شناسهٔ خبر: 45887425 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

دیدار دکترلاری با مدیران و مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه/ارائه گزارش عملکرد دانشگاه در حوزه‌های فرهنگی و دانشجویی

دکتر سیماسادات لاری سخنگو و معاون وزیربهداشت در سفر یک‌روزه خود به کرمانشاه‏، با مسؤولان، کارکنان‏، مدیران و دست‌اندرکاران دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه دیدار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا‏، دکتر سیماسادات لاری سخنگو و معاون و فرهنگی و دانشجویی وزیربهداشت در سفر یک‌روزه خود به کرمانشاه‏، با جمعی از مسؤولان، کارکنان‏، مدیران و دست‌اندرکاران دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه دیدار کرد.

گزارش عملکرد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در حوزه‌های مختلف دانشجویی و فرهنگی ازجمله وضعیت خوابگاه‏، تغذیه‏، مشاوره سلامت روان‏، تربیت بدنی، وضعیت نهادهای دانشجویی و فعالیت کانون‌های فرهنگی‏، نشریات دانشجویی، شوراهای صنفی‏، تشکل‌های سیاسی و انجمن‌های علمی و نیز گزارشی از فعالیت‌های شورای فرهنگی دانشگاه و همچنین وضعیت اداره قرآن و عترت این دانشگاه از جمله مواردی بود که دکترغلامی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در قالب  پاورپوینت در حضور دکترلاری بیان کرد.

در ابتدای این نشست دکتر غلامی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به ارائه گزارشی از فعالیت کانون‌های فرهنگی و فوق برنامه دانشگاه پرداخت و گفت: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه دارای ۲۹ کانون فرهنگی فعال است که از جمله می‌توان به کانون اخلاق حرفه‌ای‏، محک، کانون بین‌الملل، دست‌های آسمانی، کانون گردشگری، ادبی، نقاشی، آی‌تی و همچنین کانون خیریه امام علی(ع) اشاره کرد.

رشد چشمگیر فعالیت کانون‌های فرهنگی طی چهارسال اخیر

وی با اشاره به رشد کانون‌های فرهنگی دانشگاه طی چهارسال اخیر اظهار کرد: کانون مددکاری اجتماعی‏، سلامت، اندیشه، کانون جهادی، کانون هلال احمر، عکاسی، کانون صنایع دستی، قانون سبک زندگی و همچنین کانون تئاتر از دیگر کانون‌های فعال این دانشگاه به شمار می‌روند که طی سال‌های گذشته فعالیت‌های چشمگیری در حوزه کاری خود داشته‌اند.

غلامی همچنین به تعداد مقام‌های کسب شده توسط دانشجویان این دانشگاه در جشنواره بین‌المللی سیمرغ اشاره کرد و گفت: برگزاری مسابقه مجازی قرنطینه با طعم بهار‏، ویژه دانشجویان، اساتید و کارکنان بخش درمان‏، برگزاری مسابقه مجازی ماه من ویژه روز قدس، برپایی مسابقه مجازی چالش‌ هایکو کتاب توسط کانون اندیشه و نیز برگزاری مسابقه مجازی پرسش و پاسخ کرونایی توسط کانون سلامت و نیز ثبت نام و عضو گیری دانشجویان دانشگاه در رشته‌های مختلف به منظور همکاری در سامانه ۴۰۳۰ از دیگر اقدامات کانون‌های فرهنگی دانشگاه طی سال‌های اخیر بوده است.

معاون فرهنگی ودانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه،‏ خاطرنشان کرد: توزیع مواد و اقلام خوراکی در میان مردم شناسایی شده حاشیه نشین شهر کرمانشاه توسط کانون خیریه امام علی(ع) و مددکاری اجتماعی، اجرای تئاتر خیابانی زندگی حراج به مناسبت ایام سوگواری پیامبر و اهل بیت توسط کانون تئاتر، اجرای تمرینات موسیقی در راستای جشنواره سیمرغ در محل آمفی تئاتر امام رضا توسط گروه موسیقی، برپایی ایستگاه غربالگری فشارخون و قندخون توسط کانون جهادی و بسیج دانشجویی، برگزاری تقدیر از اعضای شرکت کننده در کارگاه‌های تولید ماسک و دستکش و همچنین برگزاری وبینار راهکارهای جلوگیری از اعتیاد و آشنایی با موادمخدر صنعتی توسط کانون سبک زندگی سالم و... ازدیگر برنامه‌های این کانون‌ها در سال‌های اخیر بوده است.

فعالیت ۲۹ انجمن علمی در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

غلامی همچنین تعداد انجمن‌های علمی دانشگاه را ۲۹ انجمن عنوان کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه دارای سه تشکل سیاسی است که پرعضوترین این انجمن‌ها در این دانشگاه تشکل بسیج دانشجویی است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همچنین گزارشی از عملکرد ستاد دانشجویی مقابله با ویروس کرونا ارائه کرد و گفت: ستاد دانشجویی مقابله با کرونا از ۱۲ اسفند سال گذشته فعالیت خود را شروع کرد و تا اوایل تیر ماه این فعالیت ادامه داشت که متشکل از سه کارگاه مجزا بود.

