شناسهٔ خبر: 45883425 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

وزیر ارتباطات در پاسخ به قدس آنلاین:

بگویند کجا درآمدمان را کم اظهاری کرده‌ایم؟/ می‌خواستیم اینترنت را گران کنیم نیاز به مصوبه مجلس نبود

آذری جهرمی با تاکید بر اینکه اینترنت به هیچ وجه گران نمی‌شود، گفت: اگر می‌خواستیم اینترنت را گران کنیم چند ماه پیش (که اپراتورها) آنرا دو برابر کردند جلویشان را نمی‌گرفتیم.

صاحب‌خبر -

قدس آنلاین: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت درپاسخ به این سوال که آیا دولت تعرفه اینترنت را گران خواهد کرد یا نه؟ تصریح کرد: به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم اینترنت گران شود.

وی افزود: اگر می‌خواستیم این اجازه را بدهیم همان موقع که (اپراتورها) قیممت را دو برابر کردند و  دولت مصوبه محکمی دد برای برگشتن قیمت ها اجازه میدادیم این کار انجام شود. چه کاری است که  یک با با زور مانع شویم و بعد بخواهیم االتماس کنیم(که قیمت را بالاببرند)؟

آذری جهرمی با بیان اینکه اینها حرف های نادرستی است که برخی اظهار داشتند دولت دنبال گران کردن  اینترنت بوده، گفتک اگر می خواستیم این کار  بکنیم که نیاز به مصوبه مجلس و اخذ مجوز  نبود ما خودمان اختیار داشتیم و دو سه ماه هقبل هم که سهامداران اپراتورها تصمیم گرفتند و قیمت اینترنت را بالا بردند دولت محکم ایستاد و مصوبه قاطعی به وزارت ارتباطات داد و قیمت ها برگشت.

وزیر ارتباطات بالا بردن قیمت اینترنت را ضد توسعه و ضد عدالت خواند و اظهار داشت در شرایطی که مردم گرفتاد کرونا و مشکلات زیادی هستند، به قول برخی دوستان که در ماه رضان می‌گفتند اینترنت قوت غالب است و باید فطریه را هم بر اشاس اینترنت محاسبه کرد.

وی تصریح کرد: ما چهار سال تعرفه را ثابت نگه داشتیم و الان هم راهبرد ما همان است و  محکم ایستادگی خواهیم کرد که این اتفاق نیفتد  و خوشحالیم از رویکردی که مجلس نشان داد و گفت معتقد به گران کردن نیستیم.

آذری جهرمی با بیان اینکه این یک سیگنال مثبت تلقی می‌شود، افزود: اما یک سوال وجود دارد. که چگونه می شود به یک بنگاه اقتصادی گفت مالیاتت را ۱۰ درصد بالا ببر اما تعرفه ات را ثابت نگه دار. این معادله اقتصادی رااگر شما خبرنگاران حل کردید به ما هم بگویید تا یاد بگیریم چون ریاضی ما اینقدر خوب نیست. البته یک فرمول دارد اینکه بنگاه تعطیل شود.

دولت یک ماه و نیم پیش مصوب کرد که اپراتورها چهار درصد مالیات خود را کم کنند و آن را صرف سرمایه‌گذاری در  توسعه روستایی کنند. وقتی ما دغدغه مناطق محروم داریم که آموزش عقب نیفتد، کرونا آسیب نزند و عدالت وجود ندارد و هر روز با بدبختی مردم عکس می‌گیریم و منتشر می‌کنیم چگونه می شود که مصوبه‌ای داشته باشیم که توسعه اینترنت را در روستاها محدود کند؟

بگویند کم اظهاری ما کجاست؟

وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین در مورد ادعای مجلس مبتنی بر کم اظهاری ۳ هزار میلیارد تومانی وزارت ارتباطات در بخش درآمد خود از اپراتورها گفت: بیاورند و بگویند این کم اظهاری کجاست؟ یعنی ما هم معتقدیم گزارش تفریق بودجه را که دیوان محاسبات می‌دهد. آن گزارش را بیاورند و بگویند این کم اظهاری کجاست؟.

آذری جهرمی افزود:  ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان عددی بوده که ما به عنوان درآمد عمومی از ناحیه شرکت مخابرات، شرکت  همراه اول و ...  اعلام  می‌کردیم. اینها  همه شرکتهای بورسی هستند و درآمدهایشان اظهار و در سامانه کدال موجود است و همه  می‌توانند ببینند و شفاف است.  

وی اضافه کرد: مگر می‌شود درآمدی باشد که اظهار نشود؟. اینها شبیه آنست که دیروز ما یک مطلبی را منتشر کردیم و ابراز امیدواری کردیم که با رای نمایندگان این اتفاق نیفتد و یک نماینده گفته بود وزیر ارتباطات گفته ما نمی‌گذاریم این موضوع تصویب شود. وقتی حرفها را تا این حد معوج می‌کنند معلوم است که پایه های اقتصادی اش هم مشکل دارد.

مصوبه مجلس ممکن است با ایران شورای نگهبان مواجه شود

آذری جهرمی درباره اختصاص درآمد حاصل  افزایش اینترنت به صداوسیما، گفت: در هر صورت متنی که از مصوبه کمیسیون تلفیق آمده، این است که پول داده شود به صداوسیما و یک سری نهادهای دیگر. هنوز متن مصوب  مجلس در اختیار ما نیست و نمی دانیم چه چیزی مصوب شده است. دیروز یکی از نمایندگان پیشنهاد حذف این مصوبه کمیسیون تلفیق را داد که مجلس با آن مخالفت کرد یعنی در واقع مصوبه کمیسیون تلفیق تثبیت شد. در هر حال به نظر می‌رسد سر سیاست های کلی مثل گران نشدن اینترنت و توسعه مناطق محروم و اینکه باید شفافیت وجود داشته باشد، با نمایندگان اختلاف نظر نداریم. این سه اصل اساسی است که با دوستانی که دیروز در مجلس مذاکره کردیم به آن اعتقاد داریم.

وی افزود:اما متنی که دیروز خبرگزاری مجلس منتشر کرده است را متن رسمی نمی‌دانیم و متن قانون اصلی باید منتشر شود. در متن خبرگزاری مجلس اعلام شده که  ده درصد مالیات افزایش یابد و  قیمت بالا نرود که  این خلاف سیاست های کلی نظام در اجرای سیاست های اصل۴۴ است و فکر می‌کنم با شورای نگهبان مکاتبه خواهم داشت و ممکن است این مصوبه مورد ایراد شورای نگهبان قرار بگیرد و به مجلس برگرداند.

آذری جهرمی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار قدس انلاین درباره آخرین وضعیت احضار خود به قوه قضاییه گفت: پرونده در حال رسیدگی  قضایی است و مراحل خود را طی می کند و اتفاق ویژه‌ای نیفتاده است.

نظر شما