شناسهٔ خبر: 45887102 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

شهردار تهران در آئین رونمایی از تجهیزات و افتتاح ایستگاه های جدید آتش نشانی :

تهران تاب‌آورتر شد | بازدید از ۳۳ هزار ساختمان برای پیشگیری از حریق

شهردار تهران فعال شدن ۸۰ پد هلیکوپتر، راه‌اندازی سامانه پایش بر خط ایمنی ساختمان‌ها، توسعه شبکه شیرهای هیدرانت، تامین مخازن آب، تعامل با دیگر نهادها و کاهش زمان رسیدن نیروهای آتش‌نشانی به حادثه را از جمله اقداماتی دانست که توانسته به افزایش تاب‌آوری تهران طی چند سال اخیر منجر شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پایگاه خبری شهر، پیروز حناچی در آیین بهره‌برداری از سه ایستگاه و رونمایی از تجهیزات جدید سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، گفت: تجربه خوبی در شرایط تحریم و کمبود امکانات به دست آمده است که نشان می‌دهد اگر دست به دست هم دهیم، می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم.

او با اشاره به اینکه نوسازی ایستگاه‌های آتش‌نشانی با اعتبار  یکهزار و ۳۵۰ میلیارد ریال صورت گرفته است، افزود: زمان رسیدن نیروهای آتش‌نشانی به حدود ۴ دقیقه کاهش پیدا کرده که این مساله به دلیل توسعه ایستگاه‌هاست. هر چه ساخت ایستگاها بیشتر شود می‌توانیم این زمان را کوتاه‌تر کنیم. همچنین یکی دیگر از راه‌های کم‌هزینه‌ای که در آتش‌نشانی در پیش گرفته شده، شبکه شیرهای هیدرانت است که بر اساس آمار تا سال ۱۳۹۵ تعداد ۶ هزار و ۶۹۴ شیر در شهر تهران وجود داشت و این آمار در سال ۹۷ به ۷ هزار و ۱۵۵ و امروز به ۸ هزار و ۷۷۱ شیر هیدرانت افزایش پیدا کرده و در مناطق مختلف به ویژه در مناطق پرخطر نصب شده است.

شهردار تهران با بیان اینکه حوادثی مانند پلاسکو این خصیصه را داشت که نقطه عطف شود و از آن درس بگیریم، تصریح کرد: شرایط امروزمان به شکل قابل توجهی با شرایط آن زمان متفاوت است و از نظر تجربیات، هوشمندی و تجهیزات مورد نیاز تغییرات خوبی ایجاد شده است. همچنین با بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که حدود هزار ساختمان بلند دیگر داریم که نیازمند توجه هستند و بر همین اساس طرح ۹۹۹ طراحی شد.

تهیه ۵۶۰۰ دستورالعمل ایمنی

حناچی اضافه کرد: در بحث اقدامات پیشگیری از حریق، ۳۳ هزار ساختمان مورد بازدید قرار گرفت و بیش از ۵ هزار و ۶۰۰ دستورالعمل ایمنی تهیه و ساختمان‌ها با میزان خطرهای مختلف شناسایی شد. طی تمهیداتی سامانه پایش برخط در مورد ایمنی ساختمان‌ها راه‌اندازی و بارگذاری ۸ هزار ساختمان روی این سامانه با دسترسی برای ذینفعان، مسئولین و مراجع ذیربط انجام شد.

شهردار تهران با بیان اینکه در بازار تهران توسعه شبکه هیدرانت انجام شد، گفت: در همین زمینه نیز طرح پلاک ایمن که می‌تواند برچسب متمایزکننده‌ای برای شناسایی ساختمان‌های ایمن باشد، طراحی شد. علاوه بر این با همکاری دانشگاه‌ها، رشته «مدیریت عملیات در حریق و حوادث» در دانشگاه خواجه نصیر راه‌اندازی شد. همچنین در بخش همکاری‌های بین‌بخشی با همکاری سازمان آتش‌نشانی با اورژانس، جان بسیاری از شهروندان نجات پیدا کرده و بیش از ۸۰ پد هلیکوپتر در شهر تهران فعال شد و این مسائل آمادگی‌هایی است که تاب‌آوری تهران را بالا می‌برد.

ضرورت شناسایی نقاط آسیب

شهردار تهران با تاکید بر این که باید نقاط آسیب را شناسایی و برای آن برنامه‌ریزی کنیم، افزود: طبق برآوردها هر دلاری که قبل از حادثه هزینه می‌شود معادل ۹۰ تا ۱۰۰ دلاری است که بعد از حادثه مجبوریم برای تامین خسارت بپردازیم.

حناچی با اشاره به وارداتی بودن بسیاری از تجهیزات سازمان آتش‌نشانی ادامه داد: در سال ۱۳۸۹ بودجه شهرداری تهران حدود ۷ میلیارد دلار بود اما بودجه امروز تهران بر خلاف افزایش ریالی حدود ۱.۵ میلیارد دلار است. با این وجود امکانات و تجهیزاتی که داریم قابل مقایسه با سال ۸۹ نیست.

