شناسهٔ خبر: 45884312 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مرکز پردازش هوشمند پستی راه‌اندازی شد

فائزه طاهری

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه پست یکی از زیرساخت‌های اصلی تحول دیجیتال است، گفت:خود پست‌ هم چاره‌ای ندارد جز اینکه درون خودش یک تحول دیجیتال را تجربه کند، زیرا با شیوه‌های سنتی نمی‌شود خدمات الکترونیکی را ارائه داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، آئین بهره‌برداری از مرکز پردازش هوشمند پستی شرکت ملی پست (خلیج فارس)، امروز با حضور محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- و رمضانعلی سبحانی‌فر -مدیرعامل شرکت ملی پست- برگزار شد.

آذری جهرمی در این مراسم با بیان اینکه کرونا تحول دیجیتال را در کشور سرعت داد و پست هم یکی از زیرساخت‌های اصلی تحول دیجیتال است، گفت: وقتی خدمات الکترونیکی و مراجعات غیرحضوری می‌شود، بخشی از نیاز به اتصال بنگاه به مردم توسط شرکت‌های حمل و نقلی و پستی جبران می‌شود، بنابراین پست در تحول دیجیتال یک زیرساخت است. خود پست‌ چاره‌ای ندارد که درون خودش یک تحول دیجیتال را تجربه کند، زیرا با شیوه‌های سنتی نمی‌شود این خدمات را ارائه داد.

وی با بیان اینکه اگر بنا باشد با شیوه سنتی به ظرفیت حمل و نقل کالا در شبکه پستی پاسخ دهیم، تحول دیجیتال در کشور در مجموع متوقف می‌شود، گفت: این اتفاق خواه ناخواه در کشور می‌افتاد و اما کرونا سرعت تحول دیجیتال را در کشور افزایش داد.  در مجموع پست در این حوزه کمی عقب است که فشار آن به پرسنل وارد شد، آنها در این مدت کار و تلاش بی‌نظیری کردند، فشار و باری که به شبکه پستی وارد شد و این شبکه هنوز نتوانسته تحول دیجیتال را به‌صورت کامل استقرار دهد، بر دوش پرسنل بود. در ایامی که همه از نگرانی کرونا در منازل قرنطینه بودند، پرسنل پست پیام‌آور ارتباطات مردم و خدمات مورد نیازشان بودند. خودشان را در معرض خطر قرار دادند که زندگی کردم تعطیل نشود.


ظرفیت شبکه پستی باید افزایش یابد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با تاکید بر اینکه تحول دیجیتال زیرساخت اساسی توسعه اقتصادی کشور است، گفت: بار و فشار به مجموعه پست به عنوان یکی از زیرساخت‌های تحول دیجیتال، روزبه روز بیشتر می‌شود و کرونا این فشار را تشدید کرد. پست چاره‌ای ندارد جز اینکه تحول دیجیتال را درون خود تجربه کند و برنامه مدیران این مجموعه هم از ابتدا بر تحول دیجیتال بوده و هست. خروجی این برنامه مدون باید افزایش ظرفیت شبکه پست با حفظ یا کاهش مجموعه انسانی باشد، به همراه افزایش کیفیت و کاهش مدت زمان ارائه خدمت.

آذری جهرمی ادامه داد: در این یک سال شکایت زیاد داشتیم، از بسته‌هایی که پاره شده، مفقود شده، با تاخیر به مقصد رسیده، اگر بخواهیم ظرفیت شبکه پستی را افزایش دهیم، باید چه کار کنیم؟ در چند نقطه گلوگاه داریم، یکی در حوزه دسترسی است، دیگری در حوزه تجزیه مبادلات که هسته فعالیت شرکت پست محسوب می‌شود. مرکز چهارراه لشگر اکنون می‌تواند ۱۳۰ هزار بسته در روز را با ۲۰۰ کارگر تبادل کند که با تکمیل ظرفیت آنجا، مرکز خلیج فارس موازی آن مرکز راه افتاده با ظرفیت ۲۰ کارگر و ۳۰۰۰ بسته در روز.


وی با بیان اینکه طبق تحول دیجیتال برای افزایش سرعت عمل، هوشمندسازی را وارد فرآیندها کرد، افزود: پست هم باید دو سال پیش این کار را انجام میداد اما به دلیل تحریم و عدم تامین تجهیزات و نوسانات قیمت ارز، فرآیندهای تدارکاتی طول کشید اما موجب برکت شد، زیرا اکنون یک شرکت دانش‌بنیان داخلی هوشمندسازی شبکه پستی کشور را بر عهده گرفته و این ارزشمند است. دراین مرکز با چهار نفر نیروی انسانی می‌توان ۲۵ هزار بسته را تبادل کرد که این موضوع ظرفیت و توان شبکه پستی را افزایش می‌دهد. این اتفاق باید در مرکز تجزیه مبادلات چهارراه لشگر و استان‌های مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز هم رخ دهد که ظرفیت شبکه پستی حداقل دو برابر شرایط فعلی شود.