مشارکت دانشجویان در تولید ماسک واقلام بهداشتی در ایام شیوع کرونا

وی گفت: در این مدت کارگاه سراج در تولید ماسک، شیلد، دستکش و گان پزشکی با حدود  ۴۰۰ دانشجو به صورت حضوری و مجازی فعالیت داشت. گروه جهادی رهپویان انتظار در تولید دستکش و شیلد با کیفیت مرغوب و با فعالیت یکصد دانشجو خدمات خود را ارائه کرد که کار گندزدایی بیمارستان‌ها، دانشکده‌ها، خوابگاه‌ها، مراکز، معاونت‌ها و ادارات استان را انجام می‌داد.

غلامی افزود: همچنین سومین کارگاه شهدای مدافع سلامت با محوریت تولید ماسک ودستکش و ۵۰ نفر عضو ازدانشجویان فعالیت‌های خود را اجرایی کرد. همچنین هر سه کارگاه در رزمایش مواسات و همدلی مشارکت داشتند و در توزیع اقلام خوراکی و بهداشتی در چندین مرحله همکاری کردند.

دانشگاه دارای ۲۶ نشریه دارای مجوز است که از این تعداد ۱۷ نشریه فعال است

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه آماری از تعداد نشریات فعال دانشگاه پرداخت و گفت: دانشگاه دارای ۲۶ نشریه دارای مجوز است که از این  تعداد ۱۷ نشریه فعال هستند. همچنین دانشگاه در انتشار نشریات الکترونیکی رشد قابل توجهی از خود نشان داده است. انتشار نشریات الکترونیکی همچون میثاق قلم، انتشار گاهنامه نبض، انتشار الکترونیکی گاهنامه علمی هشیاری و داروکده و نیز انتشار الکترونیکی گاهنامه روپوش سفید و هوشبر جوان و... از دیگر اقدامات در حوزه نشریات الکترونیکی است.

غلامی همچنین تعداد خوابگاه‌های دانشجویی این دانشگاه را هفت خوابگاه عنوان کرد و گفت: دوخوابگاه پسران و چهارخوابگاه دختران و همچنین یک خوابگاه متاهلی‏، اسکان دانشجویان دانشگاه را عهده‌دار است. 

وی اضافه کرد: انجام تعمیرات وتجهیز خوابگاه‌های دانشجویی‏، اسکان دانشجویان روزانه و بین‌الملل براساس پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی‏، عقد تفاهمنامه با خوابگاه‌های خودگردان زاگرس و فاطمیه جهت اسکان دانشجویان بین‌الملل، تامین اسکان برای دانشجویان بین‌الملل در خوابگاه‌های با درجه کیفی بالا و با اجاره سه تخت و هزینه یک تخت از جمله اقدامات انجام شده دانشگاه در سطح خوابگاه‌های دانشجویی در سال ۹۹ بوده است.

بازسازی و تعمیرات اساسی خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه در سال ۹۹

غلامی با اشاره به هزینه تعمیرات‏، بازسازی و تجهیز خوابگاه‌های مجردی و متاهلی در سال ۹۹ اظهار کرد: بالغ بر ۱۶ میلیارد ریال هزینه تجهیز و بازسازی و تعمیرات اساسی خوابگاه‌های مجردی ومتاهلی در سال جاری شده است.

وی به پروژه احداث ساخت خوابگاه ۴۰۰ نفره دانشجویی اشاره کرد و گفت: این طرح عمرانی با صرف هزینه ۱۴۰ میلیارد ریال در مرحله ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی قرار دارد و اجرای فاز دوم این طرح در مرحله انجام مشاوره جهت برگزاری مناقصه ساخت وتکمیل با برآورد ۴۰۰ میلیارد ریال می‌باشد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همچنین به فعالیت سلف سرویس مرکزی بوستان‏، سلف سرویس دانشکده پیراپزشکی و همچنین دانشکده بهداشت وتغذیه و نیز دندانپزشکی اشاره کرد و گفت: مرکز توزیع غذا به خوابگاه‌های دانشجویی نیز فعالیت خود را در طول سال انجام می‌دهد.

غلامی نصب دستگاه ژتون فراموشی، افزایش تعداد منوهای صبحانه، تامین غذای روزفروش از غذای خورده نشده وصرفه‌جویی حاصل از آن، اضافه شدن غذای نیم پرس و ... را از اقدامات دانشگاه در حوزه تغذیه ذکر کرد. همچنین خریداری دستگاه خلال کن، ساخت سردخانه، خریدتجهیزاتی همچون دیگ شویی، سینی شویی، تابه گردان، چرخ گوشت صنعتی، کباب پزصعنتی، اجاق گاز‏، ظروف چینی، خرید گرم‌کن و نصب هود و نیز رنگ‌آمیزی سالن غذاخوری و... از جمله دیگر اقدامات در این زمینه بوده است.

