شناسهٔ خبر: 45884937 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

تلاش‌های اروپا برای احیای برجام؛ موضع واشنگتن و تهران چیست؟

به گفته کارستن فویگت، هماهنگ کننده سابق دولت آلمان در همکاری با ایالات متحده، دولت‌های اروپایی در حال تلاش برای اجرای توافق هسته‌ای با ایران هستند و تهران هم باید به تعهدات خود بازگشته و به توافق احترام بگذارد.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| الجزیره نوشت: به گفته کارستن فویگت، هماهنگ کننده سابق دولت آلمان در همکاری با ایالات متحده،  دولتهای اروپایی در حال تلاش برای اجرای توافق هسته ای با ایران هستند و تهران هم باید به تعهدات خود بازگشته و به توافق احترام بگذارد.

 

در ادامه این مطلب آمده است: وی در گفتگو با الجزیره افزود: دولتهای اروپایی می خواهند طبق برجام با تهران همکاری کنند و اگر تهران تصور می کند پیش از بازگشت به تعهدات برجامی، آمریکا تحریم‌ها را برطرف می‌کند، در اشتباه است. علاوه بر اینکه لازم است ساز و کاری طرح شود که رفع تحریمها و بازگشت به تعهدات، به صورت همزمان باشد.

 

به گفته این مسئول آلمانی، باید به آمریکا و ایران برای بازگشت به توافق هسته ای فشار وارد شود، تا در ادامه فعالیت‌های دیگر ایران در تمام جوانب، مورد بحث و قرار گیرد.

 

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که دولت ایران آگاه بوده و با بازگشت به توافق هسته ای، به نفع ملت خود گام برمی دارد.

 

در این میان، وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل نشستی را پایان دادند که به بررسی امکان بازگشت واشنگتن به توافق هسته ای مربوط می شد. در پایان، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که پیشرفت در پرونده هسته ای، مرهون اجرای توافق و رفع تحریمها از ایران است.

 

در مقابل، علی اکبر دارینی، پژوهشگر مطالعات مربوط به ایران و آمریکا بر این عقیده است که ایران هرگز به پایبندی کامل به توافق باز نمی گردد، چرا که آمریکا اولین طرفی است که از آن خارج شده و باید قبل از درخواست از تهران برای بازگشت به توافق، خود به آن بازگردد، همانطور که اروپایی ها هم باید به بندهای توافق پایبند بمانند.

 

وی افزود: ایران می خواهد با رفع تحریم‌ها، یک واقعیت ملموس را ببیند، چرا که طرفهای دیگر حاضر در توافق، به طور کامل از پایبندی به آن خارج شده اند و در صورتی که تحریمهای ایران برطرف نشود، تهران در مسیر دیپلماتیک می ماند، همانطور که برنامه های هسته ای خود را برای افزایش فشار، توسعه خواهد داد.

 

معاون ویژه اوباما، جان ووفستول می گوید: دولتهای اروپایی طرفدار بازگشت و عمل به برجام و حمایت از آن هستند و امروز، ایالات متحده می خواهد به توافق بازگردد و ایران هم برای بازگشت سریع، تشویق میشود.

 

وی افزود: دولت جدید آمریکا به خوبی می داند این دولت ترامپ بوده که بدون هیچ بهانه ای از توافق هسته ای خارج شده، با این حال، ایران باید بازگشت به توافق را اعلام کند، تا به همه ثابت کند که برنامه های هسته ای اش، صلح آمیز است.

 

منبع: انتخاب

 

نظر شما