شناسهٔ خبر: 45884462 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

آذری جهرمی در حاشیه جلسه هیئت دولت:

گران شدن اینترنت ضد عدالت و ‌توسعه است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه اجازه گران شدن اینترنت را نمی‌دهیم، گفت: گران شدن اینترنت ضد عدالت و ‌توسعه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمّدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح امروز (چهارشنبه ۶ اسفند) در حاشیه جلسه هیأت دولت و در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه به هیچ وجه اجازه گران شدن اینترنت را نمی‌دهیم، گفت: حرف‌هایی که در مجلس می‌زنند نادرست است. می‌گویند دولت به‌دنبال گران کردن اینترنت است، ما اگر چنین نیتی داشتیم اصلاً نیاز به مصوبه مجلس نداشتیم.

وی با تاکید بر اینکه گران شدن اینترنت ضد عدالت و ‌توسعه است، اظهار کرد: اگر می‌خواستیم اجازه گران شدن اینترنت را بدهیم، همان موقع که قیمت را دو برابر افزایش دادند، مخالفت نمی کردیم، اما دولت با مصوبه محکمی، اجازه افزایش قیمت اینترنت را نداد.

آذری جهرمی اضافه کرد: حرف هایی که می زنند درست نیست. وقتی سهام‌داران اپراتورها دو سه ماه قبل قیمت ها را بالا بردند، دولت محکم ایستاد و قیمت ها برگشت. بالا بردن قیمت اینترنت ضدتوسعه و ضدعدالت است و در شرایط فعلی که مردم درگیر بیماری کرونا هستند، فضای مجازی به قول برخی از دوستان قوت غالب است.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه افزایش تعرفه اینترنت ظلم است خاطرنشان کرد: ما چهار سال قیمت را ثابت نگه داشته ایم الان هم استراتژی ما همان است و محکم می ایستیم تا قیمت افزایش نیابد. این موضع مجلس که گفته‌اند دنبال گرانی اینترنت نیستند در مقام صحبت خوب است.

وی بیان کرد: این موضع را به عنوان  سیگنال مثبتی می بینیم، حالا اینجا این پرسش مطرح است که چگونه به بنگاه اقتصادی می توان گفت ۱۰ درصد مالیات را افزایش دهد اما قیمت تمام شده را افزایش ندهد. اگر شما خبرنگاران این معادله اقتصادی را حل کردید، جواب را به ما هم بگویید چون ریاضی ما اینقدر خوب نیست که این معادله را درک کنیم؛ البته یک فرمول وجود دارد که بنگاه تعطیل شود و توسعه ارتباطات تعطیل شود.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه دولت یک ماه و نیم پیش مصوب کرد که اپراتورها ۴ درصد مالیات خود را کم کنند و آن را صرف سرمایه گذاری در  توسعه روستایی کنند افزود: وقتی ما دغدغه مناطق محروم داریم که آموزش عقب نیفتد، کرونا آسیب نزند و عدالت وجود ندارد و هر روز با بدبختی مردم عکس می‌گیریم و منتشر می‌کنیم چگونه می شود که مصوبه‌ای داشته باشیم که توسعه اینترنت را در روستاها محدود کند؟ سیاست دولت حمایت از اپراتورها برای گسترش عدالت اجتماعی  بوده است، اما آنچه در حال رخ دادن است، عکس آن است.

وی در پاسخ به این پرسش که مجلس معتقد است وزارت ارتباطات درباره درآمد کم اظهاری کرده است، تصریح کرد: بگویند کم اظهاری کجا بوده است. گزارش تفریغ بودجه را اعلام کنند. شش هزار و چهارصد میلیارد تومان به عنوان درآمد عمومی باید به خزانه واریز می‌کردیم.

آذری جهرمی در پاسخ به این پرسش که سهم ۱۰ درصد مرتبط با سهم دولت است نه علتی بر گرانی اینترنت بیان داشت: شرکت همراه اول، شرکت مخابرات ایران بورسی هستند و درآمد آنها در بورس اعلام می شود و این درآمد شفاف است و مردم می توانند ببینند و مگر می شود درآمدی باشد که اظهار نشود؟ بیان این مطالب شبیه اتفاق دیروز است که ما دیروز ابراز امیدواری کردیم که این اتفاق با رای نمایندگان نیفتد.

وی با اشاره به صحبت‌های یکی از نمایندگان مجلس که گفته بود وزیر ارتباطات گفته است نمی گذاریم چنین اتفاقی بیفتد اظهار کرد: وقتی حرف ها را آنقدر معوج می کنند معلوم است پایه های اقتصادی تصمیمات هم اشکال دارد. در هر صورت متنی که از مصوبه کمیسیون تلفیق آمده، این است که پول داده شود به صداوسیما و یک سری نهادهای دیگر.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: هنوز متن مصوب  مجلس در اختیار ما نیست و نمی دانیم چه چیزی مصوب شده است. دیروز یکی از نمایندگان پیشنهاد حذف این مصوبه کمیسیون تلفیق را داد که مجلس با آن مخالفت کرد یعنی در واقع مصوبه کمیسیون تلفیق تثبیت شد.

آذری جهرمی با بیان اینکه متنی که دیروز خبرگزاری مجلس منتشر کرده است را متن رسمی نمی دانیم و متن قانون اصلی باید منتشر شود تأکید کرد: در متن خبرگزاری مجلس آمده است که  ده درصد مالیات افزایش یابد قیمت بالا نرود. این خلاف سیاست های کلی نظام در اجرای سیاست های اصل۴۴ است و فکر می کنم با شورای نگهبان مکاتبه خواهم داشت و ممکن است این مصوبه مورد ایراد شورای نگهبان قرار بگیرد و به مجلس برگرداند.

انتهای پیام/

نظر شما