شناسهٔ خبر: 45889787 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

خشم امارات و مصر از دوحه و از سرگیری میانجیگری کویت

با ادامه تنش های مخفی میان قاهره و ابوظبی از یک سو و قاهره و دوحه از سوی دیگر، کویت، با ترتیب دادن دیدارهای میان مسئولان طرف های یاد شده، میانجی گری خود را از سر می گیرد.

صاحب‌خبر -

مصری‌ها و اماراتی‌ها دراین دیدارها، قطر را مورد سرزنش قرار داده و یک سری خواسته هایی را مطرح کردند که به گفته آن ها " آرامش " جز با تحقق آن خواسته ها حاصل نخواهد شد.

در عرض دو روز، کویت، دو هیات اماراتی و مصری را درپی هم به حضور پذیرفت و این استقبال، با هدف تلاش برای از سرگیری میانجی گری بود که اعلام آشتی میان "چهار کشور عربی" و قطر در نشست علا در عربستان در ماه گذشته، را به دنبال داشت.

اما این آشتی برای هیچ یک از کشورهای امارات و مصر، نتایجی ملموس دربر نداشت.این دو کشور همچنان احساس می کنند که قطر به آن ها توهین کرده و جدی نبودن در انجام هر اقدامی، می تواند روابط آن ها را به قبل از تصمیم تحریم که بیش از سه سال به طول انجامید، بازگرداند.

این تحرک کویت برای میانجی گری، در پی پیچیده شدن اوضاع در روزهای گذشته به ویژه میان قاهره و دوحه صورت گرفت. تاجائیکه نزدیک بود وضعیت بار دیگر به سمت اعلام از سرگیری جنگ رسانه ای و توقف پروازها و بسته شدن حریم هوایی پیش برود.

پس از اینکه هیچ یک از مسئولان مصر، امارات و قطر از پیش‌قدم شدن برای مذاکره با طرف های دیگر استقبال نکردند، کویت پیشنهاد میزبانی این دیدارها را مطرح کرد که تلاش برای برگزاری آن در اراضی سعودی با شکست روبرو شد.

بحرین نیز از این تحرکات مستثنی نمانده است، این کشور نیز از رفتارهای قطر آزرده خاطر است و همین مساله باعث شده که کویتی ها برای برگزاری نشست های مشابه میان مسئولان بحرین و قطر تلاش کنند.

هیات اماراتی، دوشنبه گذشته ، جلسه مذاکرات چند ساعته را آغاز کرد و طی آن ، خواسته هایی را مطرح کرد از جمله اینکه خواهان احساس " آرامش نسبی" در برابر اقدامات قطر شد. به ویژه پس از اینکه، قطر ، در هفته های گذشته، عمداَ ابوظبی را نادیده گرفت و براساس انتظاری که از توافق های حاصله در نشست علا می رفت ، از گشایش کانال های ارتباطی با آن در هر سطحی خودداری کرد.

مسئولان اماراتی درباره نزدیک شدن به سرآمدن ن صبرشان درقبال مواضع قطر هشدار داده اند.

سطح تماس های مسئولان دو کشور همچنان پایین است و این درحالیست که هیچ گونه تماس مستقیم میان امیر قطر و ولیعهد ابوظبی صورت نگرفته است، درحالیکه این تماس با ولیعهد سعودی صورت گرفته است.

اما مصری ها همچنان از شبکه الجزیره قطر به خاطر پوشش مسائل کشورشان خشمگین هستند و دراین راستا، مسئولان وزارت خارجه، گزارش هایی را منتشر کردند که نشان می دهد این شبکه قطری، به توافق های حاصله پایبند نیست.قاهره این توافق ها را به منزله دماسنجی برای سنجش میزان تعهد دوحه به آن ها می داند.

اما قطری ها در واکنش به اعتراض مطرح شده، به بیان تحولاتی که در رویکرد این شبکه در رابطه با سیاست مصر و پرداختن به خبرهای مختص به ریاست جمهوری به وجود آمده، پرداختند و گفتند که این شبکه، خط مشی خود را در تمرکز بر برخی از مسائل منفی موجود هم حفظ کرده است و این مساله - از نظر آنان - با توجه به جایگاه مصر و تعداد جمعیت آن و اوضاع معیشتی این کشور طبیعی است.

همچنین، دوحه اعلام کرد که هیچ محدودیت جدیدی را در رابطه با ورود و خروج شهروندان مصری به قطر اعمال نکرده و به آن ها اجازه داده که بدون هیچ محدودیت خاصی، به این کشور وارد شوند یا از آن خارج شوند.

قطری ها مسئولیت برخی از شبکه هایی که از ترکیه یا بریتانیا پخش می شود، را برعهده نگرفتند و تاکید کردند که این شبکه ها از سوی قطر تامین مالی نمی شود .

قطری ها از مسئولان مصری خواستند که این مساله را با کشورهای ذیربط ، حل کنند.

اما قطری ها بارها قول داده اند که موضوع وضعیت اعضای گروه اخوان المسلمین را که در دوحه مقیم هستند، و مسئولان مصری خواهان یکسره شدن آن شده اند، رسیدگی کنند. ولی هیچ گاه مهلتی را برای پاسخ دادن به قاهره درباره اسامی که مصر خواهان رسیدگی به وضعیت آنان شده است، مشخص نکرده است.

درحالیکه گزارشی درباره جزئیات نشست ها و نتایج آن به رئیس جمهوری مصر ارائه خواهد شد و السیسی نیز، با امیر کویت که درحال حاضر میانجی گیری را برعهده گرفته است، سخن خواهد گرفت. به نظر می رسد که اوضاع بین قاهره و دوحه، به سمت نه جنگ و نه صلح پیش می رود ، گویی که بار دیگر بازگشتی به روابط مستحکم وجود ندارد و در آینده نزدیک ، از تحریم هم خبری نیست.

تا اطلاع ثانوی ، نگاه ها متوجه موضع ابوظبی است که خشم خود را از"خود برتربینی" قطر پنهان نمی کند، به ویژه پس از اینکه بنا به گفته مسوولان مصری ، قطر بارها بصورت غیر مستقیم تاکید کرده است که اهمیتی به ادامه روابط با امارات نمی دهد.

فوری/ آغاز فروش فوق العاده و پیش فروش سایپا + لینک ثبت نام و اسامی خودروها افشاگری در مورد طلاق حمید گودرزی ؛ ماندانا لو داد یارانه معیشتی اسفند ماه کی واریز می شود؟ +جزئیات مهم چگونگی دریافت سود سهام عدالت عکس دیده نشده از لیلا اوتادی بر سر سفره عقد/ شباهت جالب اوتادی و خواهرش اسامی برندگان پیش فروش ایرانخودرو اعلام شد+ جزئیات مهم جنجال جدید شهاب حسینی / شهاب حسینی برای همیشه خداحافظی کرد! دلتنگی نسیم ادبی از مرگ همسرش جنجالی شد! +تصاویر دیده نشده

برچسب‌ها:

نظر شما