شناسهٔ خبر: 45883408 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تعرفه گمرکی ۸۰ درصد کالاها برای ایران و اوراسیا صفر می شود

مشاور امور بین الملل و توافق های تجاری سازمان توسعه تجارت گفت: در صورت تحقق توافقنامه تجارت آزاد بین ایران و اورسیا، تعرفه گمرکی حدود 80 درصد از کالاها برای ایران و اوراسیا صفر می شود.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس میرهادی سیدی امروز در نشست هماهنگی نمایشگاه اقتصادی  اوراسیا،گفت: آغاز مذاکرات برای توافقنامه تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا از دستاوردهای توافقنامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اوراسیا است. 

مشاور امور بین الملل و توافق های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران، افزود: در صورت نهایی شدن توافقنامه تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا، تعرفه گمرکی حدود 80 درصد از کالاها برای طرفین صفر می شود. 

وی بیان داشت: یکسال پس از تشکیل اتحادیه اقتصادی اوراسیا، ایران درخواست خود را برای انجام مذاکرات و عقد قرارداد مطرح که مورد پذیرش اتحادیه اقتصادی اوراسیا قرار گرفت. 

وی با اشاره به اینکه در توافقنامه اولیه ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، تجارت ترجیحی مطرح شد بیان داشت: مهمترین دستاورد این مذاکرات تبدیل موافقنامه تجارت ترجیحی به آزاد خواهد بود. 

مشاور امور بین الملل و توافق های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: پس از موافقنامه تجارت ترجیحی امتیاز کاهش تعرفه گمرکی 502 قلم کالا از طرف اتحادیه اوراسیا به ایران واگذار شد و امتیاز کاهش تعرفه بیش از 380 قلم کالا نیز از سوی ایران به این اتحادیه داده شد. 

سیدی با اشاره به رشد 80 درصدی صادرات اقلام مورد توافق گفت: چهارشنبه هفته گذشته اولین نشست برای مذاکرات توافقنامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا برگزار شد. 

وی افزود: در صورت نهایی شدن موافقنامه تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا تعرفه های گمرکی حدود 80 درصد از کالاها برای طرفین صفر خواهد شد و لذا تجارت بین طرفین افزایش خواهد یافت. 

سیدی با بیان اینکه نمایشگاه اقتصادی اوراسیا اردیبهشت سال 1400 برگزار می شد، گفت: تجار و تولیدکنندگان با استفاده از ظرفیت نمایشگاه های مختلف می توانند اطلاعات خود را از وضعیت بازارها افزایش دهند تا به بهترین شکل تعاملات تجاری خود را گسترش دهند. 

انتهای پیام/ 

نظر شما