راه‌اندازی قطار اختصاصی پستی در مسیر تهران-مشهد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به راه‌اندازی قطار اختصاصی پستی در مسیر تهران-مشهد بیان کرد: این اقدام باید تعمیم پیدا کند، ممکن است در ابتدا زیان‌ده هم باشد اما باید پای آن بایستید برای اینکه قطار پستی و واگن قطار پستی راه بیفتد، زیرا یک اقدام ارزشمند است. برخی از بسته‌ها و بارها ظرفیت قطار ضروری است. شرکت پست باید به سمت بازآفرینی مجموعه هوایی پیام هم برود، فرودگاه پیام به چرخه ظرفیت فرودگاهی کشور برگشت، اما خطوط هوایی پیام باید مجددا فعال شود، از پنج فروند هواپیما، دو فروند قابل برگشت به مدار است، برای بسته‌های اضطراری که باید در یک روز ارسال شوند، خطوط هوایی لازم است.

آذری جهرمی با بیان اینکه در لایه هسته به جز هوشمندسازی استفاده از ظرفیت حمل و نقل غیر کامیونی و تقویت مسیرهای کامیونی، باید به سمت استفاده از قطار و خطوط هوایی هم رفت، افزود: لایه اصلی همه اینها هم هوشمندسازی و اپلیکیشن سامانه‌های پستی است که قلب تپنده این مجموعه است و استانداردسازی کارها را پیش می‌برد. در لایه دسترسی تنوع موضوع باید پیگیری شود، هم پستچی‌ها باید هوشمند شوند و ابزارهای هوشمندسازی داشته باشند، اپلیکیشن و مسیریاب داشته باشند، به تعداد و نحوه ارسال بسته‌هایشان نظارت شود. بخشی به آموزش پرسنل پستچی‌ها برمی‌گردد که باید دانش آنها ارتقا یابد، ابزارهایشان هم باید متنوع شود.

وی با تاکید بر تنوع شیوه‌های انتقال اظهار کرد: پهپاد پستی یکی از این شیوه‌ها بود که آزمایش موفق داشت و اکنون در ناوگان پستی پیاده‌سازی می‌شود و امیدوارم تا قبل از پایان دولت، پهپاد پستی را به عنوان یک ظرفیت به صورت عملیاتی وارد مدار کنیم. البته هوشمندسازی و تحول دیجیتال باید به محیط زیست هم کمک کند. استفاده از موتورهای برقی از موضوعاتی بود که در تهران اجرایی شد و باید پیگیری بیشتری شود در شهرهایی که بحران آلودگی دارند، پست دوستدار محیط زیست باشد. طبیعتا کار شما کم کردن حل تردد مردم است اصل فعالیت شما به محیط زیست کمک می‌کند، اما داشتن پیوست محیط زیستی هم برای شما حائز اهمیت است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه ظرفیت شبکه پستی باید افزایش یابد، اظهار کرد: در حال حاضر بخشی از خدمات قبول خود را به بخش خصوصی محول کرده و درصدی به آنها می‌دهید و هماهنگی شما با بخش خصوصی در عرض درآمدهای شماست، اما به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه پستی کشور، تصمیماتی که می‌گیرید به بخش خصوصی ضربه می‌زند، در حالی که می‌توانید معادله را به بردبرد تبدیل کنید. مجموعه قبول را از در منازل پیگیری کنید، با استفاده از سامانه ۱۹۳ و اپلیکیشنی که دارید، این کار را انجام دهید و از ظرفیت استارت‌آپ‌های حمل و نقل برای این کار استفاده کنید.

اقدام پست برای برگزاری نمایشگاه کتاب چشمگیر بود

آذری جهرمی با تاکید بر موضوع کیفیت خدمات پستی بیان کرد: اقدام شرکت ملی پست برای برگزاری نمایشگاه کتاب در شرایط کرونا چشمگیر بود، اما باید تقویت شود. استانداردسازی بسته‌بندی موضوع مهمی است. تنوع بسته‌بندی از نیازهای مهمی است که باید اطلاع‌رسانی شود، تفاوت پاکت و کارتن برای کتاب و اسناد دارای ارزش آموزش داده شود، برای اینکه در چرخه حمل و نقل دچار مشکل نشود و کیفیت هم رعایت شود.

وی خاطرنشان کرد: انتظار دارم تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۰ با استفاده از ظرفیت بومی و تولید داخل و شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز اصفهان، مشهد، شیراز و تبریز و اهواز به صورت متمرکز افتتاح شود و این ظرفیت دو برابری را به عنوان زیرساختی برای خدمات‌رسانی به مردم فراهم کنید و در آن صورت درآمدتان هم افزایش می‌یابد. همچنین تا پیش از پایان دولت هم تمبر به عنوان میراث پست و نماد فرهنگی پست به بسته‌های پستی برگردد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما