شناسهٔ خبر: 45884497 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان مطرح کرد:

توسعه فناوری استان با تجاری سازی ایده‌های خلاق

رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان در خصوص فعالیت‌های این شهرک در ۲۰ ماه گذشته و تلاش برای ورود شرکت‌های مستقر در شهرک به بازار و جذب سرمایه توضیحاتی ارائه داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، جعفر قیصری پیش از ظهر امروز _ چهارشنبه ۶ اسفندماه، در مراسم تقدیر از واحدهای فناور برتر در ارزیابی سالانه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، اظهار کرد: در ۲۰ ماه گذشته تلاش کردیم شرکت‌های مستقر در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان آماده ورود به بازار و انجام پروژه‌های بزرگ‌تر شوند.

رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه برای تقویت تجاری‌سازی و جذب سرمایه در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان برنامه‌های کارآمدی داشتیم، افزود: وظایف اداره تجاری‌سازی و انتقال فناوری را بازنگری و بخش‌هایی مانند ثبت اختراعات را از آنها جدا کردیم تا این اداره به طور ویژه بتواند بر تجاری‌سازی، صادرات و توسعه بازار تمرکز کند و اقدامات مؤثری را در این زمینه انجام دهد.

وی با اشاره به جشنواره شیخ بهایی و تغییر رویکرد این جشنواره تصریح کرد: با تغییر رویکرد جشنواره ملی شیخ بهایی از ترویج فرهنگ کسب و کار به رویکرد جذب سرمایه‌گذار، سعی کردیم به شرکت‌های مستقر در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان کمک کنیم. در این زمینه با دو رویکرد مهم جذب سرمایه‌گذار و ورود به طرح‌های بزرگ فعالیت‌های مؤثری انجام داده‌ایم، شد.

وی افزود: در سال ۹۹ در برنامه‌هایی از جمله جشنواره شیخ بهایی حدود ۱۶ میلیارد تومان برای شرکت‌هایی که در جشنواره حضور یافتند، جذب سرمایه داشتیم که این میزان در سال ۹۹ برای شرکت‌های مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان حدود ۵۵ میلیارد بود.

قیصری با اشاره به افزایش ۲۰ برابری جذب سرمایه در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، افزود: سرمایه‌گذاران اصفهان در جشنواره امسال شیخ بهایی مشارکت کمی داشتند و سرمایه‌گذاران بیشتر از استان‌های دیگر بودند، اما طی برگزاری جلسات استاندار اصفهان با سرمایه‌گذران، افراد بسیاری برای شرکت در جشنواره سال آینده اعلام آمادگی کردند.

وی با توضیح اینکه با دریافت مجوز از هیئت امنای شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تلاش شد حدود ۶۰ درصد از درآمد اختصاصی شهرک را برای شرکت‌هایی که هدف آن‌ها ورود به بازار بود در نظر بگیریم، ادامه داد: امسال حدود ۹.۱ میلیارد تومان قرارداد را نهایی کردیم و این مشارکت‌ها را هر ساله افزایش دادیم. شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان با صرفه‌جویی در هزینه‌های دیگر در ۱۳ پروژه که هدف آن‌ها ورود به بازار بود، مشارکت کرد.

رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان گفت: در سال ۹۹ صندوق شکوفایی و نوآوری در فرآیند "هم‌سرمایه‌گذاری" برای ۳۵ طرح کشور با تأمین ۲۰ درصد از هزینه‌ها توسط پارک‌های علم و فناوری استانی و صندوق پژوهش و فناوری استانی و ۸۰ درصد هزینه‌ها توسط صندوق نوآوری و شکوفایی، با شرکت‌هایی که ایده‌ها و محصولات آنها آماده ورود به بازار بود، مشارکت و همکاری کرد.

وی افزود: از بین ۳۵ طرح هفت طرح در کشور انتخاب و مجموعاً حدود ۴۵ میلیارد تومان در این هفت طرح سرمایه‌گذاری شد که دو طرح از آن‌ها مربوط به شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بود و با مجموع حدود ۱۹.۵ میلیارد تومان در این دو طرح سرمایه‌گذاری شد.

قیصری اظهار کرد: علاوه بر طرح‌های شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بر روی دو طرح منتخب دیگر نیز سرمایه‌گذاری کرده‌ایم؛ به طور کلی صندوق نوآوری اصفهان ۲۰ درصد از چهار طرح منتخب کشوری را از بین هفت طرح تقبل کرده است.

وی افزود: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در تخصیص یارانه تجاری‌سازی نیز رتبه اول را در کشور به خود اختصاص داده است. حدود ۱۰ شرکت در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان جایزه تجاری‌سازی را دریافت کردند که مجموع آن حدود یک میلیارد تومان گرنت بلاعوض است.

قیصری با اشاره به دریافت مجوز برای مشارکت ۴۰ درصدی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با شرکت‌های فناور در سال ۱۴۰۰ تاکید کرد: شهرک آماده مشارکت با طرح‌ها و پروژه‌های آماده ورود به بازار است. ما در زمینه ارتباط با صنعت نیز جلسات فراوانی را برگزار کردیم تا صنایع بزرگ و متوسط را برای همکاری جذب کنیم. سیاست شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برای کمک به شرکت‌های مرکز رشد این است که برای بستن قراردادها و ورود به بازار، میزان تضمین‌ها را افزایش داده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه طراحی جامع پارک علم و فناوری سلامت و تجهیزات پزشکی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از تیرماه امسال با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز شده است، افزود: این پارک با مجوز هیئت امنای شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با چشم انداز هفت ساله در زمینی به مساحت ۲۵ هکتار و زیربنای ۳۶۰ هزار مترمربع احداث خواهد شد و شهرک آماده همکاری با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این زمینه است.

رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان با اشاره به اینکه ایجاد پارک علم و فناوری سلامت و تجهیزات پزشکی با توجه به نیاز کشور به لوازم پزشکی، دارو، درمان و تجهیزات بیمارستانی در دستور کار شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان قرار گرفت، ادامه داد: این مرکز نخستین پارک علم و فناوری در استان اصفهان است که با مشارکت بخش خصوصی احداث خواهد شد که حدود ۵۰۰ شرکت می‌توانند در حوزه سلامت آن فعالیت کنند.

وی خاطرنشان کرد: اهداف تعریف شده برای این پارک علم و فناوری بسیار گسترده است؛ تلاش شده تا جذابیت کافی برای متخصصان، فناوران و سرمایه گذاران بخش خصوصی در چهار فاز دو ساله ایجاد شود.

قیصری با اشاره به اینکه تحقق اهداف کلان علمی و فناوری در کشور مانند رسیدن تعداد شرکت‌های دانش بنیان به ۵۰ هزار واحد، بدون حضور و مشارکت بخش خصوصی امکانپذیر نیست، تاکید کرد: جذب سرمایه بخش خصوصی در حوزه علم و فناوری و تبدیل آن از حالت غیر مولد به مولد در مباحث دانش بنیان و همچنین ایجاد زیرساخت‌های پارک‌های علم و فناوری و توسعه شرکت‌های مستقر در آن‌ها ضروری است.

نظر شما