او با اشاره به اینکه ایستگاه جدید آتش‌نشانی در حریم تهران با همکاری‌های بین‌دستگاهی آماده شده است، گفت: در شرایط حادثه، شهرداری تهران وظیفه کمک به شهرهای کوچک اطراف تهران را دارد و امیدواریم این زمینه همکاری در نقاط دیگر شهر تهران نیز تعقیب شود.

به گفته شهردار تهران، تامین مخازن آب آشامیدنی در حدود ۱۰۰ نقطه در پارک‌های تهران پیش‌بینی شده که این طرح در ۳۰ نقطه انجام شده و در ۵۰ نقطه نیز در حال انجام است و آب آشامیدنی در مواقع بحران با همکاری آب و فاضلاب در دسترس خواهد بود که این مساله نیز می‌تواند تاب‌آوری شهر تهران را به دنبال داشته باشد.

بهبود زمان پیمایش نیروهای عملیاتی آتش‌نشانی

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران هم در آیین بهره‌برداری از سه ایستگاه و رونمایی از تجهیزات جدید این سازمان، گفت: در دو سال اخیر ۶ ایستگاه افتتاح شده و ۴ ایستگاه در حال ساخت بیش از ۵۰ درصد پیشرفت داشته است که سال آینده افتتاح می‌شود.

مهدی داوری اضافه کرد: سازمان آتش‌نشانی در افق چشم‌اندازی که ترسیم کرده، قرار است به سازمانی چابک، حرفه‌ای، دانش‌محور و هوشمند تبدیل شود. زمان پیمایش نیروهای عملیاتی آتش‌نشانی در سال ۱۳۹۸، ۴ دقیقه و ۱۶ ثانیه بود که امروز به ۴ دقیقه و ۱۱ ثانیه کاهش پیدا کرده و با وجود شرایط کرونایی و افزایش ترافیک این میزان نسبت به سال گذشته ۵ ثانیه بهبود پیدا کرده است. همچنین محدوده کمک‌رسانی در شهر تهران حدود ۷۰۰ کیلومتر بود اما این محدوده به ۱۴۰۰ کیلومتر افزایش پیدا کرده و این سازمان از شهرهای اطراف تهران نیز پشتیبانی می‌کند.

او با بیان اینکه ایستگاه ۱۳۳ که در حریم تهران واقع شده با همکاری فرمانداری تهران ساخته شده و حتی می‌تواند تا حدود زیادی پوشش داخل شهری داشته باشد، افزود: این ایستگاه پس از ساخت تحویل سازمان آتش‌نشانی شد و توسط این سازمان تجهیز و تکمیل شد که تجهیز آن حدود ۳۰ میلیارد تومان هزینه در بر داشت. ایستگاه ۱۱۵ در خیابان سعدی و در نقطه‌ای پرترافیک و پرمخاطره با همکاری شهرداری منطقه ۱۲ و در اختیار دادن زمین توسط این منطقه ساخته شد و ایستگاه ۱۱۶ نیز در میرداماد و با همکاری شهرداری منطقه ۳ راه‌اندازی شد.

مطابقت با آخرین استانداردهای دنیا در برخی تجهیزات

داوری با اشاره به خرید تجهیزات مناسب برای این سازمان در شرایط افزایش قیمت و تحریم عنوان کرد: یکی از این تجهیزات، دستگاه‌های شناسایی مواد شیمیایی است که یکی از این دستگاه‌ها به صورت لابراتوار متحرک می‌تواند ۲۸۶ هزار ماده را شناسایی کند و یکی دیگر از دستگاه‌ها ۲۲ هزار ماده را در بحث مقابله با مواد خطرناک و شیمیایی شناسایی می‌کند. همچنین سازمان آتش‌نشانی در بخش تجهیزاتی مانند دستگاه تنفسی و حفاظت فردی با آخرین استانداردهای دنیا مطابقت دارد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در پایان یادآور شد: علاوه بر بخش سخت‌افزاری مانند ساخت ایستگاه و تجهیزات در بخش نرم‌افزاری نیز فعالیت‌های مناسبی در جهت ایمنی ساختمان‌ها با ایجاد سامانه برخط پایش ایمنی ساختمان‌ها انجام شده است و تاکنون ۶ هزار ساختمان در این سامانه بارگذاری شدند و طبق برنامه تا پایان سال این تعداد به ۱۰ هزار ساختمان می‌رسد که می‌توانیم به صورت آنلاین از شرایط ساختمان‌ها مطلع شویم. همچنین بر اساس طرح ۹۹۹، آتش‌نشانان در جمع ساکنان برج‌ها حضور پیدا کرده و آموزش‌های لازم به این شهروندان ارائه می‌شود.

نظر شما