پنج استان دیگر به عنوان پایلوت اجرای این طرح انتخاب شده بود که نتایج و بازخوردهای مثبتی را از مددجویان گرفتیم، چنانکه پیشتر نیز گفتم حدود 63 درصد از سرپرستان خانوار را بانوان تشکیل می‌دهند و بعضا حرف و دردل هایی دارند که نمی توانند به مردان بزنند به همین جهت اکثر مددکاران را نیز بانوان تشکیل می دهند.

 وی به طرح انتخاب ایتام به صورت آنلاین اشاره کرد و گفت: خیرین عزیز می توانند در سایت کمیته امداد سرپرستی هر یتیمی را که می خواهند برعهده گرفته و کد ملی آن یتیم را دریافت کنند و ماهیانه به صورت آنلاین مستقیما به حساب آن یتیم عزیز مبلغ تعیین شده را واریز کنند، مردم سال گذشته حدود 920 میلیارد به ایتام کمک کرده‌اند که نشان از عمق فطرت پاک و نوع دوستی ملت عزیزمان است و امسال پیش‌بینی می‌شود این میزان به 1200 میلیارد تومان برسد.

بختیاری با بیان این که مردم پشتوانه اصلی کمیته امداد هستند، خاطرنشان کرد: امسال صد در‌صد بودجه ما 5 هزار میلیارد تومان است در حالی که کمک‌های مردمی حدود 12 هزار میلیارد تومان است.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با اشاره به این که ما حدود 80 تا 83 هزار خانوار دارای بیمار صعب‌العلاج داریم، ابرازداشت: خطر کرونا برای این عزیزان بسیار جدی بود و تمام سعی خود را بر حفظ سلامتی آنان انجام دادیم.

وی از راه اندازی سامانه خیر و احسان (سخا) خبر داد و گفت: این سامانه با هدف تجمیع اطلاعات تمام مددجویان خیریه‌ها و... با تفکیک تمام جزئیات که مراحل تکمیلی خود را می‌گذراند و سال آینده بارگزاری کامل می‌شود و کسانی که دغدغه کار خیر را دارند می‌توانند به سهولت به اطلاعات لازم دسترسی داشته باشند.

انتهای پیام/114/ ز

نظر شما