اجرای طرح همقدم در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

وی همچنین به اجرای طرح پایش همقدم در دانشگاه اشاره کرد و گفت: اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان در طرح ملی همقدم، همگام با سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور شد. در اجرای این طرح همه روزه کارشناسان اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویی درحال برقراری تماس مستقیم با دانشجویان و بررسی وضعیت سلامت روان آنها است. همقدم بودن این طرح از این جهت است که دانشجو بداند تنها نیست و اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان گام به گام با آنان در حرکت هستند و در صورت نیاز می‌توانند از خدمات این اداره استفاده کنند.

در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین علی محبی مسوول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه دقایقی در خصوص موضوع ازدواج و تاثیر آن در زندگی سالم اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید بیش از پیش به آن تاکید کنیم موضوع ازدواج دانشجویی است و اگر ما مسؤولان به این موضوع بی‌توجه و حمایت‌های لازم را انجام ندهیم‏، آسیب‌ها و ناهنجاری‌های زیادی به جوانان وارد می‌شود.

وی بر لزوم ساخت خوابگاه‌های متاهلی برای دانشجویان تاکید کرد و گفت: باید همه دانشگاه‌ها نسبت به موضوع ازدواج و سرمایه‌گذاری در احداث خوابگاه‌های متاهلی تلاش کنند واگر این حمایت‌ها انجام نشود‏، میل و انگیزه جوانان به ازدواج کمرنگ می‌شود و این مساله می‌تواند تهدیدات زیادی به جامعه وارد شود.

موضوع خوابگاه‌های متاهلی باید در دستور کار معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت باشد

محبی افزود: موضوع خوابگاه‌های متاهلی باید در دستور کار معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت باشد تا بتوانیم مساله ازدواج دانشجویی را در میان دانشجویان علوم پزشکی مرتفع کنیم و یکی از این زیرساخت‌ها و حمایت برای ازدواج دانشجویی‏، تکمیل و احداث خوابگاه‌های متاهلی و همچنین ارائه تسهیلات و وام به دانشجویان متاهل است.

این مقام مسؤول تاکید کرد: اگر موضوع ازدواج در سنین جوانی حل و فصل شود‏، به صراحت می‌توان گفت بیش از ۹۰ درصد مشکلات فرهنگی جوانان ما مرتفع می‌شود که لازم است در این زمینه بیش از پیش دولت و مسؤولان پشتیبانی‌های لازم را انجام دهند.

وی به موضوع رشد جمعیت و فرزندآوری اشاره کردو گفت:این موضوع همواره مورد تاکیدمقام معظم رهبری است و در حقیقت باید گفت اوضاع ما به لحاظ رشد جمعیت، اوضاع خوبی نیست و باید در این راستا برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد.

کمیته رشد جمعیت و فرزندآوری در همه دانشگاه‌ها تشکیل شود

محبی با اشاره به اینکه باید در همه دانشگاه‌ها کمیته رشد جمعیت و فرزندآوری تشکیل شود، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خوشبختانه جزو معدود دانشگاه‌هایی است که در زمینه موضوع رشد جمعیت و فرزندآوری اقدامات خوبی انجام داده و با تشکیل کمیته‌های مربوطه در راستای اهداف مورد نظر حرکت کند. خوشبختانه این کمیته در دانشگاه تشکیل شده و اعضای آن توسط ریاست دانشگاه ابلاغ شد و رئیس این کمیته در دانشگاه دکتر مرادی ( رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه) است.

این مقام مسؤول گفت: امیدوارم در کل کشور‏، وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت در این راستا حرکات خوبی انجام دهد و نسبت به موضوع رشد جمعیت و فرزندآوری با اجرای طرح‌های مختلف، اقدامات شایسته‌ای انجام دهد.

همچنین در ادامه این نشست دکتر پرستو عباسپور رئیس اداره مشاوره و سلامت دانشگاه در خصوص فعالیت‌های این اداره دقایقی به ارائه سخن پرداخت و آماری از فعالیت‌های مشاوران در دانشکده‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ارائه کرد.

گفتنی است معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، در قالب سفرهای استانی تا کنون از دانشگاه‌های علوم پزشکی همدان، مشهد، تبریز، بابل، زنجان، البرز، قم، اراک، سمنان، ارومیه، خوی، گلستان، ایلام، گیلان، جیرفت، بم، قزوین، کاشان، شهرکرد، اصفهان و... بازدید کرده است و طی دیدار با مسؤولان و نمایندگان نهادهای دانشجویی دانشگاه‌های مربوطه از نزدیک در جریان مشکلات و کمبودهای این دانشگاه‌ها قرار گرفته است./انتهای پیام

نظر شما